آتش سوزی در ۱۲ نقطه جنگلی گلستان

    کد خبر :872344
آتش سوزی در ۱۲ نقطه جنگلی گلستان

جانشین یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: آتش از روز گذشته در ۱۲ نقطه از عرصه‌های جنگلی استان به غیر از پارک ملی گلستان شعله‌ کشید که بخشی از آنها مهار شده است.

محمد آریان‌فر روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: چهار مورد از این آتش سوزی‌ها در گالیکش، ۲ مورد در مینودشت، یک مورد در آزادشهر، یک مورد در رامیان، سه مورد در گرگان و یک مورد در عرصه جنگلی کلاله رخ داد که اکنون آتش در رامیان، مینودشت، کلاله و گالیکش مهار شده و نیروهای امدادی در حال اطفای کامل هستند.

وی افزود: آتش سوزی در مناطق النگدره، رنگو و توسکستان گرگان ادامه دارد و نیروهای منابع طبیعی در حال مهار آن هستند که وزش باد شدید کار را سخت کرده است.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان عوامل این آتش سوزی‌ها را سهل‌انگاری مردم دانست و از بومیان و کشاورزان خواست در شرایط فعلی و وزش شدید باد از روشن کردن آتش در طبیعت پرهیز کنند و همچنین قبل از ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

آریان‌فر یادآور شد: حریق از روز دوشنبه در پارک ملی گلستان به دلیل شعله گرفتن کنده‌های نیم‌سوخته به‌جامانده از آتش‌های قبلی گسترش یافته و نیروهای منابع طبیعی برای مهار آن همراه با محیط بانان در محل حضور دارند.

نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی گلستان سرعت وزش باد در پارک ملی گلستان را ۵۴ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: بعدازظهر امروز شاهد وزش جریانات شمالی مرطوب در منطقه خواهیم بود و احتمال بارش پراکنده و خفیف باران در مناطق کوهستانی وجود دارد.

استان گلستان ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار جنگل دارد و آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش‌های فراروی جنگلهای شمال ایران است که باید برای رفع معضلات این اکوسیستم ارزشمند، تدابیری ویژه اتخاذ کرد.

پارک ملی گلستان هم به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید