۱۵ گیاه مناسب اتاق نوزاد و کودک

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
    کد خبر :775406

وقتی نوبت به وسایل اتاق نوزاد می‌رسد، هیچ چیزی مانند لطافت و آرامش یک گیاه زیبا نمی‌ تواند مجموعه وسایل را در کنار هم تکمیل کند. علاوه بر این، اضافه کردن گیاه مناسب اتاق نوزاد دارای مزایای دیگری نیز هست؛ برای مثال آن‌ها ضمن افزایش میزان اکسیژن، می‌توانند عناصر مضر موجود در هوا را جذب کرده و از بین ببرند.

طبق روش ‌های فنگ شویی، گیاهان می‌توانند میزان هماهنگی و انرژی مثبت فضا را به خوبی افزایش دهند. جالب است بدانید که وجود گیاهان می‌تواند سبب کاهش میزان اضطراب نوزادان شود، به همین دلیل به آن‌ها کمک می‌کند تا سریع‌ تر به خواب رفته و مدت بیشتری را آسوده در رویا‌های خویش پرواز کنند! آیا شما به عنوان پدر و مادری تازه کار، عاشق این کمک بزرگ نخواهید شد؟!

تمام این ویژگی‌های مثبت، احتمالا شما را نیز برای استفاده از گیاهان در اتاق نوزاد دلبندتان به فکر انداخته است. اگر در شهری شلوغ با هوایی آلوده زندگی می‌کنید، قرار دادن گیاه در اتاق کودک می‌تواند در تصفیه هوا نقش بسیار حیاتی داشته باشد.

گیاهان می‌توانند تا ۸۷ درصد آلاینده‌های موجود در هوا را از بین ببرند. این درصد شامل عناصر آلی فرار مانند فرمالدهید نیز هست. این عناصر در تمام وسایلی که به طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم وجود دارند، مانند پلاستیک و جوهر کاغذ.

به گزارش صدا و سيما، حذف این آلاینده‌ها سبب کاهش عوارض ناشی از آلودگی مانند سردرد، آلرژی و استفراغ خواهد شد. پدر و مادر همیشه تمام سعی خود را می‌کنند تا به بهترین نحو از نوزاد خود مراقبت کنند، به همین دلیل است که قرار دادن یک گیاه در اتاق نوزاد تازه رسیده شما، یک اقدام مراقبتی عالی برای او به شمار خواهد آمد. اما هر گیاهی برای نوزادان و کودکان مناسب نیست، بعضی از گیاهان سمی هستند و باید از انتخاب آن‌ها اجتناب کنید. انتخاب گیاهی غیر سمی قدم اول است و قدم دوم، نحوه قرار دادن آن در اتاق!

نکات مهم نحوه دکوراسیون اتاق نوزاد

پس قبل از اینکه گیاه مناسب اتاق نوزاد را برای شما شرح دهیم، بیایید چند نکته مهم در نحوه دکوراسیون اتاق نوزادان را با هم بررسی کنیم:
تزئین اتاق نوزادان با گیاهان آپارتمانی، حقیقتا کار ساده‌ای است، بخصوص در مقایسه با ده‌ها وسیله ضروری که باید در آن اتاق جای دهید!

 کم، کافی است

برای دریافت احساس آرامش و راحتی از دکوراسیون اتاق نوزاد، نباید در استفاده از گیاهان زیاده روی کنید.
همه چیز را در حد کم نگه دارید، مثلا فقط از یک گیاه بزرگ استفاده کرده و یا چند گلدان کوچک بر روی قفسه‌ای قرار دهید.
انتخاب گیاهان آویزی نیز برای این فضا مناسب است. درست است که گیاهان فضا را طبیعی‌تر کرده و احساس بهتری به محیط می‌ بخشند، اما اگر اتاق را با گیاهان شلوغ کنید تنها احساس آشفتگی ایجاد خواهد شد.

 گوشه‌های نرم یا گرد

گیاهان با برگ‌های تیز و شمشیری را فراموش کرده و به دنبال گیاهانی بسیار نرم، با برگ‌های گرد و بدون زاویه بگردید.

 گیاهان غیر سمی انتخاب شما هستند

‌می‌دانید که نوزادان سریعا به کودکانی نوپا تغییر می‌کنند، پس بهتر است از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کرده و گیاهانی غیر سمی یا دارای سمیت بسیار پایین را انتخاب کنید.
از زمانی که کودک را برای بازی کردن در اتاق روی زمین بگذارید، باید متوجه خطر گیاه انتخابی خود باشید. پس ضمن انتخاب گیاه غیر سمی، بهتر است گیاه را در مسیر بازی و حرکت کودک قرار ندهید. بدین شکل زمانی که کودک شما حرکت کردن را آغاز کرد، همه چیز برای او در امنیت کامل خواهد بود.

بهترین گیاهان برای اتاق نوزاد و کودک

۱- پاچیرا / درخت پول

احتمالا به کودک خود خواهید آموخت که پول بر روی درخت سبز نمی‌شود، حتی بر روی “درخت پول”!
نام این درخت، برگرفته از فنگ شویی است؛ زیرا گفته می‌شود که پاچیرا برای صاحب خود، مثبت اندیشی و خوش شانسی را به دنبال خواهدداشت؛ چیز‌هایی که بدون شک شما نیز برای آینده این نوزاد زیبا آرزو می‌کنید.

به دلیل ساقه بافته شده و برگ‌های روشن و نخل مانندش، می‌توانیم بگوییم پاچیرا هم شبیه به درخت و هم شبیه به نخل است. این گیاه دوستدار کودکان بوده (سمی نیست) و یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا است.
پاچیرا را در مکانی تقریبا روشن و دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. هر زمان که آن را آبیاری می‌کنید، کمی گلدان را نیز بچرخانید تا نور به صورت یکسان به تمامی بخش‌های گیاه برسد و رشدی متوازن داشته باشد.

۲- نخل شامادورا

این نخل آپارتمانی با رشد قائم و رو به بالای خود، حال و هوایی گرمسیری به اتاق نوزاد شما خواهد داد. به طور کلی نخل‌ها به علت داشتن برگ‌های چند لایه و متراکم، برای قرار گرفتن در نقاط خالی مانند گوشه دیوار یا بخش ورودی مناسب‌تر هستند.

نخل شامادورا در تصفیه کردن هوا بی‌نظیر عمل کرده و می‌تواند نور کم خورشید را به خوبی تحمل کند. البته شامادورا نیز مانند سایر نخل‌ها نور کافی و درخشان را به سایه ترجیح داده و بهتر است در نزدیکی پنجره واقع شود.
مواظب باشید آن را بیش از حد آبیاری نکنید، همیشه اجازه دهید بین هر بار آبدهی، چند سانتی متر رویی خاک خشک شود.

۳- گندمی

اگر به دنبال گیاهی برای آویزان کردن در گوشه دیوار یا گذاشتن بر روی طبقات هستید، گندمی انتخاب بسیار مناسبی است و نه تنها از لحاظ ظاهری متفاوت است، بلکه یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا نیز هست. گندمی می‌تواند حدود ۹۰ درصد از ماده سرطان زای فرمالدهید موجود در هوا را پاک کند!

گندمی یک ویژگی خوب دیگر نیز دارد، جوانه‌های کوچک و متعددی در کنار گیاه اصلی آن ایجاد می‌شوند که به گیاهچه‌های زیبایی تبدیل خواهند شد.‌
می‌توانید این جوانه‌ها را در گلدانی مجزا بکارید و در سایر نقاط منزل خود قرار دهید. نگهداری از گندمی بسیار راحت است، در نور کم نیز رشد کرده و به رسیدگی مداوم نیاز ندارد.

۴- سرخس لانه پرنده / آشیانه

یکی از ۱۵ گیاه مناسب اتاق نوزاد سرخس لانه پرنده است. این گیاه کاملا برای کودکان و حیوانات خانگی امن و بی‌خطر است و یک تصفیه کننده قوی هوا نیز هست.

 

بهتر است سرخس لانه پرنده را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور خورشید صبحگاهی/ عصرگاهی را به خوبی دریافت کند.
اما هر نقطه دیگری از اتاق که نور طبیعی ملایم را داشته باشد نیز برای این سرخس مناسب است. نور شدید، مستقیم و هوای بسیار گرم موجب ریزش و زرد شدن برگ‌های این گیاه خواهد شد.
آن را در حد معتدل آبیاری کنید، طوری که خاک مرطوب (و نه خیس) بماند. اگر هوا در اطراف گیاه خیلی خشک است، از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا کمک گرفته و یا مرتبا با یک اسپری آب، گیاه را مرطوب کنید.

۵- مارانتای قرمز

این نوع خاص از مارانتا، به داشتن برگ‌های نرم و سبز تیره خود که با سبز روشن و رگه‌های قرمز تزئین شده‌اند معروف است.
این گیاه به جز مارانتا، با نام گیاه عابد نیز شناخته می‌شود. این نام، به حالت خاص جمع شدن برگ‌های آن به هنگام عصر بر می‌گردد،

برگ‌های رنگارنگ و رشد آرام، این گیاه را برای قرار گرفتن در لبه پنجره و روی قفسه‌ها مناسب کرده است. هر زمان خواستید رنگ آمیزی متفاوتی در اتاق نوزاد خود ایجاد کنید، مارانتای قرمز در خدمت شماست! نگهداری از این گیاه بسیار آسان است. کافی است آن را در مکانی نورانی قرار داده و خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. بهتر است هفته‌ای یکبار کمی آب به برگ‌های آن اسپری کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

۶- نخل لیندا

برخلاف نام آن، لیندا کاملا متعلق به خانواده نخل‌ها نیست، بلکه بیشتر عضوی از ساکولنت‌هاست. در واقع به دلیل مقاومت بالا و نیاز‌های بسیار پایین، به تازگی لیندا را عضوی تازه از خانواده ساکولنت‌ها به شمار می‌آورند.

 

لیندا به خاکی با زه کشی بسیار بالا نیاز دارد، بنابراین داشتن حفرات زه کشی متعدد در کف گلدان برای تسریع زه کشی کاملا ضروری است.
نخل لیندا می‌تواند ارتفاعی سبز و باطراوت به اتاق نوزاد اضافه کند؛ می‌ توانید آن را روی میز گذاشته یا درست کنار پنجره قرار دهید، چون عاشق نور مستقیم خورشید است!

۷- برگ قاشقی

برگ قاشقی یکی از بهترین گیاهان برای اتاق نوزادان است. به لطف نیاز بسیار کم آن به نور طبیعی، برای اتاق‌هایی با پنجره‌های کم کاملا ایده‌آل است. کافی است کمی نور خورشید به آن بتابد تا در فصل بهار با شکوفه‌های خوش رنگش حال و هوایی دیگر به اتاق ببخشد.

برگ قاشقی یکی از قوی‌ترین گیاهان تولید کننده اکسیژن است، به همین دلیل می‌تواند کیفیت هوای اتاق را به طور واضحی بهبود ببخشد.

۸- فیکوس الاستیکا

آیا در جست و جوی گیاهی با رگه‌های زرد و صورتی هستید؟ فیکوس الاستیکا یکی از گیاهان زیبا و خوش رنگی است که می‌توانید بدون نگرانی آن را در اتاق نوزاد خود قرار دهید.
این گیاه برای سال‌ها مقاوم و زیبا خواهد بود، پس بعید نیست به بخشی از خاطرات کودکی فرزند شما تبدیل شود!

برگ‌های فیکوس الاستیکا با رده‌های خاص صورتی و زرد رنگ تزئین شده‌اند، به همین علت در اتاق‌هایی با رنگ‌های پاستلی هماهنگی خوبی با محیط دارند.
نگهداری از فیکوس الاستیکا بسیار آسان بوده و می‌تواند در هر بخشی از اتاق که کمی نور طبیعی خورشید را دریافت می‌کند قرار بگیرد. نزدیکی یک پنجره دارای پرده برای آن ایده‌آل است، زیرا می‌تواند نور کافی خورشید را به صورت فیلتر شده دریافت کند.

۹- دراسنا

اگر می‌خواهید گیاهی بزرگ با قابلیت تصفیه کنندگی هوا در اتاق نوزاد خود قرار دهید، ما به شما دراسنا را پیشنهاد می‌کنیم.

ظاهر این گیاه، بسیار جذاب و جنگلی است، در واقع دراسنا می ‌تواند طبیعت واقعی را در گوشه اتاق برای شما تداعی کند. دراسنا برای کودکان سمی نیست،

۱۰- یشم

گیاه یشم یکی از بهترین ساکولنت‌ها است، اگر آن را در گلدانی بزرگ کاشته و در حیاط نگهداری کنید، حتی می‌تواند به یک درختچه تبدیل شود!
نگهداری از آن کار پیچیده‌ای نیست، یشم به محیطی گرم و آفتابی نیاز دارد و باید هفته‌ای ۲-۱ بار کمی آب دریافت کند. بهترین مکان برای قرار گیری آن، لبه پنجره‌ای شمالی است.

 

گیاه یشم را طبق برنامه دقیق آبیاری نکنید، بلکه تغییرات خاک را ملاک قرار دهید. شاید شما روز شنبه را برای آبیاری گیاهان انتخاب کنید، اما اصلا زمان مناسبی برای اینکار نباشد!
نکته مثبت در مورد یشم این است که نماد شانس و ثروت است. به امید اینکه نوزاد عزیز شما در آینده‌ای نه چندان دور از این دو مورد سرشار شود!

۱۱- سدوم مورگانیوم / دم الاغی

همانند یشم، سدوم مورگانیوم نیز یک ساکولنت موفق است. سدوم به مراقبت و آبیاری بسیار کمی نیاز دارد. خوشبختانه، این گیاه بسیار مهربان است و در صورت آبیاری بیش از حد، سریعا موضوع را حل و فصل خواهد کرد!
سدوم مورگانیوم در مقایسه با یشم، به نور بیشتری نیاز دارد، بنابراین بهتر است آن را در کنار یک پنجره کاملا نورگیر قرار دهید.

سدوم گیاهی شکننده است، ساقه و برگ‌های آن کاملا ظریف هستند و اگر با ملایمت با آن‌ها برخورد نکنید سریع می‌شکنند؛ بنا بر این بعد از اینکه کودک شما توانست بایستد و با وسایل اتاقش بازی کند، بهتر است آن را در مکانی بالاتر از دسترس کودک قرار دهید. البته جای نگرانی نیست، چون می‌توانید به راحتی بخش‌های شکسته شده را مجدد بکارید و سدوم‌های بیشتری داشته باشید! (رشد بخش‌های شکسته سدوم در خاک، سریع و آسان است)

۱۲ – بنفشه آفریقایی

همانطور که از نام این گیاه مشخص است، بنفشه آفریقایی بومی قاره آفریقاست. همین موضوع باعث شده تا نگهداری از آن کمی سخت‌تر از سایر گیاهان این فهرست باشد؛ در واقع نیاز‌های نوری بنفشه آفریقایی بیشتر است.
رمز موفقیت در نگهداری از آن، پایداری است! یعنی سریع ناامید نشوید و به دنبال حل مشکل بگردید.

 

تکثیر این گیاه از طریق ریشه و برگ به راحتی انجام می‌شود. پس لازم نیست بیشتر از دو تا بنفشه آفریقایی تهیه کنید، چون خودتان می‌توانید به راحتی چندین بنفشه جوان بکارید!

۱۳- سرخس بوستون

نگهداری از سرخس‌ها به کمی مهارت نیاز دارد. بعضی از آن‌ها برای انسان‌ها و حیوانات کاملا سمی هستند، در حالی که انواعی دیگر بی‌خطر اند؛ بنابراین بهتر است قبل از انتخاب سرخس برای اتاق نوزاد، از عدم سمیت آن مطمئن شوید. توصیه می‌کنیم هنگام خرید، فقط به ظاهر اکتفا نکرده و حتما از فروشنده نوع سرخس را بپرسید و از بی‌خطر بودن سرخس خود اطمینان حاصل کنید.

 

برگ‌های بوستون بلند است و مانند یک آبشار سبز رنگ آویزان است. سرخس بوستون می‌تواند احساس بسیار خوبی در اتاق نوزاد ایجاد کند. سرخس عاشق رطوبت است، پس اگر آن را در اتاق قرار می‌دهید، با اسپری آب یا دستمالی نم دار همواره آن را مرطوب نگه دارید.
بوستون مکانی خنک، مرطوب و دور از نور مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد، می‌توانید آن را در گلدانی آویزی کاشته و از سقف حمام کودک آویزان کنید.

۱۴ – فیتونیا

فیتونیا گیاهی کوچک، بسیار زیبا و دوستدار سایه است. به همین دلیل می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای گلدان‌های مینیاتوری و تراریوم‌ها باشد. فیتونیا تنوع کمی دارد و همه انواع آن دارای برگ‌های کوچک هستند.

این گیاه عاشق رطوبت و محیط‌هایی با نور کم است. به همین دلیل مرطوب کردن برگ‌ها به کمک اسپری آب می‌تواند امری ضروری در نگهداری از فیتونیا به شمار برود.
اگر دوست دارید اتاق نوزاد را با گیاهان کوچک و مینیاتوری تزئین کنید، قطعا فیتونیا انتخاب مناسبی برای شماست. هنگام آبیاری، از آبی با دمای اتاق استفاده کنید تا به گیاه شوک وارد نشود.

۱۵ – سانسوریا

شاید از اینکه سانسوریا، این گیاه آپارتمانی بی‌نظیر، را در پایان فهرست می‌بینید کمی تعجب کنید. ترجیح دادیم آن را به عنوان آخرین گیاه مطرح کنیم، چون در مقادیر بسیار کمی سمی است.
اگرچه سانسوریا عوارض خاصی در کودکان نخواهد داشت، و بخصوص، چون مزه تلخی دارد، احتمال اینکه خورده شود بسیار پایین است؛ اما باز هم باید در انتخاب آن کمی بیشتر دقت کنید.

سانسوریا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است، و نگهداری از آن بی ‌نهایت آسان است. به همین دلیل است که می ‌تواند برای قرار گیری در اتاق نوزادان انتخاب مناسبی باشد، چون در برابر خشکی مقاوم است و می‌تواند در مقادیر بسیار کم نور خورشید نیز رشدی عالی داشته باشد. تنها زمانی آن را آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شده باشد.
جنبه مثبت دیگر این گیاه، نحوه تولید اکسیژن آن است. اغلب گیاهان در طول روز اکسیژن آزاد می‌کنند؛ اما سانسوریا برعکس است و در شب تولید اکسیژن کرده و به نوزاد شما برای داشتن خوابی بهتر کمک می‌کند. می‌توانید آن را در گوشه اتاق یا فضا‌های کوچک مانند بین صندلی و کمد قرار دهید.

نکته؛​ قرار دادن گیاهان در هر فضایی از منزل، ممکن و زیباست! اما انتخاب گیاه مناسب اتاق نوزاد می ‌تواند کمی چالش بر انگیز باشد، در این مورد فقط کافی است اطلاعات لازم را داشته باشید و طبق سلیقه خود جلو بروید. از تک تک لحظات بالندگی و رشد نوزاد خود لذت ببرید و در کنار گیاهان، قدردان حضور یکدیگر باشید!

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید