آخرین وضعیت بهره‌مندی کودکان از خدمات مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها

    کد خبر :253391

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور میزان بهره‌مندی کل کودکان ما قبل سن دبستان کشور از خدمات ارائه شده در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها را نزدیک به ١۵ درصد اعلام کرد.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برخی کشورهای توسعه یافته گاهی تا ٧٠ درصد از کودکان از خدمات آموزش‌های ارائه شده قبل از سن مدرسه بهره‌مند هستند، گفت: ارائه این خدمات در کشورهای مختلف مجراهای متفاوتی دارد. در ایران قبل از انقلاب این خدمات در مهدهای کودک و کودکستان‌ها ارائه می‌شدند اما مدتی بعد از پیروزی انقلاب فعالیت کودکستان‌ها متوقف شد تا اینکه مهدهای کودک و پیش دبستانی ها بار دیگر فعالیتشان را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه درصد بهره‌مندی از خدمات ما قبل دبستان در گروه‌های سنی مختلف و در استانها متفاوت است، افزود: تنها در سنین پیش دبستانی و یکسال قبل از آغاز مدرسه، نزدیک به ٧٠ درصد از کودکان از این خدمات استفاده می کنند، این رقم برای کودکان محدوده دو سال قبل از آغاز دبستان نیز، به ۵٠ درصد می‌رسد.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه درصد پوشش کودکان زیر ۶ سال برای بهره مندی از خدمات و آموزش های پیش از دبستان در کشور ما پایین است، اظهار کرد: در برخی از کشورها این آموزش ها بین یک تا ٣ سال به شکل اجباری انجام می‌شود. همچنین استفاده خانواده ها از خدمات با پوشش یارانه های ویژه مورد تشویق قرار می‌گیرد.

نفریه با اشاره به اینکه در سنین قبل از دبستان هدف اصلی آموزش، سوادآموزی و آموختن ریاضیات، علوم و… نیست، تصریح کرد:با پیشرفت کشورها از سطوح سنتی به سمت سطوح مدرن، اغلب خانواده ها از شکل گسترده به شکل هسته ای تغییر شکل یافته‌اند و بین یک تا دو فرزند دارند. این خانوادها همچنین اغلب در محیط های بسته هستند؛ بنابراین کودکان باید پرورش اجتماعی پیدا کنند و مهارت‌های زندگی را بیاموزند. آنچه در مهدهای کودک مدنظر قرار دارد نیز آموزش های غیررسمی و غیر از مواد درسی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید