۸ فیلم از بهترین‌های سینمای جهان در مورد جنگ جهانی دوم

    کد خبر :893141
۸ فیلم از بهترین‌های سینمای جهان در مورد جنگ جهانی دوم

برای دهه‌ها، فیلمسازان به موضوع حساس و هیجان‌انگیز جنگ جهانی دوم در مجموعه‌ای از تصاویر قابل توجه و تکان‌دهنده پرداخته‌اند. به نظر می‌رسد این تصاویر خشونت‌آمیز و اغلب وحشیانه با واقعیت‌های تکان‌دهنده و تأثیرات ویرانگر جنگ مخاطبان را در سراسر جهان عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استودیوهای تولید به طور مداوم از داستان‌های این دوره ترسناک و تاریخی با ماجراهای گیرا و دلخراش استفاده می‌کنند و تماشاگران سینما نمی‌توانند جذب آنها نشوند. برخی از بااستعدادترین و معتبرترین سینماگران هالیوود به این موضوع حساس و دشوار پرداخته‌اند و نتایج به‌یادماندنی و قابل تاملی خلق کرده‌اند و در نتیجه اغلب برنده اسکار بهترین فیلم شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، از کارگردان‌های افسانه‌ای مانند استیون اسپیلبرگ و کوئنتین تارانتینو گرفته تا درخشان‌ترین ستاره‌های سینما از جمله همفری بوگارت، تام هنکس و لیام نیسون، به نظر می‌رسد استعدادهای بزرگ هم نتوانستند از جذابیت فیلم‌های جنگ جهانی دوم دوری کنند. چه فیلم‌هایی که داستان‌های دلخراش سربازانی را به تصویر می‌کشد که پشت خطوط دشمن می‌روند تا یکی از خود را نجات دهند، مانند فیلم نجات سرباز رایان، یا اجتماع گروهی از آدم‌کش‌های نامناسب در دوازده مرد خبیث، سینما فیلم‌های جنگی بسیاری دارد. این درام‌های جنگی که در ادامه می‌آید، ۸ تا از بهترین فیلم‌های جنگ جهانی دوم هستند که تا به حال ساخته شده‌اند.

۸- پیانیست

درام جنگی زندگینامه‌ای رومن پولانسکی در سال ۲۰۰۲، The Pianist، بر اساس خاطرات هولوکاست پیانیست و آهنگساز لهستانی-یهودی ولادیسلاو شپیلمن است که مبارزات او برای زنده ماندن از تخریب گتوی ورشو در جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد. این تصویر احساسی ارتباط عمیقی با پولانسکی دارد، زیرا او پس از مرگ مادرش از گتوی کراکوف فرار کرد و تا پایان جنگ در انبار یک کشاورز لهستانی زندگی کرد. آدرین برودی با استعداد فوق‌العاده‌اش، زندگی ولادیسلاو اشپیلمان را به تصویر می‌کشد که با جدا شدن از دوست دخترش، فروش آپارتمان و ماشینش، و قطع ارتباط با دنیا و رفتن به اروپا، برای نقش برنده اسکار آماده می‌شود. این بازیگر برای درک واقعی مردی که همه چیز خود را از دست داده بود، وزن خود را ۳۰ پوند کاهش داد تا به طرز دلخراشی تجسم موسیقیدانی شود که دو سال در محله یهودی‌نشین ورشو مخفی شده بود.

این فیلم کلاسیک هالیوود یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. درام رمانتیک Casablanca در سال ۱۹۴۲ نمادهای هالیوودی همفری بوگارت و اینگرید برگمن را به تصویر می‌کشد که بر روی یک مهاجر آمریکایی بدبین تمرکز دارد که باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به معشوق سابقش و دوست‌پسر فراری‌اش کمک کند تا از دست نازی‌ها در مراکش فرانسه فرار کنند یا خیر. این تصویر نمادین بر اساس یک نمایشنامه اصلی از موری برنت نویسنده است که پس از سفر به وین در سال ۱۹۳۸، و مشاهده یهودی‌ستیزی، الهام گرفته شده است. از زمان نمایش کازابلانکا در ۸۰ سال پیش، محبوبیت آن به رشد خود ادامه داده است، به طوری که برنت زمانی آن را «دیروز واقعی، امروز واقعی، فردا واقعی» نامید. منتقدان و تماشاگران همچنان قدردان این درام جنگی رمانتیک هستند و سال‌ها بعد اینگرید برگمن اظهار داشت: «در مورد کازابلانکا احساس می‌کنم که زندگی خاص خود را دارد. یک چیز عرفانی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد نیازی را برطرف کرده است، نیازی که قبل از فیلم وجود داشته است، نیازی که فیلم برطرف کرده است.»

۶- دوازده مرد خبیث

فیلم جنگی سال ۱۹۶۷ رابرت آلدریچ، The Dirty Dozen، بر اساس کتاب پرفروش سال ۱۹۶۵ اثر E.M. Nathanson است که از یک واحد واقعی جنگ جهانی دوم متشکل از متخصصان تخریب پشت خط از بخش ۱۰۱ هوابرد به نام «سیزده کثیف» الهام گرفته شده است. در این مجموعه، لی ماروین و بازیگران قدرتمندی مانند چارلز برونسون، ارنست بورگنین و دونالد ساترلند حضور دارند. داستان یک سرگرد شورشی ارتش ایالات متحده را دنبال می کند که وظیفه آموزش ده‌ها قاتل محکوم را دارد و در نهایت آنها را به سمت یک ماموریت ترور دسته‌جمعی افسران آلمانی هدایت می‌کند. بسیاری از بازیگران فیلم در واقع در جنگ جهانی دوم خدمت کردند، از جمله برونسون (نیروی هوایی ارتش ایالات متحده) و بورگنین (نیروی دریایی ایالات متحده). دوازده مرد خبیث با استقبال خوبی از سوی منتقدان و تماشاگران سینما مواجه شد.

۵- ستیغ جهنمی

درام جنگی زندگینامه‌ای مل گیبسون در سال ۲۰۱۶، Hacksaw Ridge، بر تجربیات جنگ جهانی دوم از پزشک جنگی صلح‌طلب دزموند داس متمرکز است که به عنوان یک سئومسیحی ادونتیست روز دهم از استفاده یا حمل سلاح یا سلاح گرم از هر نوع خودداری کرد. این فیلم بر اساس مستند سال ۲۰۰۴ The Conscientious Objector ساخته شد و پس از دو بار رد کردن پروژه، سرانجام گیبسون موافقت کرد و وظیفه ساخت معجونی از خشونت و ایمان را بر عهده گرفت. این فیلم زندگینامه استعدادهای دیگری مانند سم ورتینگتون، ترزا پالمر و وینس وان را به نمایش می‌گذارد. با خواندن فیلمنامه برای اولین بار، اندرو گارفیلد فاش کرد که اشک ریخته است. این بازیگر یک سال را صرف مطالعه برای کشیش یسوعی کرد تا آماده شود، ۴۰ پوند وزن کم کرد و به یک خلوت بی سر و صدا در ولز رفت (همه اینها ممکن است برای نقشش به عنوان یک مبلغ مسیحی در سکوت به او کمک کرده باشند). این درام نامزد اسکار پس از اکران، تحسین جهانی را به خود جلب کرد و هم برای کارگردانی گیبسون و هم برای بازی گارفیلد مورد تحسین قرار گرفت.

۴- حرامزاده‌های بی‌شکوه

کوئنتین تارانتینو، فیلم جنگی سال ۲۰۰۹، Inglourious Besterds را نوشت و کارگردانی کرد، که یک داستان متناوب از دو نقشه ترور رهبری آلمان نازی را روایت می‌کند: یکی توسط گروهی از سربازان یهودی آمریکایی و دیگری توسط یک صاحب تئاتر یهودی فرانسوی. تارانتینو بیش از یک دهه را صرف نوشتن فیلمنامه کرد و این پروژه را شاهکار خود در مراحل ساخت و بهترین کار خود تاکنون می‌داند. او مردان این فیلم را با تیپ‌های قهرمان‌های معمولی به تصویر کشید که در جنگ جهانی دوم درگیر یک معامله بزرگ شده‌اند. با بازیگرانی مانند برد پیت، دایان کروگر و مایکل فاسبندر، جای تعجب نیست که این فیلم در گیشه موفق شد.

۳- فهرست شیندلر

استیون اسپیلبرگ معروف در سال ۱۹۹۳ درام تاریخی Schindler’s List را کارگردانی کرد که در آن جزئیاتی از صنعتگر آلمانی اسکار شیندلر را به تصویر می‌کشد که به نجات بیش از هزار پناهنده یهودی-لهستانی از هولوکاست با به کارگیری آنها در کارخانه‌های خود در طول جنگ جهانی دوم کمک کرد. لیام نیسون با بازی در نقش شیندلر در کنار رالف فاینس و بن کینگزلی بااستعداد ظاهر می‌شود. او گفت: من به دلیل ماهیت متناقض شخصیت به سمت آن کشیده شدم. چه چیزی چنین مردی را وادار می‌کند که ناگهان همه چیزهایی را که به دست آورده است برای نجات زندگی‌ این افراد صرف کند؟» فهرست شیندلر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروخت و تحسین جهانی را به دست آورد و هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برد.

۲- دانکرک

نابغه مبتکر کریستوفر نولان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم جنگی Dunkirk ۲۰۱۷ بود، که تخلیه دانکرک در جنگ جهانی دوم را از طریق زمین، دریا و هوا به تصویر می‌کشد. گروه بازیگران برجسته شامل برخی از بهترین بازیگران سینما مانند کنت برانا، کیلیان مورفی، و تام هاردی در این فیلم بازی می‌کنند، و درام با دیالوگ‌های بسیار کمی به تصویر کشیده شد، زیرا نولان می‌خواست با فیلم‌برداری و موسیقی خیره‌کننده تعلیق ایجاد کند. فیلمساز پیش‌فرض فیلم جنگ را در اواسط دهه ۱۹۹۰ تصور کرد، زمانی که او و همسرش از کانال مانش عبور کردند و مسیر بسیاری از قایق‌های کوچک را در تخلیه دانکرک دنبال کردند. دانکرک موفقیت بزرگی برای نولان بود و بیش از نیم میلیارد دلار در باکس به دست آورد و سه جایزه اسکار را از آن خود کرد. این فیلم به خاطر فیلمنامه، کارگردانی و موسیقی خود نقدهای مثبتی دریافت کرد و بسیاری دانکرک را یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ دانسته‌اند.

۱- نجات سرباز رایان

استیون اسپیلبرگ با درام جنگی حماسی Saving Private Ryan در سال ۱۹۹۸ به موضوع عاطفی جنگ جهانی دوم بازگشت که در جریان تهاجم به نرماندی اتفاق می‌افتد و گروهی از سربازان آمریکایی را دنبال می‌کند که به پشت خطوط دشمن می‌روند. در عمل در این فیلم گیرا تعداد بی‌شماری از بازیگران برجسته از جمله تام هنکس، ادوارد برنز و مت دیمون بازی می‌کنند و تا حدی از برادران نیلند، چهار برادر آمریکایی از نیویورک که در جنگ جهانی دوم خدمت کرده‌اند، الهام گرفته شده است و تنها دو نفر از آنها زنده مانده‌اند. اسپیلبرگ درباره اینکه چرا بارها به این موضوع بازمی‌گردد، گفت: «فکر می‌کنم جنگ جهانی دوم مهم‌ترین رویداد ۱۰۰ سال اخیر است. فراتر از آن، من همیشه به جنگ جهانی دوم علاقه‌مند بوده‌ام.» فیلم برنده اسکار «نجات سرباز رایان» بارها به عنوان فیلمی تأثیرگذار در ژانر فیلم‌های جنگی و اکشن ذکر شده است که موجب گرایش دوباره رسانه‌ها به جنگ جهانی دوم هم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید