۵۰ درصد معاملات مسکن فقط در شش منطقه پایتخت/مناطق متوسط تهران در زمره پرطرفدارها

    کد خبر :867159
بازار مسکن

بررسی گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می دهد که مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴ و ۸ به ترتیب بیشترین میزان معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران را طی آبان ماه سالجاری به خود اختصاص داده اند.

«بازتاب»؛ براساس این گزارش ۵۱.۷ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش را در این 6 منطقه انجام شده است که محدوده سکونتی اقشار متوسط و بالا محسوب می‌شوند.

اگر گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن را در سال های اخیر مورد بررسی قرار دهیم به نکته جالبی می رسیم و اینکه منطقه 5 در اغلب این گزارش ها پرطرفدارترین منطقه تهران بوده است و در آبان ماه سالجاری هم تعداد قراردادهای خرید و فروش در این منطقه، از هفت منطقه جنوبی تهران بیشتر است.

به گزارش ایسنا، در این میان قیمت مسکن در سه منطقه شامل ۵، ۲ و ۴ بالاتر از میانگین شهر و در سه منطقه دیگر شامل ۱۰، ۱۴ و ۸ پایین‌تر از میانگین قرار دارد، اما به طور نسبی می‌توان مناطق مذکور را هدف اقشار متوسط جامعه دانست.

ثبت ۲۰۰ فقره قرارداد مسکن در شش منطقه جنوبی تهران

تعداد معاملات ماهیانه مسکن در شش منطقه از جنوب شهر تهران کمتر از ۲۰۰ فقره و در دو منطقه کمتر از ۱۰۰ فقره بوده است.

جمع تعداد قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۹، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ که همگی در نیمه جنوبی تهران قرار دارند به تعداد معاملات منطقه ۵ نمی رسد.

آبان امسال در منطقه ۵ تعداد ۱۰۱۱ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن منعقد شد؛ در حالی جمع معاملات در هفت منطقه مذکور ۹۴۳ فقره بود.

توزیع معاملات برحسب قیمت یک متر مربع هم نشان می‌دهد که آبان ۱۴۰۰ واحدهای دارای قیمت ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان در هر متر مربع ۵۶.۲ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص دادند.

از نظر مساحت هم آپارتمانهای ۴۰ تا ۸۰ متر ۵۵.۷ درصد از معاملات را در بر گرفتند. در این بین رتبه اول از نظر متراژ به واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با ۱۶.۱ درصد از کل معاملات تعلق گرفت.

درخصوص ارزش هر واحد مسکونی هم خانه‌های با قیمت ۵۰۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد تومان ۶۰.۵ درصد از معاملات را شامل شدند.

اگر متوسط قیمت هر مترمربع خانه در شهر تهران یعنی ۳۲ میلیون تومان را در رتبه اول از نظر متراژ یعنی ۵۰ تا ۶۰ متر مربع ضرب کنیم محدوده قیمتی معاملات مسکن در شهر تهران ۱.۶ تا ۱.۹ میلیارد تومان است.

قیمت مسکن در مناطق محبوب تهران

تمامی نمایه‌های مذکور نشان می‌دهد جدا از آنکه تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق گران قیمت پایتخت تا حد زیادی از بازار مسکن خارج شده، طرف تقاضای مصرفی در جنوب تهران هم از قدرت خرید متناسب با رشد چهار سال اخیر برخوردار نیست و نبض بازار در اختیار سفته‌بازان یا متقاضیان واقعی در مناطق متوسط تهران است.

از طرف دیگر شواهد و قرائن نشان می‌دهد بازار مسکن در آبان ماه با تحرک نسبی مواجه شده است، تعداد معاملات در آبان ماه در مقایسه با مهرماه امسال ۳۳.۵ درصد و نسبت به آبان پارسال ۶۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که بازدید از آگهی‌های ملکی در آبان ماه نسبت به مهرماه افزایش محسوسی داشته است.

بیشترین میزان رشد بازدید از آگهی‌های مسکن یک سامانه ملکی در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب مربوط به مناطق ۲۲، ۳، ۱۵، ۱، ۹، ۱۷، ۱۰ و ۴ بوده است. قیمت پیشنهادی مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۰.۸ درصد و با وزن دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی ۲.۸ درصد بوده است.

به نظر می‌رسد دو عامل عمده شامل مذاکرات برای رفع تحریم ها و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال در رونق نسبی بازار مسکن موثر بوده است.

رصد تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱.۲ درصدی قیمت کل، مناطق جنوبی تهران با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند که نشانه‌ای از نبود ظرفیت در تقاضای مصرفی است و فعالان بازار ملک انتظار دارند این بازار تا پایان سال با مقداری رشد معاملات با ثبات نسبی قیمت همراه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید