قیمت بی ثبات پروفیل کناف در ایران

    کد خبر :870865

قیمت پروفیل کناف در ایران همچون صنایع دیگر دستخوش تغییرات قیمت مواد اولیه و از همه مهتر ارز می باشد.

البته در حال حاضر نسبت به چند سال گذشته قیمت ها تقریبا از ثبات نسبی برخوردار بوده است، بی ثباتی قیمت صنایع پروفیل با بی ثباتی بازار ارز و دلار ارتباط مستقیم دارد با افزایش دلار به تبع شاهد افزایش قیمت محصولات در بازار بوده ایم.

در ایران عوامل دیگری که بر افزایش یا کاهش  قیمت تاثیر گذار بوده تحریم اقتصادی این کشور از سوی کشور آمریکا و منع صادادرات و واردات و به تبع افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه به همراه داشت.

به دلیل ضعف اقتصادی ایران از جمله بالا و پایین رفتن قیمت ارز، قیمت های تمامی محصولات از جمله صنایع فولادی تغییرات زیادی داشته است و از مهمترین عوامل تاثیر گذار برروی قیمت مقاطع فولادی گالوانیزه داشته است.

پیش بینی وتحلیل قیمت صنایع برای بسیاری از کسب وکارها حائز اهمیت می باشد.

عوامل موثر بر تعیین قیمت پروفیل کناف در ایران

صنایع آهن و فولاد یکی از مهم ترین و کاربردی ترین صنایع در کشور تلقی می شوند.

این صنایع ارتباط مستقیمی با صنایع خودروسازی و ساختمان سازی دارند از این رو عوامل تاثیر گزار بر افزایش قیمت و یا کاهش قیمت مواد اولیه فولاد، ارتباط مستقمی بر کاهش و افزایش قیمت صنایع خودرو و ساختمان سازی دارد.

در واقع صنایع گوناگون وابسته به هم را شامل می شود، از مهم ترین عوامل تاثیر گزار بر قیمت صنایع به شرح زیر می باشد:

قیمت مواد اولیه:

نوسانات قیمت مواد اولیه ( ورق های گالوانیزه) ضخامت و اندازه طول به طور مستقیم بر بالا و یا پایین رفتن قیمت پروفیل کناف مرتبط می شود.

هزینه حمل و نقل:

قیمت وسایل نقلیه و طول مسافت در تعیین قیمت موثر است.

نرخ عرضه و تقاضا:

با بالا رفتن عرضه پروفیل کناف در بازار و پایین بودن تقاضا یا بالعکس باعث کاهش و افزایش قیمت این محصولات می شود.

نوسانات ارز:

خرید وفروش صنایع فولاد و آهن با ارز و دلار صورت می گیرد نوسانات ارز به صورت مستقیم بر کاهش و افزایش قیمت پروفیل کناف تاثیر گذار خواهد بود.

وزن پروفیل:

وزن پروفیل ها ابتدا بوسیله چگالی اندازه گیری می شود، البته ناگفته نماند که هر یک از این صنایع فولادی از چگالی های گوناگونی استفاده می نمایند.

پس از اندازه گیری چگالی، سطح مقطع را حساب می کنند، با اندازه گیری سطح پروفیل و ضرب آن با چگالی عددی بدست آمده وزن پروفیل می باشد.

البته ناگفته نماند که هر کارخانه ی تولید پروفیل قیمت سازه های تولید شده بدین صورت ارزیابی می کنند.

افزایش چند درصدی قیمت پروفیل کناف در ایران

مقاطع فولادی گالوانیزه یکی از مهم ترین و پر مصرف ترین مقااطع به کار رفته شده در صنایع مهم کشور مانند صنایع خودروسازی، ساختمان سازی  به شمار می آید.

آگاهی از قیمت این مقاطع به دلیل کاربرد زیاد آن برای فعالین عرصه ی ساخت و ساز و خودرو بسیار ضروری می باشد.

کارخانه تولید کننده، کشور سازنده، برند شرکت تولید کننده، متریال و وزن از جمله عوامل تاثیر گذار برافزایش چند درصدی قیمت این مقاطع می باشد.

افزایش چند درصدی قیمت پروفیل در ایران ارتباط مستقیمی به افزایش قیمت ارز در چند سال گذشته دارد.

از آنجایی که مواد اولیه ی این مقاطع با دلار خریداری می شود، با افزایش قیمت ارز و دلار شاهد افزایش قیمت این مقاطع در بازار پروفیل هستیم.

با افزایش ناگهانی قیمت ورق های فولادی گالوانیزه تولید کننده گان پروفیل کناف که به صورت کارگاهی فعالیت می کردند، خط تولید این سازه ها را متوقف نمودن و در پی آن عرضه این محصولات کاهش یافت و باعث افزایش قیمت این مقاطع در بازار شد.

آشنایی با انواع پروفیل کناف

جهت تعیین نرخ قیمت در بازار، شناخت پروفیل کناف وزن و سایر مشخصات لازم است.

پروفیل از لحاظ وزن به دو دسته پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم می شود.

پروفیل سبک یکی از پرکاربردی ترین نوع پروفیل شناخته شده است، قیمت این نوع پروفیل به قیمت ورق های گالوانیزه بکار رفته شده در تولید آن بستگی دارد .

پروفیل کناف جز دسته پروفیل سبک قرار دارد در تولید این نوع پروفیل از روش نورد سرد استفاده می نمایند و با دستگاههای رول فرمینگ شکل می دهند.

مهم ترین شاخص برای تعیین قیمت این محصولات وزن آن می باشد، پروفیل سبک به دلیل فرایند ساخت و ساز نسبت به پروفیل سنگین گرانتر بوده اما در محاسبه بر اساس وزن پروفیل سنگین قیمت بیشتری دارد.

علت بی ثباتی بازار پروفیل کناف در ایران

قیمت تمامی مقاطع و صنعت تحت تاثیر نرخ ارز و دلار می باشد با افزایش چند درصدی دلار به صورت جهشی به همان نسبت قیمت پروفیل کناف افزایش یافت.

صنایع فولاد کشور به تبعیت از قیمت ارز و دلار بوده، با توجه به تحریم های اقتصادی کشور ایران، اقتصاد این کشور با مشکل مواجه شده و قیمت ها به روز متغییر است.

عرضه و تقاضا ارتباط تنگاتنگی باهم دارند با افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت پروفیل کناف، و با افزایش قیمت، تقاضای این محصولات نیز کاهش یافت و این چرخه افزایش قیمت به تبع کاهش تقاضا به همراه داشت و به دنبال ان عرضه این محصولات نیز کاهش یافت. از مهمترین دلایل بی ثباتی قیمت پروفیل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

♦ صادرات و واردات یک کشور

♦ مناسبات سیاسی

♦ راههای ارتباطی و حمل و نقل

♦ قیمت نفت خام و طلا

♦ درگیری و جنگ

♦ برند شرکت تولید کننده

♦ کارخانه تولید کننده

♦ کیفیت ورق بکار رفته شده در تولید پروفیل

از جمله موارد تاثیر گذار بر رشد اقتصادی کشور می باشد و همینطور از جمله موارد تاثیر گذار در تعیین قیمت نهایی محصولات عرضه شده در بازار یک کشور به شمار می آید.

در ایران علاوه بر عوامل ذکر شده کیفیت محصولات و کارخانه عرضه کننده و واسطه ها نیز باعث بی ثباتی قیمت این محصولات در بازار می شود.

در حال حاضر با در دسترس بودن امکانات اینترنتی تمامی تولید کننده گان پروفیل کناف به صورت مستقیم محصولات خود عرضه می نمایند.

برای خریداران این محصولات،  این امکان فراهم می باشد که به صورت مستقیم با تولید کننده اصلی ارتباط گرفته و با حذف واسطه ها با قیمت اصلی این مقاطع را خریداری نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید