یکی از دستاوردهای برجام ورود فناوری تولید کره از فرانسه و سوئیس به کشور است

    کد خبر :17563

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های لبنی ایران گفت: نخستین خط تولید کره در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های لبنی در نشست خبری بیان داشت: ورود فناوری تولید کره از کشورهای سوئیس و فرانسه از دستاوردهای برجام است که می‌تواند کشور را در تولید این محصول به خودکفایی برساند.

او افزود: ایران یکی از واردکنندگان کره است و کره مورد نیاز کشور سالانه بین 50 تا 60 هزارتن است که بین 40 تا 50 هزار تن آن از محل واردات تامین می شود. در کشور قیمت هرکیلوگرم کره وارداتی را بین 180 تا 200 هزار ریال است؛ اما مسئله‌ای که باید به آن شاره کنم این است که نخستین خط تولید کره در کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های لبنی در ادامه گفت: ظرفیت دریافت شیر خام نخستین خط تولید کره کشور روزانه 500 تن است و با راه اندازی این خط تولید، سالیانه 7 هزارتن معادل 15 درصد کره مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

او تاکید کرد که بازار روسیه برای محصولات لبنی سبب شده است که دامداران بتوانند شیرشان را به‌ موقع به کارخانجات ارسال کنند. در سال 92،   6.8 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شد که امروز بالغ بر 9.2 میلیون تن شیر تولید می‌شود و با توجه به افزایش صادرات محصولات لبنی هیچ‌گونه مازاد شیر نداریم.

او در رابطه با این مسئله که سال گذشته یکی از مشکلات کارخانجات شیر مازاد بود که آن را تبدیل به شیر خشک کرده و انبارها تلنبار از این کالا شده بود بیان داشت: هم‌اکنون 9 شرکت لبنی مجوز صادرات به روسیه را دریافت کرده‌اند که بیشتر محصول صادراتی شیر خشک است و اکنون هیچ شیر خشکی در انبار کارخانجات لبنی نمانده است. در کشور نیاز به چربی وجود دارد که صنایع لبنی چربی شیر را جدا کرده و شیر مازاد را به شیر خشک تبدیل می‌کنند. در کنار آن روسیه به دلیل استاندارد بالای شیر خشک تولید ایران، تمایل زیادی در بین فروشگاه‌های روسیه و صنعت این کشور برای خرید شیر خشک از ایران ایجاد شده است؛ چرا که کیفیت آن از محصول کشور بلاروس هم بالاتر است.

گنجی در ادامه گفت: اکنون به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و حتی فیلیپین و هند صادرات داریم، اما بازارهای هدف دیگری را هم مدنظر قرار داده‌ایم، تا برای صادرات به آن برنامه‌ریزی کنیم، اما نباید فراموش کرد که بازاریابی امری هزینه‌بر است و صادرات باید استمرار داشته باشد.

 پرداخت فاز دوم مشوق‌های صادراتی محصولات لبنی

گنجی از پرداخت فاز دوم مشوق‌های صادراتی محصولات لبنی خبر داد و در ادامه گفت: در فاز اول 20 میلیارد تومان پرداخت شده بود که قرار است از فردا نیز 24 میلیارد تومان در فاز دوم مشوق‌های صادراتی به کارخانجات لبنی پرداخت شودبا پرداخت مشوق صادراتی کارخانجات لبنی بتوانند مطالبات دامداران را به‌ سرعت تسویه کنند.

او در رابطه با افزایش قیمت لبنیات در سال 96 گفت: سه محصول پرمصرف پنیر، شیر پاستوریزه و استرلیزه کارشناسی شده و آن را به سازمان حمایت ارسال کرده‌ایم، تا قیمت این سه محصول برای عرضه در فروشگاه‌های کشور اعلام شود که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت‌ دستمزدها، بیمه و نرخ تورم حداقل افزایش 7 درصدی لحاظ شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید