گزیدگی هزاران نفر با آبزیان سمی در سواحل استرالیا

    کد خبر :463110

در پی گزیدگی و مصدومیت هزاران نفر با گونه‌ای از آبزیان سمی موسوم به “ناوچه‌های پرتغالی” در سواحل “کویینزلندِ” استرالیا، مقامات محلی با صدور هشدارهای اضطراری مردم را از شنا کردن و حتی قدم زدن در سواحل این منطقه منع کرده‌اند.

سواحل شهر “بریزبن” استرالیا به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر این که ناوچه های پرتغالی، آبزیانی که اغلب با عروس های دریایی اشتباه گرفته می‌شوند، هزاران نفر از بازدیدکنندگان این سواحل را نیش زده‌اند، بسته شده‌اند.

ناوچه پرتغالی و ناوچه هندی دو گونه آبزی هستند که با نیش زدن ماهی ها آن ها را به راحتی فلج می کنند و در صورتی که انسان را نیش بزنند، باعث درد شدید در محل گزیدگی می‌شوند.

شرایط نامساعد اقیانوسی موجب شده ده‌ها هزار قطعه از این موجودات به سواحل آورده شوند و طی تنها دو روز هزاران نفر را در سواحل “کویینزلند” استرالیا مصدوم سازند.

تاکنون حدود ۲۶۳۰ نفر از بازدیدکنندگان این سواحل بر اثر نیش این موجودات مجروح شده و تعداد نامشخصی نیز به دلیل این جراحات به شوک آنافیلاکسی مبتلا و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

با وجود ممنوعیت تردد در سواحل این منطقه مقامات معتقدند تعدادی از این آبزیان که در سواحل باقی مانده‌اند، هنوز خطری بالقوه به شمار می‌روند چرا که حتی بقایای این ناوچه‌ها در سواحل ساعت‌ها و حتی روزها پس از مرگشان یا انتقال به مکانی دیگر می‌توانند باعث مصدومیت افراد شوند.

به گزارش ایسنا، نیش‌های ناوچه‌ها معمولا باعث درد شدید و بروز نقاطی قرمز روی پوست در محل گزیدگی می شوند. این درد معمولا پس از چندین ساعت کاهش یافته و نقاط قرمز نیز پس از چند روز محو می شوند. اما در صورتی که زهر این موجودات به گره های لنفاوی فرد منتقل شود، علائمی همچون واکنش های آلرژیکی شدید از جمله تورم حنجره، انسداد مجاری تنفسی، ناراحتی قلبی و عدم توانایی تنفس را ایجاد می کند. موارد مرگ در اثر این گزیدگی‌ها نیز گزارش شده است اما به اعتقاد محققان این موارد بسیار نادرند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات استرالیا به مردم توصیه کرده اند در صورت گزیده شدن توسط این موجودات بلافاصله نیش را از محل گزیدگی خارج کنند، یک دوش آب بسیار داغ بگیرند و سپس سریع یک تکه یخ در محل گزیدگی قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید