گرمایش جهانی چه بلایی سر لاک‌پشت‌ها می‌آورد؟

    کد خبر :591351

یکی از عوامل مهم تهدیدکننده تنوع زیستی، گرمایش جهانی است. مطالعات انجام شده در سایر کشورها و مناطق در زمینه تاثیر گرمایش جهانی روی گونه‌های جانوری نشان می‌دهد که بر اثر افزایش دما، ترکیب جنسیتی خزندگان برهم می‌خورد.

گرمایش جهانی، ترکیب جنسیتی خزندگان به‌ویژه لاک‌پشت‌ها را به هم می‌ریزد. بر اثر افزایش دما، لاک‌پشت‌های دریایی عمدتا با جنسیت ماده به دنیا می‌آیند و این در حقیقت یک فاجعه است. در مورد جزییات تاثیر گرمایش جهانی روی حیات و بقای لاک‌پشت‌های دریایی اصغر مبارکی – متخصص حوزه خزندگان و کارشناس تنوع زیستی سازمان محیط زیست – نکاتی را مطرح کرده که در قالب چند نکته آورده شده و به شرح زیر است:

*بر اساس برآوردهای سازمان‌های علمی بین‌المللی تا ۱۰۰ سال آینده احتمال افزایش دمای کره زمین تا پنج درجه وجود دارد بنابراین در سال‌های آتی افزایش روند دما روی جمعیت‌های لاک‌پشت‌های دریایی موثر خواهد بود و این موضوع محرز است که افزایش گرمایش جهانی باعث افزایش دمای سواحل و تاثیر آن روی جنسیت نوزادان می‌شود و ترکیب جنسیتی لاک پشت‌ها را به هم می‌ریزد.

*لاک‌پشت‌های دریایی بر اثر گرمایش جهانی مجبور به تغییر رفتارهای طبیعی خود می‌شوند. بر اثر تغییر اقلیم توقعی که از لاک‌پشت‌های دریایی داریم این است که مسیر مهاجرت خود را برای دستیابی به محیط خنک‌تر تغییر دهند یا فصل لانه‌سازی و یا حتی محل لانه‌سازی خود را عوض کنند یا زودتر از موعد طبیعی به سمت لانه‌سازی حرکت کنند بنابراین لاک‌پشت‌های دریایی در شرایط گرمایش، واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

*گرمایش جهانی باعث افزایش سطح آب دریاها به‌ویژه در سواحلی که شیب کمی دارند، می‌شود. در این شرایط این احتمال زیاد است که مناطق تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی زیر آب برود.

*اخیرا در مورد تاثیر اقلیم روی لاک‌پشت‌های دریایی منطقه‌ای در استرالیا گزارشی منتشر شد که بر مبنای آن بر اثر افزایش دمای ناشی از تغییر اقلیم، ۹۹ درصد لاک‌پشتان، ماده سر از تخم درآورده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که در یک منطقه از شمال استرالیا ۹۹ درصد لاک‌پشت‌های دریایی با جنسیت ماده به دنیا می‌آیند و این در حقیقت یک فاجعه است.

*افزایش جنس ماده در میان لاک‌پشت‌ها باعث می‌شود که نسبت بین جنس نر و ماده در جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی به هم بخورد و این گونه‌ها را به مرز انقراض نزدیک‌تر کند.

*در حالت طبیعی نسبت جنسیتی که بین لاک‌پشت دریایی داریم، یک نر به دو یا سه ماده است و اگر این نسبت با کمترین تغییر به هم بخورد، نگران‌کننده است. متاسفانه مطالعات جمعیتی روی لاک‌پشت‌های دریایی و نوزادان آنها در استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد که نسبت نوزدان نر به ماده ۱۰۰ به یک است و این یک فاجعه در نوع خود است.

*قطعا باید توجه باشیم که با برهم خوردن ترکیب جنسیتی لاک‌پشت‌های دریایی، چه تعداد لاک‌پشت ماده از چرخه تولید و باروری خارج می‌شوند و توان لانه‌سازی نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، *تاثیرگذاری دمای محیط لانه بر تعیین جنسیت لاک‌پشت‌ها یک امر اثبات شده است. دمای بحرانی (دمایی که تعیین جنسیت در آن صورت می‌گیرد) برای لاک‌پشت‌های سبز به عنوان یک گونه شاخص از لاک‌پشت‌های دریایی، ۲۹.۳ درجه سانتیگراد است بنابراین از آنجا که این گونه به‌شدت به افزایش دما حساسیت دارد، در دمای بالای ۳۴ درجه سانتیگراد همه نوزادان این لاک‌پشت می‌میرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید