گزارش «بازتاب» از مشارکت سیاسی در انتخابات عراق؛ سایه سنگین ناامیدی مردم از نخبگان

    کد خبر :851879
انتخابات عراق

مردم عراق روز یکشنبه در انتخاباتی آرام و بی‌شور و شوق شرکت کردند. کمیسیون انتخابات و ناظران مشارکت را پایین ارزیابی کرده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده ناتوانی نخبگان عراق در مدیریت و بهبود زندگی روزمره مردم است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- مردم عراق برای پنجمین بار پس از سقوط رژیم بعث به پای صندوق‌های رأی رفتند؛ این دور از انتخابات، اولین دور پس از ناآرامی‌ها و اعتراضات اجتماعی علیه فساد و ناکارآمدی بود و به همین واسطه از اهمیت بسزایی برخوردار است، تا جایی که برخی تحلیل‌گران آن را آزمونی برای نظام برآمده ازسقوط «صدام حسین» ارزیابی کرده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، در این دور 167 حزب و گروه سیاسی، 3200 نامزد را برای تصاحب 329 کرسی معرفی کرده‌اند؛ قرار است نتایج انتخابات 48 ساعت پس از پایان رأی‌گیری (6 عصر یکشنبه) اعلام شود؛ با این وجود پیش‌بینی می‌شود که فرایند توافق برای تشکیل دولت طولانی باشد.

افزون بر تعدد بالای احزاب و گروه‌های شیعه، در اقلیم کردستان رقابت میان دو حزب اصلی است و بیت سنی نیز به دو بلوک تقسیم شده است.

وعده اصلاحات اقتصادی، مبارزه با فساد، کاهش بیکاری و فقر، افزایش ارزش دینار در برابر ارزهای خارجی و توسعه شبکه برق و نظام درمان و بهداشت شعار مشترک تمامی کاندیداها بوده است.

وبسایت خبری-تحلیلی «میدل ایست مانیتور» با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات، پیش‌بینی کرده است که جریان صدر پیروز انتخابات باشد.

نویسنده با اتکا به نظرات تحلیل‌گران معتقد است پیروزی احتمالی جریان صدر در عراق، تأثیری بر موازنه داخلی و منطقه‌ای نخواهد داشت؛ اما به معنی افزایش قدرت «مقتدی صدر» در دولت است.

«الجزیره» هم با اشاره به مشارکت اندک در انتخابات به سرخوردگی مردم از حس بی‌نتیجه بودن آرای خود برای خروج از چرخه فساد و شرایط وخیم اقتصادی تأکید کرده است.

«ویولا فون کرامون»، رئیس هیئت ناظر اتحادیه اروپا بر انتخابات عراق، ضمن تأیید مشارکت پایین به الجزیره گفت «واضح است… یک سیگنال سیاسی که فقط می‌توان انتظار داشت توسط سیاستمدارن و نخبگان سیاسی عراق شنیده شود»؛ او گفت که شاهد هیچ گونه بی‌نظمی یا مشکل فنی در جریان انتخابات نبوده است.

«عباس کاظم»، مدیر برنامه عراق در «شورای آتلانتیک» با نگاهی صرفا حقوقی به انتخابات، بر این باور است که مشارکت پایین نشانه غیرمشروع بودن انتخابات نیست؛ بلکه تا زمانی که از مشارکت افراد دارای حق رأی جلوگیر نشود، انتخابات مشروع است.

«العربی الجدید» نیز به انتخابات عراق پرداخته است. مطابق گزارش این پایگاه خبری، در حالی بیش‌تر افراد مسن در انتخابات شرکت کردند، جوانان عمدتا جزو تحریم‌کنندگان بوده‌اند. این در حالی است که 60 درصد جمعیت عراق را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند؛ در حالی که بیکاری در بین جوانان به 40 درصد رسیده است، چهره‌های قدیمی قادر به جذب آرای جوانان نیستند.

این وبسایت خبری در یک گزارش دیگر، شمار پایین مشارکت‌کنندگان در انتخابات را نشان‌دهنده بی‌اعتمادی مردم عراق به فرایند دموکراتیک و نخبگان سیاسی کشور ارزیابی کرده است.

مطابق این گزارش، کمیسیون انتخابات میزان مشارکت را 41 درصد اعلام کرده است و این میزان در بغداد به 31 تا 34 می‌رسد.

برخی تحلیل‌گران و دیپلمات‌های خارجی پیش‌بینی کرده‌اند که احزاب و گروه‌های مورد حمایت ایران، تعدادی از کرسی‌های خود را از دست بدهند؛ احتمالا این ریزش به نفع جریان صدر خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید