آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در جهان؛ آیا مسئولان ایرانی عقب ماندگی ها را جبران خواهند کرد؟

    کد خبر :805642
وضعیت واکسیناسیون در جهان

با آغاز واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال در ایران، امیدها برای خروج از وضعیت کنونی افزایش یافته است؛ تا اینجا، کارنامه وزارت بهداشت در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. «بازتاب» نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در جهان و منطقه داشته است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- واکسیناسیون کوید 19 در ایران از روز سه‌شنبه با آغاز واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال، وارد فاز سراسری شد؛ با این حال تردید‌های زیادی در خصوص توان اجرای فازهای بعدی این برنامه وجود دارد.

تلاش‌های دولت در چند مسیر به نتیجه رساندن واکسن‌های ایرانی، ایرانی-کوبایی و وارداتی در جریان است؛ ضمن اینکه به گفته مسئولان وزارت بهداشت، قرار است به زودی خط تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی در ایران راه‌اندازی شود.

حساب توئیتر موسسه «دیدبان شاخص»، روز 27 آوریل، آخرین وضعیت واکسیوناسیون کوید 19 در جهان را بررسی کرده است.

بر اساس آمارهای این موسسه به ازای هر 100 نفر، در اسرائیل 120، امارات 103، شیلی 73، بریتانیا 68، ایالات متحده 68، کانادا 31، اسپانیا 30، آلمان 30، ایتالیا 29، فرانسه 28، نروژ 27، ترکیه 25، عربستان 23، برزیل 17، روسیه 12، مکزیک 12، هند 10، اندونزی 6/7 و ژاپن 2/1 نفر، حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت «اطلاعات جهان ما»، تا روز 27 آوریل (7 اردیبهشت)، اسرائیل و بوتان با واکسیناسیون بیش از 62 جمعیت خود در صدر قرار دارند و امارات با بیش از 51 درصد، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در سطح منطقه و کشورهای همسایه، به جز عربستان، یمن و قطر که اطلاعات خود را به پایگاه اطلاعاتی «اطلاعات جهان ما» ارائه نداده‌اند، در کویت بیش از 19 درصد، ترکیه نزدیک به 16 درصد، اردن بیش از 11 درصد، جمهوری آذربایجان بیش از 9 درصد و عمان نزدیک به 4 درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

سایر کشورهای در خاورمیانه و همسایگی ایران هنوز موفق به ارائه یک دوز واکسن به یک درصد از جمعیت خود نشده‌اند؛ در این میان، پاکستان، عراق، مصر، ایران و افغانستان قرار دارند.

چندی پیش خبر خرید 60 میلیون دوز واکسن دو دوزی اسپوتنیک وی از روسیه توسط ایران، منتشر شد؛ این واکسن که به تأیید مراجع بین‌المللی و ملی، از جمله موثرترین و کم عوارض‌ترین واکسن‌های موجود است، قرار است در ایران نیز تولید شود.

با این حال روسیه نتوانسته است توافقات قبلی خود با ایران در خصوص فروش واکسن را اجرایی کند؛ حدود 8 درصد از جمعیت روسیه، حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند؛ با توجه به برنامه واکسیناسیون عمومی روسیه، معلوم نیست که آیا این کشور خواهد توانست به تعهد اخیر نسبت به ایران عمل کند یا خیر.

علیرغم عملکرد به شدت ضعیف مدیریت کشور در مسئله واکسن، ارزیابی‌های اشتباه در خصوص زمان در دسترس قرار گرفتن واکسن‌های داخلی، تردیدهای موجود در خصوص توان تولید انبوه واکسن و فساد در توزیع واکسن، اگر برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون به هر شکل، چه با واکسن داخلی، چه خارجی با موفقیت همراه باشد، می‌توان شاهد بهبود وضعیت ایران در مقایسه با سایر کشورها بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید