گوگل با پشت سر گذاشتن اپل با ارزش‌ترین برند جهان شد

    کد خبر :292138

گوگل، غول موتور جستجوی دنیا پس از رقابتی چند ساله سرانجام اپل را شکست داد و به باارزش‌ترین برند جهان تبدیل شد.

یک موتور جستجو سرانجام توانست یک برند سخت‌افزاری را شکست دهد و به باارزش‌ترین برند جهان تبدیل شود. در آخرین آمار گزارش شده، گوگل که تحت مالکیت هولدینگ آلفابت است، با ارزش ۳۰۲ میلیارد دلار، بالاتر از برند اپل با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار قرار گرفته است. برندهای بعدی لیست فاصله‌ی زیادی با این دو رقیب دارند.

جایگاه سوم و چهارم لیست باارزش‌ترین برندهای جهان به آمازون با ارزش ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش ۲۰۱ میلیارد دلار اختصاص دارد. در رتبه‌ی بعدی، برند چینی Tencent با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار قرار دارد. غول شبکه‌های اجتماعی یعنی فیسبوک، با ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار در جایگاه ششم و برند ویزا و مک‌دونالد به ترتیب با ارزش‌های ۱۴۶ و ۱۲۶ میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی هستند. برند چینی تجارت الکترونیک یعنی علی‌بابا، جایگاه بعدی را با ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار به خود اختصاص داده و AT&T با ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار در رتبه‌ی آخر ده برند برتر جهان قرار دارد. به جز این ده برند، هیچ برندی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نرسیده است.

آمارهای ارائه شده توسط شرکت تحقیقات برند BrandZ جمع‌آوری شده است. این شرکت در بیانیه‌ی انتشار این آمار به رشد عالی شرکت‌های چینی اشاره کرده و گفته است:امسال اولین سالی بود که برندهای غیرآمریکایی رشدی سریع‌تر از برندهای آمریکایی داشتند. ۱۴ برند چینی وارد لیست ۱۰۰ برند برتر جهان شده‌اند. ارزش مجموع ۱۰ برند برتر چینی رشدی ۴۷ درصدی داشته که در مقایسه با ۱۰ برند برتر آمریکایی دو برابر بوده است.

در بخش رشد ارزش برند نیز علی‌بابا با ۹۲ درصد، Tencent با ۶۵ درصد و آمازون با ۴۵ درصد رشد قرار دارند. در سمت برندهای بازنده نیز AT&T با کاهش ارزش ۷ درصدی روبرو شده است. غول باسابقه‌ی دنیای کامپیوتر یعنی IBM با کاهش ارزش ۶ درصدی به رقم ۹۶ میلیارد دلار رسیده و ورایزون نیز با از دست دادن ۵ درصد از ارزش برند خود به رقم ۸۲ میلیارد دلار رسیده است. برندهای بازنده‌ی بعدی، مارلبرو و Wells Fargo با کاهش ۶ درصدی هستند که به ترتیب به ارزش‌های ۸۲ و ۵۵ میلیارد دلار رسیده‌اند. در پایین‌ترین رتبه از لحاظ سقوط ارزش برند، شرکت بحران‌زده‌ی جنرال الکتریک قرار دارد که ۲۲ درصد از ارزش برند خود را از دست داده و به رقم ۳۹ میلیارد دلار رسیده است.

ارزش کل ۱۰۰ برند برتر این لیست با ۲۱ درصد افزایش به ۴.۴ تریلیون دلار رسیده که گوگل و اپل، ۱۴ درصد از آن را شامل می‌شوند. شرکت برندز در مورد رتبه‌بندی برندها این توضیح نسبتا مبهم را ارائه داده است:

رتبه‌بندی برندها توسط BrandZ بر اساس جذب درآمد خالص هر برند برای شرکت مادرش انجام می‌شود. این سبک از ارزش‌گذاری، ارزش خالص برند را مشخص می‌کند و ما می‌خواهیم برندهایی را برتر اعلام کنیم که بیشترین تاثیر را در موفقیت شرکت‌های اصلی‌شان داشته‌اند. در این رتبه‌بندی احتمالا شرکت‌هایی هستند که درآمد زیادی دارند اما برند مربوط به آنها تاثیر زیادی در این درآمد ندارد یا تاثیر آن به قدری نیست که در لیست ما جایی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید