کناره گیری مایک پنس از رقابت‌های ریاست‌جمهوری

    کد خبر :1029754
مایک پنس رقابت‌های ریاست‌جمهوری

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری را به عقب‌ماندن در نظرسنجی‌ها و چالش‌های مالی به حالت تعلیق درآورد و قول داد که به پیروزی «رهبران جمهوری‌خواه با پرنسیب» کمک کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، پنس در کنفرانس سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه در لاس‌وگاس گفت: «پس از دعا و مشورت زیاد، تصمیم گرفتم که کمپین خود برای ریاست‌جمهوری را به حالت تعلیق درآورم». یک منبع به سی‌ان‌ان گفت که نگرانی عمده‌ای در کمپین انتخاباتی پنس وجود داشت مبنی بر اینکه او واجد شرایط شرکت در سومین مناظره انتخاباتی ماه آینده نخواهد بود. یکی از مشاوران جمهوری‌خواه نزدیک به کمپین او گفت که این نگرانی علت تصمیم پنس بود و جمع‌آوری کمک‌های مالی در این هفته نیز کمک چندانی به کاهش آن نکرد. این منبع گفت که پنس با این اعتقاد از رقابت‌ها خارج می‌شود که تصویری که می‌خواسته را از خود به نمایش گذاشته و شهرت بدی که در دولت ترامپ به دست آورده بود را برای همیشه خاک کرد.

پنس در روز شنبه گفت: «من این کمپین را ترک می‌کنم، اما به شما قول می‌دهم که هرگز مبارزه برای ارزش‌های محافظه‌کارانه را ترک نمی‌کنم و هرگز از مبارزه برای انتخاب رهبران جمهوری‌خواه با پرنسیب دست نمی‌کشم».

منابع متعدد به سی‌ان‌ان گفتند که تصمیم برای تعلیق در میان مشاوران محفوظ مانده بود. بسیاری از برنامه‌ریزان رویداد از اعلام این خبر روی صحنه بی‌اطلاع بودند.

تئوری پنس در مورد نامزدی خود ساده بود: او با اعلام برائت از رئیس سابق خود بر سر حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام، مجدداً بر اصول محافظه‌کارانه که حزب جمهوری‌خواه مدرن را تعریف می‌کند، تمرکز کرد. پنس در طول مبارزات انتخاباتی بر ایده تأکید می‌کرد و با استفاده از شعارهای انتخاباتی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۴، از حزبش می‌خواست از پوپولیسم دور شود.

خروج او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ نشانه تحول حزب جمهوری‌خواه امروز نسبت به جریان محافظه‌کاری است که او نمایندگی می‌کند. ترامپ علی‌رغم مشکلات حقوقی خود همچنان کاندیدای پیشتاز در رقابت‌های انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان است.

در عرصه شلوغ رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، پنس موقعیت منحصربه‌فردی داشت؛ زیرا زمانی معاون ترامپ بود و حالا باید با رئیس سابق خود که او نیز برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه تلاش می‌کند، رقابت کند. پنس اغلب می‌گوید که به دستاوردهای دولت ترامپ – پنس افتخار می‌کند، اما او استدلال می‌کرد که ترامپ کمپینش را بر اساس اصول محافظه‌کارانه‌ای که پایه دولتشان بود، پیش نمی‌برد.

او تضاد بین خود و همراه انتخاباتی سابقش در مورد موضوعاتی مانند امنیت اجتماعی، محدودیت‌های سقط جنین و سیاست خارجی (از جمله جنگ در اوکراین) را برجسته کرد. پنس در یک سخنرانی در اوایل سپتامبر نسبت به آنچه که او آن را «آهنگ فریبنده پوپولیسم» از سوی ترامپ و «مقلدانش» خواند، هشدار داد.

اما به نظر می‌رسید که موضوع اختلاف آن‌ها روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بود؛ زمانی که پنس در هنگام تأیید نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، از درخواست رئیس خود برای رد آرای الکترال خودداری کرد. نقش پنس به عنوان معاون رئیس‌جمهور در نظارت بر این روند تشریفاتی بود، اما ترامپ و حامیانش همچنان احساس می‌کردند که پنس می‌تواند کاری کند.

ترامپ در سخنرانی روز شنبه خود در نشست ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه به خروج پنس از رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه اشاره‌ای نکرد. اما او بعداً در یک رویداد مبارزاتی در لاس‌وگاس به این خبر اشاره کرد و گفت که پنس باید از او حمایت کند. ترامپ گفت: «از آنجایی که من ریاست‌جمهوری عالی و موفقی داشتم و او معاون رئیس‌جمهور بود، او باید از من حمایت کند».

زمانی که پنس هنوز از رقابت‌ها کنار نکشیده بود، گاهی به خاطر خدماتش در دولت، ارادتش به مسیحیت یا اقداماتش در ۶ ژانویه مورد سپاس قرار می‌گرفت. اما این به افزایش حمایت در رقابت‌ها تبدیل نشد.

پنس در دو مناظره اولیه ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه شرکت کرد. در حالی که او به راحتی حد نصاب محبوبیت در نظرسنجی‌ها برای حضور در مناظرات را کسب کرد، بعداً با چالش بیشتری برای برآورده‌کردن حد نصاب جلب حامیان مالی روبرو شد.

پنس علی‌رغم انتقاداتش از رقبای جمهوری‌خواهش قول داده که از نامزد نهایی حزب حمایت کند. او قبلاً ایده نامزدی مجدد برای معاونت ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت که دو بار نامزدی برای این سمت کافی است.

اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید