گزینه های اصلی سکانداری وزارت آموزش و پرورش چه کسانی هستند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ۱۷:۴۷
    کد خبر :986634
گزینه های اصلی وزارت آموزش و پرورش

با پایان یافتن مأموریت یوسف نوری در وزارت آموزش و پرورش که البته با حواشی فراوانی رو به رو بود و در نهایت به واسطه تأخیر در پرداخت حقوق معلمان ناگزیر به استعفاء شد، حالا گمانه زنی ها برای تعیین وزیر جدید آموزش و پرورش بالاگرفته است.

بررسی های خبرنگار ما از منابع معتبر و مطلع در این رابطه حکایت از آن دارد که رئیس جمهور در مورد چند گزینه در حال بررسی است و به محض جمع بندی نهایی اقدام به معرفی گزینه وزارت به مجلس شورای اسلامی برای دریافت رأی اعتماد خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعات از گزینه هایی چون رضامراد صحرایی، احمد حیدری، احمد محمودزاده، مجتبی همتی فر و حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان گزینه های جدی وزارت یاد می شود.

مدرسه آنلاین در گزارشی  هر کدام از این گزینه ها را به ترتیب احتمال انتخاب معرفی کرده است:

احمد حیدری

احمد حیدری متولد ۱۳۴۵ است و فردی شناخته شده در میان فرهنگیان است، وی رئیس ستاد انتخاباتی کانون کشوری فرهنگیان جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. پس از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب، او از کسانی بود که از این جبهه اعلام حمایت کرد.

احمد حیدری

از جمله سوابق او در بدنه آموزش و پرورش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

× معاون برنامه ریزی و امورمشارکت های سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیزمدارس کشور ۱۳۸۸

× مشاوراجرایی وزیرآموزش و پرورش ۱۳۸۶

× رییس شورای اطلاع رسانی وزارت آموزش وپرورش

× رییس کمیته مستندسازی وزارت آموزش و پرورش

× دبیرکمیته امربه معروف و نهی از منکر وزارت آموزش وپرورش

× عضو هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۸-۱۳۸۷

× دبیرشورای معاونین وزارت آموزش و پرورش

× عضو شورای مشورتی نخبگان مجلس شورای اسلامی

× عضو کمیته تحقیق و تفحص مفقودین و شهدا در غرب و شمالغرب

× عضو هیات مدیره مرکز ملی مقاوم سازی ایران

× عضو کمیته برگزاری اولین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور

× دبیر مقاطع راهنمایی و دبیرستان با سابقه کار ۱۸ سال در آموزش و پرورش

× مشاورو قائم‌مقام وزیر کشور دولت یازدهم

* سابقه معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش

* معاون دانشگاه آزاد از تیرماه ۹۸

* معاون پارلمانی و فرهنگی وزارت نیرو در دولت سیزدهم

حیدری دارای مدرک مهندسی عمران و فعال نیروهای انقلاب و بسیج وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود و با توجه به سوابق ارزشمند و بسیار زیاد در بدنه وزارت آموزش و پرورش و نیز فعالیت گسترده در ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی، همچنین ارتباط خوب با نمایندگان مجلس در کنار کارنامه موفق در معاونت پارلمانی و فرهنگی وزارت نیرو از شانس بالایی برای انتخاب به عنوان وزیر آموزش و پرورش برخوردار است.

حمیدرضا حاجی بابایی

حمیدرضا حاجی‌بابایی سیاستمدار اصولگرا متولد ۱۳۳۸ در مریانج همدان و نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود و در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته‌است.

حاجی بابایی از سال ۷۲ بمدت سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌است. وی هم‌اکنون در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه تهران (درس تفسیر قرآن کریم در دانشکده فنی (سال تحصیلی ۹۳–۹۴)) مشغول به تدریس است.

حمیدرضا حاجی بابایی

حاجی بابایی که خود سابقه وزارت آموزش و پرورش را دارد و از سویی نیز یکی از طراحان و پیگیری کنندگان اصلی طرح رتبه بندی بوده است را نیز باید یکی از شانس های اصلی انتخاب به عنوان وزارت آموزش و پرورش دانست.

هرچند به نظر می رسد اگر قرار بر انتخاب او برای این سمت از سوی رئیس جمهور بود باید او در لیست گزینه های قبلی نیز می بود.

با این وجود نظر به قرارگیری در سال پایانی مجلس، اصلا بعید نیست که حاجی بابایی مایل به حضور در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد و رئیس جمهور نیز با توجه به حساسیت های بالای پیش آمده از تجربه او برای برون رفت از بحران استفاده کند.

رضامراد صحرایی

چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۲ و در پی بالا گرفتن انتقادات پیرامون عدم واریز به موقع حقوق معلمان آموزش و پرورش، یوسف نوری- وزیر این وزارتخانه استعفاء داد و رئیس جمهور ضمن موافقت با استعفای ایشان، رضامراد صحرایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

رضا مراد صحرایی دکتری زبان شناسی همگانی دارد و پیش از انتصاب به‌عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی را بر عهده داشته است.

رضامراد صحرایی

 

از جمله سوابق علمی و اجرایی صحرائی می‌توان به تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه آموزش‌وپرورش، استاد تمام رشته زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تألیف و ترجمه بیش از ۴۰ عنوان کتاب، پژوهشگر برتر کشور در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و ایثارگران کشور، سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران و معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی اشاره کرد.

رضامراد صحرایی را باید شانس سوم معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دانست که از رزومه نسبتاً بالای علمی و پژوهشی نیز برخوردار است.

با این وجود برخی حواشی پیرامون نحوه جذب او در دانشگاه علامه طباطبایی، فقدان کارنامه اجرایی قوی و طولانی مدت در سطح اول وزارتخانه از جمله نقاط ضعف کارنامه او به حساب می آید که با توجه به حساسیت های بسیار بالای وضعیت آموزش و پرورش احتمالاً رئیس جمهور تنها به دوره سرپرستی او اکتفا کند.

مجتبی همتی فر

مجتبی همتی فر رئیس فعلی سازمان تعلیم وتربیت کودک است. او دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد دارد و در زمان حضور یوسف نوری به عنوان دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج عضو دبیرخانه بوده است.

وی عضو کمیته مشورتی ترمیم سند تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش و مدیر راهبری پردیس تربیتی توانا (آستان قدس رضوی) است و از سوابق تجربی وی می توان به مشاور سازمان امور استخدامی و اداری کشور در طراحی شاخص های ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، کارشناس مشاور کمیته آموزش و پرورش همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی (دانشگاه صنعتی شریف)، مدیر اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ و عضو مؤسس و عضو بنیاد تربیتی حیات اشاره کرد.

مجتبی همتی فر

رییس سازمان تعلیم وتربیت کودک، سابقه تدریس دانشگاه جامعه الصمطفی العالمیه( واحد مشهد)، دانشگاه فردوسی مشهد( گروه فلسفه و حکمت اسلامی)، دانشگاه شهید رجایی – پودمان مهارت آموزان(۴دوره) و دانشگاه فرهنگیان را دارد.

همتی فر در رزومه پژوهشی خود پژوهش های بسیاری در زمینه تعلیم و تربیت دارد که می توان به معرفی گرایش های علوم تربیتی و استادان آن در ایران ، استخراج مجموعه مسائل موجود در مراکزکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران، بررسی روش های شناسایی استعدادهای برتر و ارائه الگوی عملی، ارزیابی درس مبانی و اصول تعلیم و تربیت در دانشگاه های ایران و گره خوردگی هویت فلسفه تعلیم و تربیت و روش پژوهش در آن اشاره کرد.

«همتی فر» علاوه بر مقاله های علمی و پژوهشی در رزومه خود هفت کتاب تألیفی با عناوین روایت های ما از فلسفه تعلیم و تربیت، نقد سند آموزش۲۰۳۰از منظر تعلیم و تربیت اسلامی، اندیشه ورزی و تجربه نگاری تربیتی ۱-تربیت، زیارت و انتقال معارف رضوی، اندیشه ورزی و تجربه نگاری تربیتی، ۲- تربیت و معنویت، اندیشه ورزی و تجربه نگاری تربیتی، ۳- جشن عبادت دخترانه، اندیشه ورزی و تجربه نگاری تربیتی، ۴- تربیت اقتصادی و رشد و توانمندسازی والدین ، مادرانه های کرونایی؛ تجربه نگاری زیست مادران ایران زمین در ایام کرونا را دارد.

او نیز به مانند محمودزاده آن هم در شرایط حساس کنونی از شانس کمتری برای معرفی به عنوان گزینه اصلی برخوردار است، اما در هر صورت رزومه مرتبط به نسبت قوی او در کنار سابقه همکاری با جمیله علم الهدی (همسر رئیس جمهور) باعث می شود برای او نیز شانس معرفی در نظر گرفته شود.

احمد محمودزاده

احمد محمودزاده در حال حاضر رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی است و سابق بر این تجربه مدیرکلی آموزش و پرورش استان اردبیل را نیز داشته است.

احمد محمودزاده

هرچند شانس محمودزاده نسبت به دیگر گزینه ها چندان زیاد نیست اما به هر حال تجربه معرفی گزینه های قبلی از سوی رئیس جمهور برای این وزارتخانه باعث می شود او را نیز در لیست گزینه ها قرار دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید