بررسی هزینه سفرهای نوروزی به شهرهای پرطرفدار با اتوبوس؛ تهران- مشهد همچنان پرطرفدارترین مسیر سفرهای نوروزی

    کد خبر :895565
بلیت اتوبوس

تنها چند روز تا آغاز سال نو مانده و با وجود هشدارهای بسیار درباره رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، تب سفرهای نوروزی بالا گرفته است، بررسی سایت های خرید و فروش اینترنتی بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار هم حکایت از اتمام ظرفیت صندلی ها در اغلب مسیرها دارد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اگر نگاهی به آمار شهرهای پرطرفدار ایران طی تعطیلات عید نوروز داشته باشیم، در بالای لیست با شهر مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و همچنین شهرهای شمالی روبرو می شویم که در این ایام همیشه پرمسافر بوده اند.

برهمین اساس ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی به این مقاصد همواره از اواخر اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروز اغلب پر است، چون هزینه بلیت اتوبوس نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی از جمله قطار و هواپیما ارزانتر است؛ اتوبوس، مسافران خاص خود را دارد.

در این میان بررسی های بازتاب درباره قیمت بلیت اتوبوس مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز، تهران- اصفهان و تهران- شیراز نشان می دهد که بازه قیمتی بلیت اتوبوس در این مسیرها از 57 هزار تومان شروع می شود و تا 191 هزار تومان ادامه دارد.

البته ناگفته نماند چون مسافران شهرهای شمالی کشور، استفاده از خودروی شخصی را به سایر وسایل حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند در این گزارش فقط قیمت بلیت مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز، تهران- اصفهان و تهران- شیراز مورد بررسی قرار می گیرد.

تهران-مشهد

اگرچه هرساله قیمت بلیت اتوبوس در تعطیلات عید نوروز افزایش می یافت اما امسال به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به هیچ عنوان رانندگان اتوبوس ها و شرکت های حمل و نقل مسافری اجازه افزایش قیمت بلیت در سفرهای نوروزی را ندارند.

داریوش باقرجوان با اشاره به اینکه معمولاً در ایام عید هر سال و سفرهای نوروزی، 20 درصد به نرخ بلیت‌ها به دلیل تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها افزوده می‌شود، گفت: هیچ گونه افزایش نرخ بلیت‌ها متصور نیست و هیچ شرکت حمل و نقلی یا راننده‌ای حق اخذ وجه بیشتر از قیمت‌های فعلی را ندارد.

حالا با توجه به اظهارات مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به بررسی قیمت بلیت در 4 مسیر متفاوت می پردازیم.

محدوده قیمتی بلیت اتوبوس تهران-مشهد بین 113 تا 191 هزار تومان است، بلیت VIP اتوبوس این مسیر در روزهای پایانی سال و ایام عید با قیمت 190 تا 191 هزار تومان عرضه می شود و بلیت اتوبوس اسکانیا هم با قیمت 113 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

براساس بررسی ها اتوبوس های این مسیر پرطرفدار تا ششمین روز عید نوروز یعنی پیش از آغاز فعالیت های اداری، تقریبا صندلی خالی ندارد اما از روزهای بعد، می توان صندلی خالی پیدا کرد.

ساعت حرکت اتوبوس های مسیر  تهران- مشهد از 6 صبح آغاز می شود و تا 12 شب ادامه دارد و اتوبوس های تهران- مشهد از پایانه جنوب و غرب به سمت مشهد می رود.

تهران- تبریز

اگرچه مسیر تهران- تبریز  مثل مسیر تهران- مشهد پرطرفدار نیست اما بلیت اتوبوس برای این مسیر تا 4 فروردین ماه پر است پس اگر شما قصد سفر به این شهر آن هم با اتوبوس را دارید باید از روز 4 به بعد به فکر رزرو بلیت باشید.

قیمت بلیت اتوبوس برای مسیر تهران- تبریز 130 هزار تومان است و مثل مسیر تهران- مشهد، شاهد تنوع قیمتی در این مسیر نیستیم، اتوبوس های این مسیر تا روز چهارم عید تقریبا پر است.

تهران- اصفهان

قیمت بلیت تهران- اصفهان به دلیل کوتاه بودن مسافت در مقایسه با تهران- مشهد و تهران- تبریز از 57 هزار تومان شروع می شود، البته این قیمت برای اتوبوس های اسکانیاست و قیمت بلیت اتوبوس های VIP، 94 هزار تومان است، هزینه بلیت اتوبوس های هیوندای 8 نفره هم 140 هزار تومان است.

درواقع بازه قیمتی بلیت اتوبوس تهران- اصفهان از 57 هزار تومان شروع می شود و به 140 هزار تومان هم می رسد.

ظرفیت صندلی ها برای مسیر تهران- اصفهان، مثل تهران- مشهد کاملا پر نشده و همچنان می توانید در روزهای آینده بلیت این مسیر را خریداری کنید.

تهران- شیراز

اگرچه حجم سفر به شیراز مثل مشهد و اصفهان نیست اما بازدید از حافظیه و تخت جمشید همیشه جذاب است و قیمت بلیت اتوبوس تهران-شیراز هم ثابت بوده و 191 هزار تومان است، اتوبوس ها هم از پایانه غرب، جنوب و آرژانتین به سمت شیراز حرکت می کنند.

مسیر تهران به شیراز نسبت به سایر مسیرها کمتر شلوغ بوده و اگر در همین روزها تصمیم گرفته اید که به این شهر زیبا سفر کنید دیر نشده است و اتوبوس های این مسیر در روزهای آینده ظرفیت خالی دارد.

براساس بررسی ها اگرچه قیمت هواپیما و قطار به زمان، ایرلاین و … بستگی دارد و متناسب با عرضه و تقاضا تغییر می کند اما بلیت اتوبوس فقط برای انواع متفاوت آن یعنی وی آی پی، اسکانیا و … متفاوت است و قیمت بلیت در تمام تعطیلات نوروز ثابت است.

در این شرایط با توجه به ارزان بودن قیمت بلیت اتوبوس و همچنین در دسترس بودن اغلب مسیرها با این وسیله حمل و نقل عمومی، اتوبوس همچنان پرطرفدار است ضمن اینکه قیمت بلیت این وسیله حمل و نقل عمومی در عید نوروز امسال تغییر نکرده و ثابت مانده است و همین موضوع می تواند یک مزیت محسوب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید