آخرین وضعیت تست صدای خودروها در مراکز معاینه فنی

    کد خبر :500805
مراکز معاینه فنی

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به آخرین وضعیت تست صدای خودروها در مراکز معاینه فنی گفت: تاکنون اغلب خودروهایی که در طرح پایلوت تست صدا، صوت آن‌ها اندازه‌گیری شده است در حدود مجاز صوت بودند اما متاسفانه صدای منتشره از موتورسیکلت‌ها بسیار بالاتر از حد مجاز است.

حسین شهیدزاده  با اشاره به تست صدای خودروها در مراکز معاینه فنی اظهار کرد: پیشنهاد این کار را برای اولین‌ بار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطرح کرد. پس از طرح این پیشنهاد بررسی‌ها و مطالعاتی انجام شد تا ببینیم که آیا می‌توان با وضعیت فعلی مراکز معاینه فنی، تست صدای خودروها را انجام دهیم یا خیر.

وی با بیان اینکه برای اندازه‌گیری صوت خودروها باید صدای زمینه حذف شود تا بتوان اندازه‌گیری‌ دقیقی انجام داد، تصریح کرد: در نهایت با کمک اساتید دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تست صدای خودروها را با شرایط فعلی و رعایت برخی نکات فنی، در مراکز معاینه فنی تهران انجام دهیم بنابراین گزارش پژوهش‌ها و طرح‌های پایلوتی که در این زمینه صورت گرفته بود را به اطلاع همکارانمان در وزارت کشور رساندیم و پیشنهاد دادیم که آزمون صدای خودروها در تمامی مراکز معاینه فنی اجرایی شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ابلاغ دستورالعمل تست صدای خودروها در مراکز معاینه فنی باید از سوی وزارت کشور انجام شود، گفت: همکاران ما در وزارت کشورهنوز مطمئن نیستند که این کار در تمامی مراکز معاینه فنی کشور امکان‌پذیر باشد. از آنجایی که لازم است تمامی مراکز معاینه فنی کشور به‌صورت یکسان فعالیت کنند و برای مثال باید شرایط دریافت معاینه فنی پایه برای خودروها در تهران مشابه با هر شهر دیگر کشور باشد، از این رو وزارت کشور بیان کرده است که باید شرایط تست صدا در همه مراکز معاینه فنی کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم دستورالعمل آن را ابلاغ کنیم.

شهیدزاده با بیان اینکه در حال حاضر وزارت کشور چندین مرکز معاینه فنی دیگر را برای طرح پایلوت تست صدا به ما معرفی کرده است تا آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که آیا امکان اجرای این آزمون در آن‌ها وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: پس از بررسی این مراکز معاینه فنی، نتیجه برای تصمیم‌گیری به وزارت کشور گزارش می‌شود.

وی درباره استاندار صوت خودروها توضیح داد: برای مناطق شهری مانند مناطق مسکونی، صنعتی، تجاری و… حدود استاندارد صوت مشخصی وجود دارد همچنین برای خودروهای نو استاندارد صوتی مشخصی تعیین شده است. از سوی دیگر اندازه صدای خودروی کارکرده و میزان صوت تولیدی از گزوز آن نیز محدودیت‌هایی دارد به همین دلیل حد مجاز برای معاینه فنی صدای خودروها در کشور نیز باید مشخص شود و به تصویب برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید