خط تولید ساندویچ پانل؛ صفر تا 100 تولید انواع پانل های ساندویچی در کارخانه

    کد خبر :994403

ساندویچ پانل ها یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین مصالح در ساخت انواع سازه هستند. امروزه این مصالح مقاوم و سبک را می توان در ساخت سازه هایی چون انواع سوله، ساختمانهای پیش ساخته، درب سردخانه ها، کانکس ها و… استفاده کرد. تکنولوژی ساخت ساندویچ پانل ها با توجه به نیاز بازار و براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا در حال طراحی و تولید است.

در این مقاله از وبسایت بازتاب، به سراغ فرآیند خط تولید انواع ساندویچ پانل و تکنولوژی روز ساخت آن میپردازیم و مزایا استفاده از اینگونه مصالح مدرن پیش ساخته را برای ساخت انواع سازه بررسی می کنیم.

ساندویچ پانل چیست؟

در ابتدا در خصوص ساختار اصلی انواع ساندویچ پانل صحبت می کنیم. ساندویچ پنل ها به طور کلی از ساختاری سه لایه تشکیل شده است که دو لایه از آن را ورق های فولادی در برگرفته و در میان آن با استفاده از فوم های عایق میانی پوشانده شده و در نهایت عایق می شوند. به جهت ساخت ورق ها می توان از ورقه های آلوزینک، گالوانیزه، استیل و آلومینیوم استفاده کرد و به جهت عایق بندی آن می توان از فوم هایی با ساختار و جنس پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه استفاده نمود.

اینگونه پانل ها به صورت کلی جهت چهار کاربری به خصوص تولید و استفاده می شود، انواع ساندویچ پانل شامل ساندویچ پانل دیواری، پانل ساندویچی سقفی، کلین روم و پانل سردخانه است. در ادامه به سراغ خط تولید هر کدام ساندویچ پانل می رویم.

خط تولید ساندویچ پانل

خط تولید پانل های ساندویچی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود که دارای ویژگی های بخصوصی است که هریک از لحاظ تولید با یکدیگر متفاوت است. در مرحله خط تولید پیوسته، مواد بصورت یکپارچه و یکسان داخل ورق ها تزریق می شود و در پایان ابعاد پانل براساس مشخصات ارائه شده توسط کارفرما برش میخورد و بسته بندی می شود.

در خط تولید ناپیوسته، فوم ها بصورت جداگانه تولید می شود و ورق ها با اندازه های مشخص برش میخورند و به فوم متصل می گردند. تولید ساندویچ پانل های فوم xps و eps بصورت ناپیوسته انجام می پذیرد و فوم ها به کمک پرایمر ها به ورق می چسبد.

1- روش کانتینیوز (پیوسته)

همانطور که گفتیم، روش کانتینیوز یا پیوسته، روشی است که اجزای مختلف پانل ساندویچی از یک طرف وارد دستگاه شده، و از طرفی دیگر محصولات به صورت آماده و برش خورده، خارج می شود. این مواد می تواند شامل انواع رول های ورق گالوانیزه، فوم پلی یورتان یا پلی استایرن و چسب باشد. در روش تمام اتومات پیوسته یا کانتینیوس از دستگاه های مختلفی نظیر کانتینیوز پلی اورتان و پلی استایرن استفاده می کنند.

2- روش دیسکانتینیوز (غیر پیوسته)

روش غیر پیوسته یا دیسکانتینیوز به روشی گفته می شود که به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. این روش برخلاف روش پیوسته (کانتینیوس) که تمامی اجزا آن از یک طرف وارد دستگاه می شود و از طرفی دیگر محصول آماده خارج می شود. در روش غیر پیوسته یا نیمه اتومات هر قسمت به صورت جداگانه تولید می شود و نهایتا محصول نهایی را به ما می دهد.

اجزای خط تولید ساندویچ پنل

در تولید انواع ساندویچ پانل ها می توان از اجزا و تجهیزات مختلفی استفاده می شود در ادامه به اجزای اصلی خط تولید انواع پانل میپردازیم:

کویل گیر ورق

از دستگاه کویل گیر ورق معمولا 2 الی 4 متر در هر خط تولید نیاز است. ظرفیت این دستگاه 10 الی 15 تن است و به صورت اتو شارژ کار می کنند.

رول فرمینگ

بسته به نوع سفارشات مشتریان و تنوع محصول باید تعدادی رول فرمینگ Framing Roll، در خط تولید انواع ساندویچ پانل مستقر شود. در خط تولید ساندویچ پانل های دیواری و سقفی، می بایست از سه دستگاه رول فرمینگ استفاده کرد. این دستگاه ها جزوی از دستگاه های اتوامتیک است و به وسیله اپراتور کنترل می شود.

سیستم های برش اولیه

برای اصلاح لبه های ساندویچ پنل ها و به جهت همترازی اطراف آن، بین دو دستگاه کویل گیر و رول فرمینگ معمولا از گیوتین های چرخشی و ضربه ای استفاده می شود، تا در صورت نیاز مشتری برای لاین بالا و پایین دو دستگاه مجزا نصب می شود.

پیش گرم

ورق فرم داده شده می بایست از پایین سیستم برش پیش گرم عبور داده شود تا با دریافت گرما، آمادگی تزریق فوم را پیدا کند، سیستمهای پیش گرم به دو روش عمل می کند: 1- گرمایش بوسیله المنت برقی 2- گرمایش با سوختهای فسیلی

دستگاه تزریق فوم

مکانیزم های تزریق فوم پلی یورتان در کارخانه به دو صورت 2 جزیی و 4 جزیی هستند. در روش سیستم های 4 جزیی سرمایه اولیه بیشتر است و این سیستم ها گرانتر است ولی دقت و سرعت کار بیشتر است.

این دستگاه ها می توانند مواد فوم تزریقی را از ایزوسیانات و پلی یول و گازهایی مانند R141B و کاتالیزوراست را با نسبت های قابل کنترل و دقیق تر است.

پرس یا دبل باند

از مهمترین و دقیقترین قسمت های خط تولید دستگاه پرس یا دبل باند است. این ماشین ها تا حد بسیار بالایی در کیفیت و تنوع محصول تاثیر گذار است.

مشخصه اصلی این دستگاه ها به طور کلی کمتر از 10 متر ساخته نمی شوند و این یکی از تاثیر گذارترین مشخصه هاست. استفاده از طول های پایین سبب می شود تا راندمان دستگاه پایین تر شود.

سیستم برش نهایی

اجزای اصلی ماشینهای برش، در 2 نوع مختلف ساخته می شوند الف: برش نواری ، ب: برش دیسکی

سیستم خنک کاری

این دستگاه ها در خط تولید دارای دو وظیفه هستند، 1- انتقال محصولات از قسمت خط تولید به سمتی دیگر 2- خنک کاری محصولات به مرور زمان. ظرفیت این نوع سیستم های خنک کننده جزوی از الزامات خط تولید نمی باشد ولی در بعضی از فوم ها، نبود خنک کننده موجب تغییر حجم در فوم و محصول نهایی می گردد.

سیستم استکر

از سیستم های استکر به جهت چینش و مرتب سازی قعطات بر روی هم استفاده می شود و در مواردی که محصول به صورت ساندویچ پانل سقفی تولید شود. کاربری آن علاوه بر جابجایی، مرتب سازی سازی محصول است. این نوع دستگاه های در سه نوع هیدرولیک، پنوماتیک و مکانکی همراه سیم بکسل تولید می شوند.

بسته بندی

در گام نهایی و انتخایی از دستگاه های بسته بندی با نایلون استفاده می شود و ساندویچ پانل ها به صورت مارپیچ سلفون بندی می شوند.

مراحل خط تولید انواع ساندویچ پانل

حال که با اجزا خط تولید آشنا شده ایم وقت آن است به صورت کامل مراحل تولید انواع ساندویچ پانل را شرح دهیم.

در ابتدا مسیر اپراتور هر قالب از ورق های گالوانیزه موجود را بر روی دستگاه های فرمینگ قرار می دهند و پس از مسیر خط تولید شروع به حرکت می کند و به بخشی به نام تزریق فوم میرسد و در آن کارمندان خط تولید، با استفاده از دستگاه های مخصوص فوم های مایع را مابین دو ورق گالوانیزه تزریق می کند.

در قسمت بعدی، مایع های تزریق شده تحت فرایند هایی شیمیایی بخصوصی تبدیل به فوم پلی یورتان، پلی استایرن یا سایر فوم ها می شوند.

پس از گذشتن از این مرحله، تقریبا فرایند آماده سازی تکمیل هستند و باید از دو مرحله دیگر بگذرند. در اولین مرحله که به مرحله کاتر یا ایستگاه برش معروف است ساندویچ پانل ها را براساس نیاز مشتری و دستورات مدیر اجرایی برش داده می شوند و پس از آن به دستگاهی به نام کولینگ انتقال داده می شوند و در نهایت بسته بندی و روانه بازار می شود.

بهترین کارخانه تولید انواع ساندویچ پانل

کارخانه آریا بارون با دارا بودن بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت و تولید انواع ساندویچ پانل های دیواری، سقفی، کلین روم و سردخانه توانسته است سالانه بالغ بر میلیونها متر مربع ساندویچ پانل را در خط تولید خود طراحی و بسازد و در این راستا سهم عظیمی از تولید و عرضه انواع پانل های ساندویچی در کشور را به خود اختصاص دهد

در همین راستا شما عزیزان اگر علاقمند به بازدید و دیدن خط تولید انواع ساندویچ پنل هستید می توانید به آدرس کارخانه این شرکت واقع در مشهد – بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی 1/34 مراجعه نمایید و از محصولا و روند تولید آن ها اطلاع حاصل فرمایید.

همچنین میتوانید با شماره گیری تلفن های 05136228800 و 05136228814، از قیمت و نحوه خرید انواع ساندویچ پانل اطلاع حاصل نمایید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم ساندویچ پانل ها به دو روش کانتینیوس یا پیوسته (اتومات) و دیس کانتینیوز یا غیر پیوسته (نیمه اتومات) تولید می شوند که هر یک از انواع پانل ها به روش خاصی تولید وعرضه می شوند. در پایان از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. اگر در خصوص خط تولید انواع ساندویچ پانل، سوالات بیشتری داشتید با ما در نظرات در میان بگذارید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید