اولین گفتگوهای برجامی، پس از پیروزی بایدن / عراقچی پس از عمان، راهی اتریش می‌شود

    کد خبر :769863

سفر منطقه‌ای معاون وزیر خارجه به عمان و دیدار او با مقامات دیپلماتیک این کشور ذهن‌ها را به هشت‌سال قبل برد، همان دوره‌ای که مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا آغاز شد. اما آیا همان اتفاق درحال تکرار است؟
“قصه ‎پردازانی که از ملاقات‌های خیالی من در عمان صحبت می‌‎کنند ظاهرا درک درستی از شرایط کنونی ندارند”. این بخشی از صحبتهای سید عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف است. اما او به کدام خیال‌پردازی‌ها اشاره دارد و چرا چنین تند و صریح شایعات را رد می‌کند؟

دیروز برخی سایت‌ها هدف عراقچی از سفر به عمان را دیدار با یکی از نمایندگان بایدن عنوان کرده بودند. این رسانه‌ها حدس زدند که ممکن است مانند ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد، بار دیگر گفتگوهایی آغاز شده باشد که نتایج آن ماه‌های بعد علنی شود.

به‌ویژه آنکه اخیرا ظریف با اشاره به مذاکرات سال ۱۳۹۱ گفته بود با وجود مخالفت رئیس جمهور وقت، رهبر انقلاب دستور شروع این گفتگوها را داده بودند. گفتگوهایی که در نهایت سه سال بعد به برجام منتهی شد.

حالا درحالی که ۵ هفته به پایان کار ترامپ در کاخ سفید باقیست، همان سناریو می‌تواند تکرار شود. صحبتهای عراقچی در گفتگو با همتای عمانی در ستایش نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عمان نشان می‌داد بار دیگر این کشور می‌تواند میزبان گفتگوهایی تازه باشد.

با این حال عراقچی این گمانه‌زنی‌ها را خیالپردازی توصیف می‌کند. شاید به‌خاطر آنکه تیم دیپلماسی، گفتگوهای مهمتری در پیش داشته و نیازی به گفتگوهای محرمانه با تیم بایدن احساس نمی‌کند.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز بصورت مجازی برگزار می شود. این نشست پس از لغو گفتگوهای اقتصادی با اروپا که در پی اعدام روح‌الله زم تعلیق شد، می‌تواند فرصتی برای زمینه‌سازی جهت بازگشت آمریکا به برجام، بدون نیاز به هرگونه مذاکره باشد.

پیش بینی می شود این نشست که در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه‌ کشورهای ایران و ۱+۴ و به ریاست هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود، بمدت دو ساعت بطول بیانجامد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی در این نشست را برعهده خواهد داشت و باید دید در این نشست چگونه موضوع بازگشت آمریکا به برجام مطرح خواهد شد.

تهران امیدوار است که این نشست، آخرین نشست ۱+۴ باشد و با حضور آمریکا، دوباره گفتگوها با ۱+۵ ازسر گرفته شود.

عراقچی هرچند گفتگوهای پنهانی ایران و آمریکا در عمان را خیالپردازی می‌داند، اما قطعا نمی‌تواند انتظار دولت روحانی برای رفع تحریم‌ها از سوی بایدن را انکار کند. اقدامی که خواهد توانست شانس چهره‌هایی چون محندجواد ظریف را برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش دهد.

با توجه به اظهارات اخیر روحانی که گفته بود برای رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت را از دست نمی‌دهد، باید دید چه اقدامات پنهان و آشکاری برای احیای برجام در پیش خواهد بود.

منبع: خبر فوری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید