یک ماه تا تحریم های جدید ؛ 13 آبان ، کابوس ایران است یا بن سلمان و ترامپ؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۹:۰۲
    کد خبر :386216

نفت مهمترین کالایی است که در روزهای آینده بیشتر در مورد آن خواهیم شنید. چیزی که ترامپ برای فشار بر ایران بسیار روی آن حساب کرده بود.
به گزارش نامه نیوز: نفت یکی از مهمترین ابزارهایی بود که ترامپ وقتی از برجام خارج شد حساب ویژه ای روی آن باز کرد. وقتی ترامپ با سعودی ها رقص شمشیر میکرد، نوک تیز شمشیر را به سمت ایران گرفته بود و سعودیها از این رقص بسیار رضایت داشتند. زیرا که همسایه شمالی شان را میتوانستند در رقابت منطقه ای با آن به شکست نزدیک کنند و از طرفی با قرار گرفتن در پازل ترامپ به وفادارترین دوست او تبدیل شوند. همین دوستی و دادن روی زیاد است که شاید باعث می شود ترامپ بلند بلند فکر کند و از به زبان آوردن آن هم ایرادی به خود وارد نداند، وقتی که خطاب به آنها می گوید شما بدون ما دو هفته هم دوام نمی آورید.
حالا ترامپ با همکاری عربستان سعی میکند ایران را در فشاری بی سابقه قرار دهد. او در مسابقه تحریمی خود سعی میکند فروش نفت ایران را به صفر نزدیک کند و از آن سو عربستان جای خالی ایران را پر کند. اما آیا این استراتژی بدون هزینه می تواند پیش برود؟
تحلیلگران متعددی اظهار کرده‌اند عربستان سعودی قادر به جبران کل عرضه نفت از دست رفته ایران نخواهد بود که این مسئله به افزایش قیمت‌های نفت منجر شده است. همین تحلیل گران هشدار می دهند نفت برنت ممکن است پیش از پایان سال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. با این حال هیچ چیز قطعی نیست و این ابهام با نزدیک شدن به زمان آغاز رسمی تحریمها علیه ایران شدت خواهد گرفت.

بازیگران بازار از زمان اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، موضوع نفت ۱۰۰ دلاری را مطرح کرده‌اند. از آن زمان گروه اوپک پلاس دیداری داشته که در آن عربستان سعودی و روسیه به بازار اطمینان دادند نفت کافی برای ثابت نگه داشتن قیمتها وجود دارد. همچنین اخباری به نقل از منابع آگاه از هند و اخیرا یک پالایشگاه چینی مبنی بر کاهش خرید نفت آنها از ایران وجود داشته است که این گمان را تقویت کرده است که صادرات نفت ایران ممکن است از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت، محدودتر شود.

در ژوئن ادعای عربستان سعودی درباره میزان ظرفیت تولید شناور این کشور و توانش برای رساندن تولید به ۱۲ میلیون بشکه در روز در صورت نیاز، چندان زیر سوال نبود اما اکنون تردیدهایی وجود دارد. به گفته استفن برنوک، تحلیلگر شرکت “پی وی ام اویل آسوشیتس”، اکنون توجهات به سطح تولید شناور جهانی و در واقع ظرفیت تولید عربستان متمرکز شده است.

بر اساس این گزارش، در مقایسه با برآورد دو میلیون بشکه در روز عرضه از دست رفته ایران، ۱.۵ میلیون بشکه در روز میزان متوسطی خواهد بود با این حال هنوز زود است میزان افت صادرات ایران دو میلیون بشکه در روز فرض شود.

طبق یک گزارش اخیر رویترز که از افزایش بیشتر قیمت نفت برنت حمایت کرد، منابع آگاه در سینوپک اعلام کرده اند بزرگترین پالایشگاه نفت چین، واردات نفت ایران را به ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

هفته گذشته نیز بلومبرگ موجی از خوش‌بینی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت را به راه انداخت و به نقل از منابع آگاه در هند گزارش داد پالایشگاههای هندی هنوز محموله‌های نفت ایران برای تحویل در نوامبر را سفارش نداده‌اند. با این حال ممکن است این خبر اندکی زودهنگام بوده باشد. یک مقام دولتی هند همزمان به رویترز گفته بود هیچ تصمیمی برای توقف خرید نفت ایران وجود ندارد. پس از آن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اظهار کرد هند با وجود تحریمها، به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد.

حقیقت این است که فارغ از وضعیت فعلی عرضه، قیمت نفت ممکن است پیش از پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. حداقل تا پایان نوامبر باید صبر کرد تا آمار نفتکشها نشان دهند چه میزان از صادرات نفت ایران از تحریمهای آمریکا متاثر خواهد شد. تا آن زمان برنت ممکن است به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند به خصوص که خبر مذاکرات کویت و عربستان سعودی برای افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز به میزان تولیدشان، هیچ تاثیری روی قیمتها نداشت. بازار ممکن است به وحشت افتاده باشد و هر زمانی که وحشت حکمفرما شود، منطقی وجود ندارد. نفت برنت ممکن است تا زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا روشن‌تر شود به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
همین شرایط باعث می شود هیچ تحلیل دقیقی از قیمت نفت و شرایط آن در ماههای آینده وجود نداشته باشد. متغیرهای بسیاری بر این روند تاثیر می گذارد که یکی از آنها هم منازعه ایران و امریکا و تلاش ترامپ برای تحریم نفت ایران است. این موضوع باعث شده است بسیاری شکست استراتژی ترامپ با همکار عربستان را محتمل بدانند. زیرا که نگرانی از افزایش قیمت نفت باعث خواهد شد ترامپ ترمز فشارها بر ایران را بکشد.
ترامپ وقتی در سازمان ملل گفت قیمت نفت نباید افزایش یابد، مکرون رئیس جمهور فرانسه بسادگی پاسخ او را داد. اگر از افزایش قیمت نفت می ترسی از تحریم ایران دست بکش. این رابطه ساده می تواند آینده جدیدی برای روابط ایران و امریکا شکل دهد. جایی که باعث کوتاه آمدن ترامپ و شکست هم پیمان منطقه ای او را با خود خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید