تأخیر و تعلل‌های فراوان در مسیر افزایش حقوق بازنشستگان؛ بازنشستگان هنوز چشم انتظار افزایش حقوق هستند

    کد خبر :910700

بازنشستگان تأمین اجتماعی همه ساله با مشکل افزایش حقوق و قانون و مقررات موجود پیرامون این مسئله درگیر هستند؛ شرایط عجیب و غریبی که امسال نیز گریبان آنها را گرفته و در شرایط بد اقتصادی حال حاضر مشکلات ایشان را صد چندان کرده است.

بازتاب- به تبع مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار، حقوق بازنشستگان نیز باید افزایش یابد؛ موضوعی مهم که بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی، لازم  است مراحل اداری خودش را طی ‌کند تا بازنشستگان کارگری نیز بتوانند از افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

با این وجود طولانی شدن فرایند اداری این موضوع برای بسیاری از بازنشستگان خصوصاً افرادی که معیشتشان به حقوق دریافتی گره خورده است، به شدت سخت و دشوار است.

بررسی ها در این باره نشان می دهد که افزایش حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، به هیئت دولت می رود و هیئت دولت در افزایش حقوق بازنشستگان نقش فرمایشی دارد و فقط باید آنچه را که هیئت مدیره تامین اجتماعی تصویب کرده، ابلاغ کند، اما امروز شاهد آن هستیم که درنهایت با جامعه کارگری و بازنشستگی همراهی نمی‌شود.

در رابطه با انتقاداتی که به این موضوع وارد است، دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان قائمشهر به رسانه ها گفت: جای تعجب و سوال دارد، وقتی افزایش قیمت‌ها، گرانی و تورم شدت یافته، هنگامی که بازنشستگان باید از ابزار افزایش مستمری برای مقابله با این تورم و گرانی بهره‌مند شوند، اشکال تراشی می‌شود و مصوبه هیئت مدیره سازمان گروگان گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات پورابراهیمی (نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی) مبنی بر بازنگری در افزایش دستمزد و کاهش آن گفت: ازیکسو آقای پورابراهیمی بر کاهش دستمزد و تعدیل آن اصرار می‌کند و از سوی دیگر هیات دولت نیز افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را نگه داشته و دستور اجرای آن صادر نشده است.

رییس کانون کارگران بازنشسته استان مازندران با ابراز تاسف از اینکه شاید عده‌ای می‌خواهند کارگران و بازنشستگان در سخت‌ترین شرایط با سفره‌های خالی، شرمنده زن و فرزند شوند، گفت: همگان می‌دانند وقتی کارگران و بازنشستگان به وضعیت نامناسب اقتصادی اعتراض می‌کنند، دل دشمنان انقلاب شاد می‌شود اما برخی همچنان کارشکنی می‌کنند.

علی رغم اعتراض هایی که به روندهای موجود وجود دارد، هنوز این امیدواری وجود دارد که با تصویب سریع تر افزایش حقوق بازنشستگان در هیأت وزیران بخشی از مشکلات اقتصادی این قشر حل شود.

بررسی ها نشان می دهد که موضوع افزایش حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ۱۰ اردیبهشت راه تصویب در هیات وزیران را در پیش گرفت، راهی که هنوز به نقطه پایان نرسیده است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۷ اردیبهشت اعلام کرده بود که بر اساس قانون تامین اجتماعی هر سال مبلغ حقوق بازنشستگان در هیات امنا سازمان تامین اجتماعی تصویب و به هیات دولت می‌رود تا به الان این حقوق بر اساس مصوبات شورای عالی کار بوده است.

به گفته عبدالملکی، مقرر است دولت در جلسات آینده موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را بررسی کند طبیعتا دولت موضوعات فوری زیاد دارد، اما در حال تلاش هستیم که هر چه زودتر تصویب شود.

بر اساس آماری که وجود دارد تعداد مستمری‌بگیر اصلی این سازمان حدود ۴ میلیون نفر بوده که مشمول افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ هستند.

مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان خرداد پرداخت می‌شود

مدیر عامل سازمان تامین‌اجتماعی دیروز گفت: آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع حقوق بازنشستگان در هیات‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم و امیدواریم در دو روز پایانی اردیبهشت بتوانیم افزایش حقوق بازنشستگان را اعمال کنیم.

به گفته میرهاشم موسوی، همچنین مابه‌التفاوت مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان برای فروردین ماه در خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

آنطور که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده پیشنهاد تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان طبق مواد قانون ۹۶ و۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی است.

بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، قانون کلی برای پرداخت مستمری بازنشستگی این است که مستمری‌ها نباید از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر شود.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بازنشسته گفت:
    موافقم ۱

    آقای پور ابراهیمی خودش چقدر حقوق میگیرد ؟ نکند میترسد که حقوق ناچیز بازنشسته که پرداختی خودشان در زمان اشتغال بوده باعث کم شدن حقوقش بشه

  2. صبا گفت:
    موافقم ۱

    سلام
    متاسفانه در همسانسازی اینقدر حقوق بالایی ها توی تامین اجتماعی را بالا بردن که دارن جز حقوقان نجومی میشن
    حالا موندن چکار کنن
    در عوض حقوق پایینی ها را افزایش ندادن
    حقوق بالا را تا ۵ میلیون افزایش دادن
    حقوق پایین تا ۲۰۰ هزار تومان
    این شد همسانسازی در تامین اجتماعی
    یعنی دقیقا بر عکس عمل کردند

    1. کارگر گفت:

      سلام
      طبق قانون حداکثر حقوق ۷ برابر حداقل حقوق می باشد ، چگونه نجومی خواهد شد ضمن اینکه این افراد در زمان اشتغال حق بیمه و اندوخته بیشتری پرداخت نموده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید