آشنایی کامل با فناوری ها و ابزارهای یادگیری آنلاین زبان

    کد خبر :989125

در گذشته ای نه چندان دور افراد جهت یادگیری هر زبانی در کلاس‌های متعدد ثبت نام می‌کردند که مستلزم حضور فیزیکی در کلاس و صرف وقت و هزینه های بسیاری بود از جمله تهیه کتب مختلف ، پیدا کردن یک مرکز آموزشی معتبر، مدرس با تجربه و پیدا کردن رفرنس هایی که در سایر کشورها تدریس می شود و …  همه و همه چالش هایی بود که افراد برای یادگیری یک زبان با آن درگیر بودند.  همچنین  به دلیل کمبود امکانات در آن زمان  زبان آموزان نمی توانستند به راحتی با افراد خارجی ارتباط داشته باشند بنابراین برخی  برای داشتن ارتباطات  بیشتر، به کشورهای دیگر سفر می‌کردند، تامهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند، که البته فقط قشر کمی می توانستند هزینه های این سفرها را تامین کنند . برخورد با این مسایل و  مشکلات باعث می شد خیلی ها در یادگیری زبان کوتاهی کرده و وجود موانع و کمبود امکانات را دلیل یاد نگرفتن زبان جدید  بدانند. اما با ظهور کامپیوتر در دنیا تحول بسیار شگرفی در تمام ابعاد زندگی انسانها رخ داد تحصیل و یادگیری نیز دچار تحولاتی شد کمی بعد کم کم اینترنت هم به میدان پا گذاشت و دیگر به طور کامل سبک زندگی انسانها تغییر کرد بدین صورت ظهور تکنولوژی آموزش و یادگیری را در جهان متحول کرد   در کنار ب وجود آمدن این امکانات هرچه مردم در سراسر جهان بیشتر با هم در ارتباط باشند یادگیری و آموزش زبان برای آنها نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و افراد تمایل دارند هرچه سریعتر و زودتر زبان جدیدی را یاد بگیرند تا بتوانند به مقصود و هدف خود دست پیدا کنند در این مسیر انواع سخت افزارها و نرم افزارهایی و وبسایتهایی ابداع شده که برای کمک به یادگیری و سهولت در امر زبان آموزی راهگشا می باشند.

رشد تکنولوژی در جهان

البته ناگفته نماند که سرعت رشد تکنولوژی در همه کشورهای جهان یکسان نبوده و بعضا راهی که امروز در یک کشور جهان سومی  برای آموزش و یا تدریس طی می شود قطعا چندین سال قبل در یک کشور پیشرفته طی شده است. اما نکته ای بسیار قابل توجه اینست که همه مردم دنیا علاقمند به پیشرفت بوده و خواهان استفاده از تکنولوژی  در زندگی روزمره خود هستند و همین باعث شده درخواست استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای روز در صدر درخواستها و مطالبات یک ملت باشد.

شیوه های جدید تدریس زبان

در شیوه جدید زبان آموزی،  بسیاری از مدرسان زبان اعتقاد دارند آموزش بسیاری از موضوعات را نمیتوان به روش قدیم و سنتی به زبان آموزان منتقل کرد لذا ناگزیر باید در شیوه تدریس زبان تغییر و تحولاتی به وجود آورد و علی رغم مقاومت برخی از مدرسان و زیان آموزان مبنی بر حضور فیزیکی در کلاس و کتاب و … در دوران کرونا کم کم آموزش دچار تحولاتی شد که ناگزیر همان عده قلیلی که بر روش سنتی پافشاری می کردند نیز تسلیم تکنولوژی شدند. در امر آموزش استفاده از تکنولوژی به ما کمک می کند، تا در وقت و هزینه ها  صرفه جویی کنیم شما می توانید به جای خرید یک کتاب کاغذی آموزش زبان از چند نسخه پی دی اف کتابهای آموزشی استفاده کنید و این یعنی کاهش هزینه .

تکنولوژی های  روز در زمینه آموزش  و یادگیری زبان جدید باعث میشود زبان آموز به منابع آموزشی به راحتی دسترسی داشته و این سهولت در دسترسی به زبان آموز انگیزه بیشتری می دهد تا سطح یادگیری خود را بالا برده و مهارتهای زبانی بیشتری یاد بگیرد علاوه بر زبان آموز مدرس هم با استفاده از تکنولوژی در کار تدریس می تواند تعامل بیشتری با زبان آموز داشته و ب قولی مرزهای استاد و شاگردی دهها سال قبل جابجا شده است. در برخی از پلتفرمهای جدید مدرس حتی از کشوری دیگر با زبان آموز خود ارتباط داشته و مشغول آموزش است و این یعنی نفوذ فن آوری در زندگی روزمره ما.

ابزارهای تکنولوژی برای یادگیری زبان

ابزارهای یادگیری زبان به تمامی شیوه های فراگیری زبان به غیر از شرکت در کلاس های حضوری گفته میشود. هر شیوه ای که شما در طول روز جهت تقویت سطح زبان خود مورد استفاده قرار دهید در زمره ابزارهای یادگیری زبان می باشد .

در حال حاضر نرم‌افزار ها، سخت‌افزار ها، هوش‌های مصنوعی و گجت‌ها در آموزش زبان بسیار کاربرد دارند که به  یادگیری بیشتر زبان آموزان کمک می کنند  آموزش با استفاده از تکنولوژی، مزیت‌های بسیاری را در بر می‌گیرد. برای مثال: کلاس‌های آنلاین  جایگزین کلاس‌های حضوری شده است. در واقع این آموزش آنلاین که در سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌گیرند، پر رنگ‌ترین نقش تکنولوژی درحوزه آموزش زبان اند.

1- نرم‌افزارهای آموزشی

این نرم افزارها ابزارهای  جدید و هیجان‌انگیزی برای آموزش هر زبانی  هستند. نرم‌افزارهای که به صورت روزانه یا هفتگی با آموزش برخی لغات، از شما امتحانی کوچک می‌گیرند تا بیش‌تر به مباحث جدید تسلط پیدا کنید ، چیزی شبیه فلش کارت که اغلب ما تجربه استفاده از آن را داشته ایم.

2- پادکست ها

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه یادگیری زبان، پادکست‌ها هستند. پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که می‌توانید با گوش دادن به آن‌ها،‌ علاوه بر كسب اطلاعات جديد درباره اتفاقات و فناوري‌هاي روز،‌ مهارت شنيداري و گفتاري خود را در زمینه آموزش زبان جدید تقويت كنيد.

3- ویدئو کلیپ ها

شما هرگز نمی توانید تاثیر ویدئو کلیپ هایی که به زبان اصلی  تهیه شده اند را در تقویت مهارت های زبانی نادیده بگیرید یشنهاد می کنیم از ویدیو کلیپ هایی که صرفاً در راستای تقویت زبان خارجه طراحی شده‌اند استفاده کنید چرا که این ویدئو ها نیز قابلیت سطح بندی داشته و به صورت هدفمند مهارت هایی همچون تلفظ، درک مطلب و گرامر را در شماافزایش می دهند.

4- اپلیکیشن های آموزشی زبان

یادگیری زبان  ممکن است گاهی اوقات بسیار دشوار و خسته کننده باشد. برنامه های نصب شده بر روی آیپد و یا تبلت یکی از بهترین روش ها برای زبان آموزان جهت تمرین زبان  است.به جز این، کودک به کمک این اپلیکیشن های جذاب می تواند تا ساعت ها سرگرم شود.

از میان این اپلیکیشن ها می توان به نرم افزاهایی همچون English for Kids، Fun English و Doulingo اشاره کرد.

5- پلتفرم های آموزش زبان

امروزه پلتفرم ها به یکی از مهم‌ ترین و جدی ترین رقبای کلاس های حضوری مبدل شده اند. برای نمونه می خواهیم به معرفی هایتاکی بپردازیم: هایتاکی یکی از پلتفرم های تدریس آنلاین و حضوری زبان به علاقه مندان می‌باشد. کلاس های این پلتفرم به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شوند. لازم به ذکر است که با افزایش سطح پیشرفت پلتفرم‌ های آموزش زبان انتظار می رود این شیوه در آینده به عنوان شیوه غالب آموزش زبان به کار رود.

6- کلاس های آنلاین

بی تردید یکی از مهمترین ویژگی های کلاسهای آنلاین  و آموزش مجازی این است که شما در هر زمان ومکانی که خودتان بخواهید می توانید در این کلاس ها شرکت کنید. برای دسترسی به این کلاسها  فقط کافی است کامپیوتر یا لپ تاپ خود را روشن کرده  و به اینترنت متصل شده  و وارد فضای آموزشی آنلاین بشوید.

شاید تصور برخی افراد از آموزش آنلاین، ارتباط ویدیویی استاد و شاگردان از طریق ویدیوچت (با نرم افزارهایی مثلWhatsApp یا Skype) باشد اما کلاس های آنلاین در بستر اغلب پلتفرمهای آموزشی دارای قابلیتهایی فراتر از یک مکالمه ساده است امتحان کنید .

7- تخته هوشمند  (Board Recorder)

همان‌طور که از معنای این کلمه هم مشخص است، یک وسیله ای است که از کلاس برگزار شده فیلم با صدا تهیه میکند. این ویدیو می‌تواند در کیفیت‌های مختلف در اختیار زبان آموزان و حاضران در کلاس قرارگیرد.

برای بسیاری از ما پیش می‌آید که به دلیل مشکلات یا کمبود وقت نتوانیم در کلاس حضور پیدا کرده یا به دلیل مشکلاتی سر جلسه تمرکز کافی داشته باشیم. استفاده از تکنولوژی در آموزش زبان جدید به ما کمک می‌کند این مشکل تا حد زیادی رفع شود..

 8- گوگل ترنزلیت

گوگل ترنزلیت می تواند در شرایط اضطراری به کمک شماشتافته و مسائل مربوط به برخی از لغات و اصطلاحات را برای شما رفع نماید اما در حالت کلی نمی تواند یک ابزارکامل جهت فراگیری زبان  باشد.

9- بازیهای آنلاین

زبان آموزان با انجام بازی های آنلاین می توانند به نکات دستوری ،املاء و سایر مهارت های زبان جدید  مسلط شوند.

وبسایت Funbrain ، StarFall  با داشتن انواع بازی های جذاب و کتاب های آموزشی از بهترین وبسایت ها برای تقویت زبان کودکان به شمار می رود.

10- استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی

امروزه اپلیکیشن‌ هایی طراحی شده اند که شما را به یک واقعیت مجازی برده و در آنجا امکان مکالمه با افراد زبان اصلی  و حتی سخنرانی در مجالس مختلف را فراهم می‌کند.

11-  فیلم، سریال و موسیقی به زبان اصلی 

اگر به درک مناسبی از زبان مورد نظر خود به دست اورده اید از فیلم‌ ها و سریال های زبان اصلی غافل نشوید. فیلم ها وسریال های زبان اصلی می توانند حس زندگی کردن در یک کشور خارجی و ارتباط با شهروندان ان کشور را به شما القا کنند.

در مقابل می ‌توان به موسیقی‌ های زبان اصلی نیز اشاره کرد. لازم به ذکر است که موسیقی ها به علت برخورداری ازساختار ادبی و شعر مانند و همچنین به علت نادیده گرفتن بسیاری از دستورات گرامری بیشتر برای افرادی که از سطح زبان بسیار بالایی برخوردارند پیشنهاد می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید