واکنش ها به مصوبه جدید و دردناک سازمان نظام پزشکی؛ نظام سلامت ناعادلانه بود، ناعادلانه تر خواهد شد!

    کد خبر :903148

 در روزهایی که هنوز بحران کرونا به صورت کامل از کشور رخت نبسته و همچنان خسارت های این بحران در کشور نمایان است و نیز در روزهایی که فشار اقتصادی ناشی از سوء مدیریت ها و تحریم مردم ایران را آزار می دهد، صورت جلسه ای از سازمان نظام پزشکی مخابر شده که حکایت از افزایش شدید قیمت خدمات درمانی دارد.

بازتاب- در این صورت جلسه عجیب که تاریخ 27 فروردین سال جاری در آن درج شده است، به بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی در سال 1401 پرداخت شده و ارقام و اعدادی در این صورت جلسه آمده است که تعجب آور و البته ترسناک است.

بر اساس این نامه افزایش ویزیت پزشکی عمومی از پنجاه و سه به ۲۴۵ هزار تومان، افزایش ویزیت پزشک متخصص از هشتاد به ۲۴۵ هزار تومان، افزایش ویزیت فوق تخصص از نود و چهار به ۲۹۵ هزار تومان، افزایش K حرفه‌ای از پنجاه و سه به ۱۷۸ هزار تومان، افزایش هتلینگ اتاق سه تخته از یک میلیون و دویست به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و… از سوی سازمان نظام پزشکی پیشنهاد شده است.

این اعداد و ارقام پیشنهادی برای خدمات درمانی در سال جاری حالا با واکنش های انتقادی اکثریت شهروندان جامعه به ویژه فعالان شبکه های اجتماعی رو به رو شده و البته از آنسو برخی پزشکان نیز در همین فضای مجازی در حال حمایت و دفاع از آن هستند.

اگرچه به نظر نمی رسد دولت و نیز نهادهای بیمه گر زیر بار چنین تعرفه هایی بروند، اما این اقدام تشویش آفرین سازمان نظام پزشکی را باید به نوعی فرار رو به جلوی این سازمان در قبال صنف پزشکان جامعه تلقی کرد.

به این معنا که اگرچه اعضای این سازمان خود نیز می دانند که تصویب و اجرایی شدن چنین پیشنهاداتی به صورت تمام و کمال میسر نخواهد بود، ولی از یک سو اصطلاحاً آنها در مورد تعرفه های پزشکی به مرگ گرفته اند تا مردم و مسئولین به تب راضی شوند و از سوی دیگر نیز در قبال همکاران صنفی خود این موضع را خواهند گرفت که ما تلاش کردیم تعرفه های پزشکی را افزایش دهیم ولی دیگران موافق نبودند!

اگرچه این اقدام حتی اگر دو نیت بالا را به صورت همزمان دنبال کند، باز هم در قبال واقعیت های جامعه ناعادلانه تفسیر خواهد شد، اما یک واقعیت دیگر که نباید نسبت به بی توجه بود این است که آنچه در این صورت جلسه آمده اعداد و ارقامی است که حتی صدای اعتراض قشر برخوردار را نیز در آورده است و این در حالی است که می دانیم و می دانید کسر بسیار زیادی از شهروندان جامعه به واسطه مشکلات اقتصادی حتی قادر به پرداخت تعرفه های بسیار ناچیزتر از این تعرفه های پیشنهادی را نیز ندارند.

واقعیتی که به نوعی ناظر بر یک بی عدالتی بزرگ در نظام سلامت و خدمات پزشکی کشور بوده و حالا با این تلاش ها شاهد تشدید آن خواهیم بود.

همانطور که اشاره شد حالا این اقدام با واکنش های اعتراضی فراوانی رو به رو شده است.

کاربری در توئیتر در این باره نوشت: درصد بالا رفتن حقوق کارگرو مقایسه کنید با تعرفه های جدید پزشکی  دیگه واسه هر دردی باید همون چایی نباتو خورد…

کاربر دیگری نوشت: سیستم پزشکی کاملاً خودمختار! تعرفه و قیمت‌گذاری نرخ ویزیت و اجرا و نظارت و… کلا دست خودشونه! هرچقدر هم بشه صدای کسی درنمیاد!!! بیچاره فقط کارمند و کارگرند که سر حقوقشون دعواست…

کاربر دیگری به نام مجید نیز در این باره نوشت: آدم این تعرفه های نظام پزشکی برای سال جدید رو که می بینه حس می کنه دکترها شمشیر رو‌ از رو برای ملت بستن!

کاربر دیگری نیز نوشته است: مصوبه جدید و دردناک سازمان نظام پزشکی : ویزیت پزشک عمومی ۱۸۵ هزار تومان، ویزیت پزشک فوق متخصص ۲۹۴ هزار تومان ! بزرگواران بفرمایند دقیقا چه خدمتی به مردم شده است؟ مردم محروم دیگر برای درمان به پزشک مراجعه نکنند !؟

واقعیت این است که واکنش های انتقادی نسبت به این تعرفه گذاری بسیار زیاد است، اما از آنسو نیز معدود افراد جامعه پزشکی در حال دفاع از این تعرفه گذاری هستند.

معدود افرادی که شمارشان نسبت به تعداد منتقدان اندک است، اما با اشاره به هزینه های خدمات دیگری مثل مسافرکشی، چاه بازکنی، تعمیر لوازم برقی خانگی، تعمیرات خودرو و… تعرفه های دریافتی پزشکان را ناچیز عنوان می کنند.

حالا باید منتظر بود و دید این شوکی که نظام پزشکی به جامعه تزریق کرده است به صورت رسمی از سوی مسئولان با چه واکنشی رو به رو خواهد شد و این سازمان را تا چه میزان در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده کمک خواهد کرد؛ اهدافی که شاید برای جامعه پزشکی کشور جذاب باشد، اما برای عموم شهروندان جامعه به ویژه اقشار ضعیف و اقتصاد بیمار کشور یک درد مضاعف بیش نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید