آشوب شکارچیان در میانکاله

    کد خبر :890927
آشوب شکارچیان در میانکاله

درحالی که به نظر می‌رسید ماجرای هجوم شکارچیان غیرمجاز به پناهگاه حیات وحش میانکاله با دستگیری متخلفان به پایان رسیده و شرایط پایداری در این منطقه حفاظت شده برقرار شده است، اخبار و تصویرهای اخیر بیانگر وقایع جدیدی در این پناهگاه حیات وحش هستند.

چندی پیش سرهنگ جمشید محبت‌خانی – فرمانده یگان حفاظت محیط زیست – از حمله حدود ۱۰۰ تن از شکارچیان غیرمجاز به میانکاله و آسیب جزئی وارده به چند تن از محیط بانان در روز ۱۵ بهمن ماه خبر داد. با اعلام یگان حفاظت محیط زیست و با همکاری کارکنان انتظامی و دریابانی، تعدادی از این افراد دستگیر شدند و این مشکل ظاهرا برطرف شد این در حالیست که اخبار و تصاویری در فضای مجازی از میانکاله دست به دست می شود، روایت متفاوتی دارد.

در جریان حمله اول این افراد به میانکاله، به علت ساچمه‌ای بودن تفنگ‌ها تعدادی از محیط بانان دچار آسیب دیدگی سطحی شدند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع گفته بود: خوشبختانه محیط بانان به علت ساچمه‌ای بودن تیر اسلحه‌های شکاری و پوشش مناسب دچار آسیب جدی نشده‌اند و آسیب وارده سطحی است حتی به اورژانس نیز نرفتند. تنها چهار نفر از محیط بانان در جریان این درگیری‌ها دچار آسیب جزئی شده‌اند.

گفته می‌شد علت هجوم این شکارچیان غیرمجاز به تالاب میانکاله واکنش به ممنوعیت شکار پرندگان در این منطقه بوده است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این مطالبه نیز اظهار کرده بود: دستگاه‌های امنیتی نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و به متخلفان اخطار می‌دهیم که این حرکت را تکرار نکنند. مسیر قانونمند رسیدن به هدف برای شکارچیان مشخص است و چنین اقداماتی فقط دردسر در پی خواهد داشت و بدون نتیجه خواهد ماند.

او تاکید کرده بود: منطقه میانکاله که این شکارچیان وارد آن شدند، بخشی از مناطق چهارگانه محیط زیست و پناهگاه حیات وحش و زیست‌کره محسوب می شود و حتی ورود به آن نیز باید با هماهنگی باشد.

با توجه به اینکه برنامه‌ریزی اقدامات غیرقانونی برخی شکارچیان توسط برخی از لیدرهای این گروه از شکارچیان در فضای مجازی انجام می‌شد، پلیس فتا نیز وارد عمل شد. حدود هشت روز پس از اولین حرکات این شکارچیان برای درگیری با محیط بانان، علیرضا مزیدی – دادستان بندر ترکمن – اعلام کرد که پلیس فتا برای حل این موضوع وارد عمل شده و گفت: پنج نفر از لیدرهای این شکارچیان با همکاری پلیس فتا شناسایی و به دادسرا احضار شدند. در کنار این موضوع دستور توقیف شناورها و قایق‌های غیرمجاز هم صادر شد.

به گفته مزیدی تاکنون ۴۸ پرونده برای شکارچیان متخلف تشکیل شده است و رای ۲۱ پرونده از این ۴۸ پرونده صادر شده و در مرحله اجرای احکام قرار دارد و سایر پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، در حالی خبرهای درباره دستگیری شکارچیان متخلف منتشر شده است که در روزهای اخیر دوباره اخباری مبنی بر هجوم شکارچیان غیرمجاز به آشوراده و شکار گسترده پرندگان مهاجر دست به دست می‌شود. در این شرایط لازم است مسوولان در این زمینه شفاف سازی کنند و با متخلفان برخورد شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید