آخرین وضعیت کرونا در ایران و جهان

    کد خبر :808457
آخرین وضعیت کرونا در ایران و جهان

با گذشت بیش از یکسال ونیم از شیوع ویروس کرونا، جهان هنوز درگیر همه گیری بزرگ قرن جدید است. بیش از ۱۵۸ میلیون نفر مبتلا شده و حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز جان باخته اند.

ویروس کرونا که هنوز به طور دقیق معلوم نیست، چه زمانی و چگونه جهان را در برگرفت اکنون با گذشت حدود یکسال و نیم از شیوع آن همچنان جان می گیرد و هر از گاهی انواع جدید جهش یافته آن، موج جدید می آفریند. ویروس انگلیسی، بزریلی، هندی، هندی – کالیفرنیایی و … که معلوم نیست فردا از کجا سر بر می آورد.

بر اساس آخرین گزارش های جهانی، تاکنون ۱۵۸ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۲۶ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، سه میلیون و ۲۹۶ هزار و ۸۳۵ نفر جان باخته اند و از این تعداد شناسایی شده ۱۳۵ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۸۴ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند، معنای آن این است که هنوز ۲۲ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۱۴۲ نفر از بیماران شناسایی شده در دنیا هنوز در بستر بیماری هستند.

در ایران، اولین مورد ابتلا به کرونا به طور رسمی ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۷، اعلام شد. دو بیمار در قم که همان روز فوت کردند و معلوم شد که بیماری از مدتی قبل در کشور وارد شده، شایعات زیادی درباره زمان ورود این ویروس به کشور در رسانه های رسمی و مجازی مطرح شد اما گزارش رسمی و تایید شده در مورد اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایران منتشر نشده است.

از آن زمان تاکنون، ایران سه پیک یا اوج بیماری را پشت سر گذاشته و اکنون در کشاکش موج چهارم اپیدمی است.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کنند که پیک چهارم کرونا در ایران به اوج قله نمودار رسیده و روند کاهشی آن آغاز شده است.

بر اساس گزارش های رسمی وزارت بهداشت، تاکنون دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست داده اند.

همچنین دو میلیون ۹۲ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران شناسایی شده نیز بهبود یافته یا از بیمارستان مرخص شده اند، بنابراین اکنون ۵۴۸ هزار و ۲۸۹ بیمار قطعی درمان نشده در کشور حضور دارند و از این تعداد پنج هزار و ۵۴۵ نفر با حال بد و وخیم در آی سی یو هستند.

بیشترین میزان موارد شناسایی شده قطعی کرونا تاکنون در آمریکا بوده است. تاکنون ۳۳ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۵۸۱ فرد مبتلا در این کشور شناسایی شده است. بعد از آمریکا بیشترین میزان موارد بیماری شناسایی شده در هندوستان با ۲۲ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۹۱۱ نفر و پس از آن برزیل با ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۶۲۸ نفر( در رده سوم) بوده است.

فرانسه با پنج میلیون و ۷۶۷ هزار و ۹۵۹ نفر در رتبه چهارم، ترکیه با پنج میلیون و ۱۶ هزار و ۱۴۱ بیمار رتبه پنجم، روسیه با چهار میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸۴۳ بیمار در رتبه ششم، انگلیس با چهار میلیون و ۴۳۳ هزار و ۹۰ بیمار هفتم، ایتالیا با چهار میلیون و ۱۰۲ هزار و ۹۲۱ بیمار، هشتم، اسپانیا با سه میلیون و ۵۶۷ هزار و ۴۰۸ بیمار در رتبه نهم و آلمان با سه میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۵۰ نفر در رتبه دهم است.

از نظر تعداد موارد فوت کرونا نیز آمریکا با ۵۹۵ هزار و ۵۸۸ فوت در رتبه اول، برزیل با ۴۲۱ هزار و ۴۸۴ فوت دوم، هند با ۲۴۲ هزار و ۳۹۸ فوتی سوم، مکزیک با ۲۱۸ هزار و ۶۵۷ فوتی چهارم، انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۶۰۳ فوتی پنجم، ایتالیا با ۱۲۲ هزار و ۶۹۴ فوتی ششم، روسیه با ۱۱۲ هزار و ۹۹۲ فوتی هفتم، فرانسه با ۱۰۶ هزار و ۲۷۷ فوتی هشتم، آلمان با ۸۵ هزار و ۲۵۲ فوتی نهم و اسپانیا با ۷۸ هزار و ۷۹۲ فوتی در رتبه دهم قرار دارند.

جایگاه ایران از نظر تعداد مبتلایان شناسایی شده با دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ بیمار شناسایی شده در رتبه ۱۴ و از نظر تعداد فوتی با ۷۴ هزار و ۵۲۴ در رتبه ۱۲ در بین کشورهای دنیاست.

آخرین وضعیت شیوع کرونا در دنیا نشان می دهد که از نظر تعداد موارد مرگ روزانه، اکنون هند با ۴۱۳۳ فوتی در رده اول، برزیل با دو هزار و ۹۱ نفر در رده دوم، آمریکا با ۶۴۸ سوم، کلمبیا با ۴۹۲ مرگ چهارم، مکزیک با ۴۸۴ مرگ روزانه پنچم، لهستان با ۴۲۱ مرگ ششم، روسیه با ۳۷۰ مرگ هفتم، اوکراین با ۳۷۰ مرگ هشتم، پرو با ۳۰۷ مرگ نهم و ایران با ۲۸۳ مرگ در رتبه دهم در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

در ایران بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، اکنون ۴۶ شهر در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن برای گروه اول شامل پزشکان، پرستاران و نیروهای بهداشت و درمان آغاز شد، برخی بیماران خاص و صعب العلاج هم جزو اولویت اول بودند، اولویت دوم نیز سالمندان هستند که واکسیناسیون آنها از گروه سنی ۸۰ سال به بالا از هفتم اردیبهشت امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار و چهار نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت اعلام کرده، تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خارجی شامل واکسن های اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، آسترازنکا از کره جنوبی و کوواکسین از هندوستان وارد کرده و واکسن های تولید داخل شامل واکسن کووبرکت تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، واکسن موسسه سرم سازی رازی و واکسن فخرا تولید موسسه سپند وزارت دفاع در حال ساخت است.

تولید واکسن مشترک سابرینا با همکاری یک شرکت کوبایی و انستیتو پاستور و تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در دو شرکت داروسازی کشور نیز مراحل خود را طی می کنند و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، انتظار می رود از تیر امسال واکسن های داخلی و خارجی متعددی در کشور در اختیار مردم قرار گیرد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید