۸ کاربرد جالب نمک در خانه ؛ از پاک کردن لکه تا باز کردن لوله‌های ظرفشویی

    کد خبر :881465
۸ کاربرد جالب نمک در خانه

بعضی از شوینده‌ها و لکه‌برها نه‌تنها قیمت بالایی دارند، بلکه خیلی از آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که نمی‌خواهید با آنها سر و کار داشته باشید یا اصلا برای تمیز کردن نیازی به آنها ندارید. یکی از مواد طبیعی که می‌توانید برای بسیاری از تمیزکاری‌ها از آن استفاده کنید، نمک است.

اگر کنجکاو شده‌اید که چه لکه‌هایی را می‌توانید با نمک تمیز کنید یا چه کارهایی با آن انجام دهید، ادامه این مطلب را بخوانید:

۱- از بین بردن لکه زنگ‌زدگی

ترکیب نمک و آبلیمو یا سرکه برای از بین بردن لکه زنگ‌زدگی معجزه‌آساست. اول مطمئن شوید که لکه کاملا خشک شده است. حالا اگر از لیمو استفاده می‌کنید، آن را روی لکه بچکانید و و بعد یک لایه نمک روی آن بریزید. بگذارید برای نیم ساعت روی لکه بماند و بعد با یک پارچه یا اسفنج آن را پاک کنید.

اگر لازم بود بعد از این کار لباس یا پارچه را بشویید. اگر از سرکه استفاده می‌کنید، اول نمک را با یک قاشق سرکه یا بیشتر مخلوط کنید و مخلوط را روی لکه بریزید. بگذارید بماند و بعد از مدتی با آن را با یک مسواک پاک کنید. بعد هم می‌توانید برای این که لباس تمیزتر شود، آن را بشویید.

۲- از بین بردن رسوب سینک و سردوشی

ترکیب نمک و لیمو یک جنگجوی واقعی در مبارزه با کلسیم و رسوب آب است. اگر با رسوب آب و تجمع کلیسم روی سینک ظرفشویی و سردوشی مشکل دارید، نمک را در آب نصف یک لیمو حل کنید و آن را روی سطوح کرومی ‌بمالید. این روش برای سطوحی با ترکیبات مسی هم عالی است و با جلوی رنگ‌رفتگی آنها را می‌گیرد.

۳- پاک کردن لکه‌های شیرین

برای همه ما اتفاق می‌افتد که لکه‌های شیرین روی لباسمان می‌ریزد و با این حال اصلا جالب نیست. ولی خوشبختانه می‌توانیم آنها را با کمی‌ نمک و آب گرم مثل برف در برابر آفتاب ناپدید کنیم.

۴ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب گرم حل کنید و لباس را در آن خیس کنید. اما به یاد داشته باشید این روش برای همه پارچه‌ها موثر نیست. پارچه‌های لطیف مثل ساتن را نمی‌توان در نمک قرار داد.

۴- تمیز کردن تخته برش

تخته برش تا تخته گوشت، بعد از مدتی کثیف می‌شود. با این که بعد از هر بار استفاده آنها را می‌شوییم، ولی خیلی سخت است که کاری کنیم که مثل روز اول نو باشند. نمی‌توان آنها را در ماشین ظرفشویی قرار داد و این کار را بدتر می‌کند. اما یک ترفند جذاب برای حل این مشکل داریم:

ترکیب نمک و آب لیمو برای تخته برش هم کارساز است. کمی ‌نمک روی تخته برش بپاشید و با یک لیمو آن را روی تخته بمالید. این کار حتی سخت‌ترین لکه‌ها را از بین می‌برد.

۵- باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب

با گرفتگی لوله‌های ظرفشویی مشکل دارید؟ لازم نیست یک شوینده یا لوله بازکن گران بخرید. فقط کمی ‌نمک کافی است. در لوله‌ها کمی ‌نمک بریزید و برای ۲ دقیقه آب داغ را باز کنید. مثل اولش عالی می‌شود.

۶- پاک کردن لکه قهوه یا چای

نمی‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی سفیدکننده لیوانتان را کاملا تمیز کنید؟ نمک اینجا هم به کار می‌آید. یک مقدار نمک روی پارچه نم‌دار بریزید و آن را روی لیوان بکشید. تمام لکه‌های چای یا قهوه از بین می‌روند.

۷- تمیز کردن لکه‌های روی فرش

نمک برای تمام لکه‌ها کاربرد دارد. به‌خصوص برای جذب لکه‌ها از روی لباس و فرش عالی است. اگر چیزی روی فرش ریخته شده سریع کمی‌ نمک روی لکه بریزید و بگذارید بماند. این کار از بین بردن لکه را خیلی ساده می‌کند.

۸- لایه‌برداری پوست با نمک دریایی

وقتی حمام می‌کنیم دوست داریم پوست‌های مرده روی بدنمان پاک شوند. برای این کار البته می‌توانید یک لایه‌بردار بخرید، ولی تمام میکروپلاستیک‌هایی که در این لایه‌بردارها استفاده می‌شود، برای محیط زیست مضر است. با نمک دریایی هم می‌توانید به همین خوبی پوستتان را لایه‌برداری کنید:

۱۰۰ گرم نمک دریایی را در ۱۰۰ میلی‌لیتر روغن بادام، روغن آرگان یا روغن نارگیل بریزید. بعد چند قطره از آن را روی پوست بریزید و روی پوست بمالید. این کار به بهترین شکل پوست شما را لایه‌برداری می‌کند.

همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید