۳ شهاب سنگ جدید در کویر لوت و طبس کشف شد

    کد خبر :216881

مرد شهاب سنگی ایران ۳ شهاب سنگ جدید را که در کویر لوت و طبس کشف کرده معرفی کرد.

حجت کمالی ملقب به مرد شهاب سنگی ایران در سمینار آشنایی و معرفی شهاب سنگ ها که با حضور معاون کل اکتشافات زمین شناسی کشور در مشهد برگزار شد گفت: اخیرا ۳ شهاب سنگ در کویر لوت و منطقه طبس کشف کردیم که در حال ثبت آن هستیم.

وی افزود: بیشتر شهاب سنگ ها بازمانده ماده اولیه ای هستند که منظومه شمسی از آن پدید آمده و بررسی این شهاب سنگهای آغازین در آزمایشگاه، دانشمندان را قادر می کند با بخشی از غبار اختری که منظومه شمسی از جمله خورشید، زمین و غیره از آن پدید آمده فعالیت علمی انجام دهند.

وی ادامه داد: این اجرام، نمونه ای از بخش های دست نیافتنی منظومه شمسی هستند و شهاب سنگ هایی که به زمین سقوط می کند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از این مواد معدنی هستند که این مواد اطلاعات بسیار زیادی را از منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

کمالی خاطر نشان کرد: شهاب سنگ ها در همه مناطق به صورت یکنواخت سقوط می کنند ولی در مناطق کوهستانی به دلیل شرایط آب و هوایی، ماندگاری کمتری نسبت به مناطق کویری و خشک دارند. در دشت ها و کویر های ماسه ای خشک که فرسایش آبی کمتر و فرسایش بادی بیشتری دارند بهتر می توان شهاب سنگ ها را شناسایی و کشف کرد.

به این گفته این مرد شهاب سنگی ایران، به دلیل وجود آهن آزاد در شهاب سنگ ها، فرسایش شیمیایی و مکانیکی شهاب سنگ با سرعت بالایی صورت می گیرد؛ به همین دلیل عمر شهاب سنگ ها در مناطق کوهستانی و رطوبت دار زیر هزار سال است؛ ولی در مناطق خشک و کم باران ماندگاری شهاب سنگ ها تا ۵۰ هزار سال در دشت های ایران تخمین زده شده است.

همچنین حجت کمالی در این سمینار در خصوص پیدایش شهاب سنگها، نحوه شکل گیری، نحوه سقوط شهاب سنگها، چگونگی کشف و ثبت آنها و از سوی دیگر در خصوص تجربیات خود سخنرانی کرد.

در این جلسه، اساتید و دانشجویان از استانهای مختلف و فعالان در عرصه زمین شناسی حضور داشتند.

به گزارش مهر، این سمینار به دعوت موزه آثار علوم طبیعی مشهد و سازمان زمین شناسی شمال شرق کشور انجام شد. در این جلسه طراحی بزرگترین چاله برخورد شهاب سنگ در کویر لوت مطرح شد تا در آینده ای نزدیک در موزه آثار علوم مشهد به صورت ماکت و نمادین به عنوان اولین و بزرگترین چاله شهاب سنگی ایران طراحی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید