۱۲ کشته و ۸۰ مجروح در حمله به بازاری در میانمار

    کد خبر :1055157
حمله به بازاری در میانمار

شلیک گلوله‌های توپخانه‌ به بازاری شلوغ در ایالت «راخین» در غرب میانمار دستکم ۱۲ کشته و ۸۰ مجروح در میان غیرنظامیان برجای گذاشت.

ولکر ترک کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه گفت: جامعه بین المللی باید با «اقدامی هدفمند» دسترسی حکومت نظامی میانمار به تسلیحات، سوخت جت و ارز را محدود کند تا از ارتکاب «جنایت» علیه مردم جلوگیری شود.

گروه شورشی ارتش آراکان (AA) که در ایالت راخین و در همسایگی بنگلادش فعالیت می‌کند، گفته است که روز پنجشنبه یک کشتی جنگی نظامی در نزدیکی شهر بندری سیتوی به این بازار حمله کرد و در جریان این حمله ۱۲ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر مجروح شدند.

نیروهای حکومت نظامی و ضدحکومت نظامی این کشور مسئولیت حمله را بر عهده یکدیگر گذاشته اند.

حکومت نظامی میانمار در شبکه تلویزیونی دولتی میاوادی بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که این گلوله‌ها را ارتش آراکان شلیک کرده است. این بیانیه آمار تلفات را تایید نکرد.

سیتوی و سایر شهرهای راخین به اطلاعات دسترسی ندارند زیرا حکومت نظامی میانمار بار دیگر محدودیت‌هایی بر اینترنت و داده تلفن همراه این ایالت اعمال کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به حکومت نظامی میانمار گفت: از جامعه بین المللی درخواست می‌کنم تا باری دیگر تمام توان خود را بر جلوگیری از جنایت علیه مردم این کشور، از جمله پناهجویان روهینگیا، متمرکز کنند.

وی افزود که کشورها باید به دسترسی این ارتش به تسلیحات، سوخت جت و ارز که برای حفظ سرکوب غیرنظامیان ضروری است، پایان دهند.

مسلمانان روهینگیایی ده‌ها سال است که در میانمار، کشوری با اکثریت بودایی، تحت آزار و شکنجه بوده اند و نزدیک به یک میلیون نفر از آنان در اردوگاه‌های بسیار شلوغ منطقه مرزی کوکس بازار بنگلادش زندگی می‌کنند. بیشتر ‌آن‌ها از سرکوب نظامی سال ۲۰۱۷ گریخته‌اند.

حاکمان نظامی میانمار، پناهجویان روهینگیا را مداخله‌گران خارجی می‌دانند و تابعیت آن‌ها را رد کرده‌ اند.

ولکر ترک گفت: پس از دهه‌ها تبعیض سازمان یافته، سرکوب، نقل مکان اجباری و گسترده و سایر نقض‌های جدی حقوق بشر، پناهجویان روهینگیا امروزه اساسا در روستاها و اردوگاه‌های بازداشت اجباری زندانی می‌شوند.

بنگلادش ماه فوریه (بهمن-اسفند) اعلام کرد که دیگر اجازه نخواهد داد پناهجویان روهینگیا از میانمار وارد این کشور شوند زیرا رسیدگی به تعداد زیاد این افراد امنیت کشورش را تهدید می‌کند.

ولکر ترک گفت: دفتر من چندین گزارش معتبر دریافت کرده است که می‌گوید صدها پناهجوی روهینگیا که از خشونت فرار می‌کنند از ورود به بنگلادش منع می‌شوند.

وی افزود: از همه کشورهای عضو می‌خواهم که از حمایت بین المللی از پناهندگان و مردمی که از آزار و شکنجه و درگیری میانمار گریخته‌اند، اطمینان حاصل کنند.

میانمار از زمان کودتای یکم فوریه ۲۰۲۱ که «دولت اتحادیه ملی برای دموکراسی» را سرنگون کرد، در چرخه‌ای از خشونت قرار دارد.

حکومت نظامی میانمار از ماه اکتبر (مهر-آبان) پس از آنکه ارتش‌های قومی مسلح حملات هماهنگی به پایگاه‌های نظامی چندین ایالت سرتاسر این کشور انجام دادند، با بزرگترین چالش برای حفظ قدرت خود مواجه است.

در راخین، درگیری میان ارتش آراکان و حکومت نظامی میانمار تشدید شده و این جنگ در نزدیکی مرکز ایالت سیتوی، بندر و مرکز تجاری مهم خلیج بنگال، متمرکز شده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی این گروه مسلح قومی گفت که ارتش آراکان نیروهای حکومت نظامی میانمار را دستکم از پنج شهر شامل پلتوا، یک محل تجاری کلیدی، و پونناگیون، در ۳۴ کیلومتری سیتوی، بیرون رانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید