آشنایی با اصول جستجوی کار و یافتن شغل

    کد خبر :1057091

اصول جستجوی کار چیست؟ چه روش هایی برای پیدا کردن کار و کسب درآمد بالا وجود دارد؟ پیدا کردن شغل، یک مهارت مهم است که از مراحل مختلفی تشکیل می شود. اولین قدم برای پیدا کردن شغل مناسب، کسب آگاهی از مهارت ها و توانمندی ها است. پس از آن باید با پیروی از اصول جستجوی کار، یک رزومه قوی و حرفه ای و یک درخواست همکاری آماده کنید. داشتن اطلاعات کافی و آگاهی لازم از بخش های مختلف فرایند جستجوی کار از جمله ساخت رزومه، شرکت در مصاحبه شغلی و.. می تواند کمک زیادی به شما کند.

در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن بررسی مهمترین اصول جستجوی کار، به معرفی روش های مرسوم برای یافتن کار بپردازیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود با مشکل مواجه می شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعیین هدف و رزومه حرفه ای؛ دو مورد از مهم ترین اصول جستجوی کار

تعیین اهداف شغلی: یکی از مهم ترین اصول جستجوی کار که مسیر زندگی شغلی شما را مشخص می کند و در آینده شما تاثیر زیادی دارد، مشخص کردن اهداف شغلی به صورت دقیق است. مایلید طی 5 یا 10 سال آینده در زندگی کاری خود به چه هدفی دست پیدا کنید و در چه موقعیت شغلی باشید؟ برای رسیدن به این هدف، چه تجربیات و مهارت هایی را باید به دست آورید؟ آیا موقعیت شغلی که برای آن درخواست می دهید، برای رسیدن به این هدف به شما کمک می کند؟

نوشتن رزومه حرفه ای: با یک جستجوی ساده در اینترنت، می توانید مطالب زیادی درباره نحوه نوشتن یک رزومه قوی پیدا کنید. رزومه شما باید مختصر، مفید و قانع کننده بوده و به نحوی نوشته شود که کارفرما نتواند در برابر آن مقاومت کند. برخی از مهم ترین موضوعاتی که باید در رزومه کاری قرار گیرد، شامل اطلاعات تماس، تجربیات کاری و آموزشی، مهارت ها، پروژه ها و.. است. بهتر است یک رزومه مشخص را برای تمامی موقعیت های شغلی مورد نظر خود نفرستید و برای هر موقعیت شغلی، رزومه ای متناسب با آن تهیه کنید.

به عنوان مثال اگر برای جایگاه شغلی مدیریت تیم فروش درخواست می دهید، باید در رزومه از مهارت ها، تجربیات و دستاوردهای خود در مدیریت صحبت کنید. در واقع باید رزومه را طوری بنویسید که شما را به گزینه ای ایده آل در موقعیت شغلی مورد درخواست تبدیل کند. در رزومه کاری خود تنها تجربیات و مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی مورد تقاضا را ذکر کنید. توصیه می شود به رزومه خود یک نامه ضمیمه کرده و در آن 2-3 مورد از دستاوردهای خود که فکر می کنید برای موفق شدن در جایگاه شغلی مورد نظر به شما کمک می کنند را ذکر کنید. این اقدام، باعث تمایز شما از دیگر متقاضیان می شود.

درخواست همکاری

ارسال درخواست همکاری به شرکت های مختلف، از دیگر اصول جستجوی کار است. سعی کنید منطقی عمل کرده و تنها برای موقعیت های شغلی که مناسب شما هستند و با توانمندی های شما همخوانی دارند، درخواست بفرستید. درخواست همکاری باید طوری نگارش شود که کارفرما را برای همکاری با شما متقاعد کند. در این درخواست باید توضیح دهید که چرا فکر می کنید برای این موقعیت شغلی مناسب هستید. پیش از ارسال درخواست، در مورد خدمات و فعالیت های شرکت تحقیق کنید. اگر در رابطه با حیطه کاری آن تجربه ای دارید، می توانید در درخواست خود به آن اشاره کنید. داشتن اطلاعات از آخرین تحولات و فعالیت های شرکت و صحبت کردن راجع به آن در جلسه مصاحبه، کارفرما را تحت تاثیر قرار می دهد.

مصاحبه استخدامی؛ از مهمترین اصول جستجوی کار

داشتن یک خواب راحت، خوردن یک صبحانه سالم و مقوی، رسیدن به موقع به محل مصاحبه، پوشیدن لباس مناسب رسمی و رعایت آداب مصاحبه، از مهمترین الزامات جلسه مصاحبه هستند. نوشیدن قهوه انرژی شما را برای مصاحبه بیشتر می کند اما نباید در خوردن آن زیاده روی کنید که شما را مضطرب و عصبی نشان دهد. سعی کنید آرام و با اعتماد به نفس باشید و برای پاسخ دادن به سوالات عجله نکنید. حرفه ای و منطقی صحبت کرده و در مورد مهارت ها و دستاوردهای خود مبالغه نکنید. همچنین استفاده از زبان بدن مثل برقراری ارتباط چشمی با مصاحبه کننده و صاف نشستن، به شما کمک زیادی می کند.

از مهم ترین اصول مصاحبه برای استخدام، این است که به کلیه سوالات مصاحبه کننده پاسخ دهید. پس پیش از مصاحبه استخدامی حتما سوالات احتمالی را چند بار تمرین کنید. رایج ترین سوالاتی که در جلسه مصاحبه از شما پرسیده می شود: درباره خودت حرف بزن، دلیل درخواست برای این موقعیت شغلی، بزرگترین نقاط مثبت و نقاط منفی، چرا باید شما را استخدام کنیم؟، بزرگ ترین دستاورد شما چیست؟، طی 5 سال آینده خود را کجا می بینید؟

بررسی روش های مرسوم برای یافتن کار

گسترش ارتباطات و شبکه سازی: پیدا کردن کار از طریق دوستان، آشنایان و نزدیکان، یکی از روش های مرسوم برای یافتن کار است. بسیاری از مشاغل برای استخدام نیروهای خود، از آگهی و تبلیغات استفاده نمی کنند. شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف، این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند که با افراد جدید آشنا شده و شبکه ارتباطات خود را گسترش دهید.

آگهی های استخدامی مطبوعات: یکی دیگر از روش های مرسوم برای یافتن کار، بررسی موقعیت های شغلی درج شده در روزنامه ها است. با اینکه این روزها بسیاری از کارفرمایان از سایت های کاریابی برای درج آگهی های استخدام خود استفاده می کنند، هنوز هم هستند افرادی که روزنامه را برای این کار ترجیح می دهند.

آژانس های کاریابی: این آژانس ها از دیگر روش های مرسوم برای یافتن کار هستند که به صورت حرفه ای به شما کمک می کنند با توجه به مهارت ها و سوابق کاری خود، شغل پیدا کنید. شرکت های بسیاری نیروهای مورد نیاز خود را از طریق این آژانس ها استخدام می کنند.

کار موقت و کارآموزی: قراردادهای کار کوتاه مدت معمولا به موقعیت های کاری دائمی تبدیل می شوند. موقعیت های کارآموزی، کارهای کوتاه مدت یا داوطلبانه، مناسب افرادی هستند که تازه وارد بازار کار شده اند و سابقه کار ندارند.

روش های پیدا کردن کار آنلاین

وب سایت های شرکت ها: اگر شرکت های که تصمیم دارید در آنها مشغول به کار شوید را انتخاب کرده اید، می توانید فرصت های شغلی مرتبط با مهارت ها و توانمندی های خود را از سایت آنها پیگیری کنید. همچنین می توانید با شماره تماس های مندرج شده در سایت این شرکت ها تماس گرفته و درباره موقعیت های شغلی که ممکن است در آینده ایجاد شوند بپرسید.

سایت های کاریابی معتبر: یکی از رایج ترین و ساده ترین روش ها برای پیدا کردن کار آنلاین، استفاده از سایت هایی مانند ای استخدام، جابینجا، ایران تلنت، دیوار، شیپور، ایران استخدام، کاربوم، کاربرد و جاب ویژن است. با کمک این سایت ها، می توانید شغل مورد نظر خود را با توجه به مکان، میزان حقوق، تخصص و .. پیدا کنید. بارگذاری رزومه و سوابق کاری خود در این سایت ها، امکان دسترسی کارفرمایان به آن را فراهم میکند.

پیدا کردن کار از شبکه های اجتماعی: پیدا کردن کار از لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و.. از دیگر روش های پیدا کردن کار آنلاین است. لینکدین یک شبکه اجتماعی قدرتمند و محبوب است که به شما کمک می کند در عرصه بین المللی به دنبال شغل بگردید. Monster، Indeed و The Muse از دیگر هیئت های شغلی بین المللی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید