پوتین: مسکو برای تامین امنیت خلیج فارس تلاش می کند

    کد خبر :834832

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو برای کمک به تامین امنیت منطقه خلیج فارس و اقیانوس اطلس که راهزنی‌های دریایی در آن‌ها افزایش یافته است، تلاش می‌کند.

به گزارش ایرنا، پوتین روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی امنیت دریایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: بدیهی است که ما برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس و منطقه آتلانتیک و خلیج گینه که موارد راهرنی‌های دریایی و گروگانگیری افزایش یافته است، تلاش می‌کنیم.

وی افزود: روسیه تلاش‌های بسیاری را برای حفظ امنیت دریایی انجام می‌دهد و به تعامل با شرکای خود در این زمینه علاقه‌مند است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه تهدید‌ها در مسیر‌های دریایی کم نیست؛ تصریح کرد: باید تعامل کارآمدتری در حوزه مبارزه با جرائم فراملی برقرار باشد.

وی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد، مساله ایجاد ساختاری ویژه در چارچوب سازمان ملل در راستای مبارزه با جرایم دریایی بررسی شود.

پوتین با بیان اینکه روسیه خواستار مبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی است، اظهار کرد: دریا‌ها و اقیانوس‌ها ملت‌ها و تمدن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد متاسفانه تهدید‌ها در مسیر‌های دریایی اندک نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما امروز مسائل عملی در رابطه با مبارزه با راهزنی دریایی در قرن بیست و یکم را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم مقابله موثرتر با جرایم سازمان یافته فراملی صورت گیرد و اجازه ندهیم تا از دریا‌ها و اقیانوس‌ها برای اهداف تبهکارانه استفاده شود.

پوتین گفت:، روسیه خواهان رعایت دقیق قوانین بین المللی، احترام به حاکمیت و عدم مداخله است.

در کنفرانس مجازی بین المللی امنیت دریایی به ابتکار ناندرا مودی نخست وزیر هند کشوری که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه اوت جاری را برعهده دارد، برگزار می‌شود.

روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس دو سال پیش طرحی را پیشنهاد کرد که شامل همکاری همه کشور‌های منطقه و نیز اعضای دائمی شورای امنیت برای تامین این آبراهه بین المللی می‌شود.

پوتین گفت: ویژگی وضعیت به این صورت است که برای برخی کشور‌ها مقابله با گروه‌های تبهکاری بین المللی و راهزنان و تروریست‌ها واقعا دشوار است به همین دلیل مساله تشریک مساعی و همکاری تحت نظارت سازمان ملل و استفاده از نیرو‌های سازمان‌های امنیتی و سایر نیرو‌های مسلح کشور‌های ذینفع مطرح می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: روسیه برای درمیان گذاشتن تجارب خود در عرصه عملیات ضدتروریستی و پیشگیری و هشداردهی در مورد جرایم و شناسایی و نابودی گروه‌های تبهکاری ازجمله در پهنه دریا‌ها آمادگی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید