آشنایی با مراحل نصب آسانسور و رعایت اصول ایمنی در فروش آسانسور

    کد خبر :994331

نصب آسانسور شامل اقدامات مختلفی است که باید طی یک نقشه کاملا دقیق و منسجم و به شکل مرحله به مرحله انجام شود. رعایت ترتیب در مراحل و نیز دقت بالا به هنگام نصب آسانسور از جمله شرایط اساسی عملکرد درست و مطلوب آن خواهد بود. در این مراحل انواع قطعات و تجهیزات با کارکرد مکانیکی و الکتریکی نصب و راه اندازی می شوند. کارکرد هر کدام از این قطعات به کارکرد سایر قطعات وابسته است و عملکرد کل سیستم آسانسور را امکان پذیر می کند. شرکت های مختلف آسانسوری هر کدام بسته به میزان تجهیزات در اختیار، تخصص و مهارت نصابان، سابقه کاری، پروژه های انجام شده و عوامل دیگر، فرایند نصب آسانسور را با کیفیت و کارایی متفاوتی انجام می دهند. در ادامه به بررسی مراحل نصب آسانسور و همچنین اصول ایمنی که باید در فروش آسانسور رعایت شود، پرداخته ایم.

مراحل نصب آسانسور

در این بخش به بررسی و توضیح مختصر هر کدام از مراحل نصب آسانسور پرداخته ایم. این مراحل از تعیین محل نصب آسانسور تا تحویل پروژه آسانسور به کارفرما را شامل می شود. نصابان باید به هنگام انجام این مراحل دقت بالایی را به خرج دهند و اصول ایمنی را به طور کامل رعایت کنند. در این صورت می توان انتظار آن را داشت تا سیستم آسانسور عملکرد مطلوب را داشته باشد. همچنین با وجود ضریب ایمنی بالا، احتمال وقوع حوادث و سوانح جبران ناپذیر نیز به صفر نزدیک خواهد شد.

تعیین محل نصب

در نخستین مرحله باید محل نصب آسانسور را مشخص کنید. به این منظور می توان در ساختمان مکان هایی را برای نصب آسانسور تعیین کرد. پس از تعیین محل های نصب، با کارشناسان شرکت های آسانسوری مشورت کنید تا مکان مناسب برای نصب آسانسور انتخاب شود. معمولا رایج ترین محل برای نصب آسانسور در میانه راه پله در نظر گرفته می شود.

تهیه نقشه نصب

در مرحله دوم باید معمار یا طراح آسانسور نقشه مورد نیاز برای نصب آسانسور را از محل تعیین شده تهیه کند. در این نقشه تمامی جزئیات قسمت های مختلف آسانسور و نیز چاهک مورد نظر به دقت بیان شده است. نقشه نصب آسانسور شامل محاسبات ترافیکی، حجم و ظرفیت آسانسور، میزان فشار آسانسور بر ساختمان، نوع سیستم محرکه، طول و ابعاد آسانسور، نوع کابین و تعداد درب ها، سرعت آسانسور و غیره می شود. با تهیه نقشه دقیق و منسجم نصب آسانسور که در آن جزئیات اجرایی طرح به دقت گنجانده شده باشد، به تکنسین ها و نصابان کمک می کند تا یک سیستم آسانسور کارآمد و ایمن را نصب و راه اندازی کنند.

آماده کردن چاهک آسانسور

مرحله بعدی در اجرای آسانسور، ساخت و آماده کردن چاهک است. چاهک را می توان گودالی در ساختمان دانست که کابین درون آن به صورت عمودی به بالا یا پایین حرکت می کند. ساخت چاهک را می توان با دو روش انجام داد. روش نخست به این صورت است که ستون های بتنی را درون چاهک نصب می کنند و دور آن را با دیوارهای آجری می پوشانند. در روش دوم اسکلت فلزی درون چاهک اجرا می شود. این روش اجرای چاهک از نظر صرفه جویی در فضا و زمان ساخت نسبت به روش قبلی بهتر است. اما ممکن است هزینه های اجرای آن نسبت به روش اول بالاتر باشد.

آهن کشی

آهن کشی را می توان از جمله مهم ترین مراحل در نصب و راه اندازی آسانسورها تلقی کرد که در صورت انجام درست آن، می توان عملکرد مطلوب کابین برای جابجایی کاربران را انتظار داشت. آهن کشی درست و اصولی می تواند باعث شود که ریل های آسانسور به هنگام حرکت کابین ثابت و بدون حرکت بماند. در این صورت کاربران هنگام حرکت کابین، احساس لرزش و تکان خوردن آن را نخواهند داشت. استفاده از آهن آلات باکیفیت که عمر طولانی و استحکام بالایی دارند می تواند باعث شود که تا مدت زمان طولانی نیازی به ترمیم یا تعمیر آهن کشی آسانسور وجود نخواهد داشت.

نصب و اجرای درب طبقات

درب های طبقات به این منظور نصب می شود که به هنگام بالا یا پایین رفتن کابین، محوطه ورودی را بسته و مانع از ورود و سقوط کاربران به درون چاهک می شوند. نصب این درب ها باید کاملا دقیق و با ابزارهایی همانند تراز انجام شود. در صورتی که درب ها به شکل کج و بدون تراز نصب شده و براکت ها نیز به درستی و با دقت نصب نشوند، پس از گذشت مدتی، درب ها به یک طرف خمیده می شود. در این صورت آن ها به سختی باز و بسته خواهند شد.

نصب قطعات و تجهیزات مکانیکی

در این مرحله لازم است قطعات و تجهیزات مکانیکی در محل مربوطه نصب و راه اندازی شوند. این قطعات و تجهیزات شامل سیم بکسل ها، شاسی موتور، وزنه تعادل، فلکه هرزگرد، قلاب سر بکسل، زنجیر جبران، گاورنر، پاراشوت، شالتر، یوک کابین، بافر و غیره می شود. دقت و تخصص تکنسین از جمله شرایط نصب درست این تجهیزات و عملکرد قابل قبول آن ها خواهد بود.

نصب کابین

پس از نصب تجهیزات و قطعات مکانیکی، باید کابین در داخل چاهک نصب و راه اندازی شود. کابین باید با توجه به ابعاد چاهک ساخته شده و پس از قرار گرفتن در محل مربوطه نصب شود. در این حالت می تواند به راحتی به بالا یا پایین جابجا شود. برای نصب کابین باید نصابان دقت زیادی را به کار ببرند و اصول ایمنی را نیز مد نظر قرار دهند.

برق کشی و نصب قطعات الکتریکی

آسانسورها می توانند بسته به نوع و ابعادشان از برق تک فاز یا برق سه فاز استفاده کنند. اما در صورت امکان بهتر است از برق سه فاز استفاده شود. زیرا برق سه فاز جریان قوی تر و پایدارتری دارد. از این رو برای عملکرد بهتر و افزایش طول عمر آسانسور، برق سه فاز مناسب تر است. پس از برق کشی، باید قطعات الکتریکی آسانسور شامل تابلو فرمان، تابلو سه فاز، انکودر، جعبه رویزیون، شالتر و غیره نصب و راه اندازی شود.

اصول ایمنی در فروش آسانسور

در ادامه مهم ترین اصول ایمنی که در فروش آسانسور باید به آن توجه شود، مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع باید تولیدکنندگان آسانسور به هنگام تولید و فروش آسانسورها، اصول ایمنی را رعایت کنند. خریداران نیز باید این اصول را مورد بررسی دقیق قرار داده و سیستمی را خریداری کنند که مطابق این اصول باشد.

♦ رعایت استانداردهای ایمنی آسانسور: این استانداردها اجباری بوده و شامل نصب قطعات مختلفی از جمله ترمز ایمنی یا پاراشوت، گاورنر، قفل درب ها، ضربه گیرها و غیره می شود.

♦ نصب سیستم ترمز اضطراری که مانع از سقوط کابین در موقع بروز حوادث و سوانح شود.

♦ استفاده از میکروسوئیچ می تواند باعث شود که آسانسور تنها در زمانی قادر به عملکرد خودکار شده که درب ها کاملا بسته باشد.

♦ از دیگر اصول ایمنی مربوط به آسانسورها، نصب سیستم BLACK OUT است. این سیستم باعث پشتیبانی کابین به هنگام قطع ناگهانی برق تا رسیدن به یک طبقه می شود.

♦ وجود تهویه مناسب در چاهک از دیگر اصول ایمنی مربوط به فروش و نصب آسانسورهاست.

♦ باید وزنه تعادل که در چاهک معلق است، به ترمز پاراشوت مجهز شود.

♦ نباید از فضای چاهک برای اموری غیر از نصب و راه اندازی آسانسور استفاده شود.

♦ سقف آسانسور و دیوارهای جانبی آن باید از مقاومت مکانیکی کافی برخوردار بوده تا آسانسور بتواند عملکرد درست و مطلوبی داشته باشد.

شرکت هیرو آسانسور، مجری نصب و راه اندازی انواع آسانسورها

در میان شرکت های مختلفی که در تولید و نصب انواع آسانسورها فعالیت می کنند، شرکت هیرو آسانسور جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این شرکت با تلاش های بی وقفه پرسنل خود، توانسته است در طول سال ها فعالیت، آسانسورهای مجهز و پیشرفته بسیاری را تولید و راه اندازی کرده است. سیستم های تولیدی این شرکت در نوع خود قادر به رقابت با محصولات برندهای بزرگ هستند. اهمیت بسیار به موضوع عمکلرد و ایمنی باعث شده است که تکنسین ها و نصابان این شرکت تلاش فراوانی کنند تا آسانسورها بالاترین کیفیت را داشته باشند. شرکت هیرو در تولید و فروش آسانسور، تلاش می کند تا سیستم ها مجهز به بالاترین استانداردهای ایمنی باشند. همچنین با رعایت اصول ایمنی در مراحل تولید و نصب آسانسور، خریداران و مشتریان از این مساله آسوده خاطر خواهند شد که آسانسورهای این شرکت، می توانند کاربران را به راحتی و بدون هیچ نگرانی جابجا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید