کم و گران‌فروشی بیشترین تعداد تخلف در نه ماه امسال

    کد خبر :199167

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: ۱۳۷ هزار و ۹۶۵ فقره شکایت طی نه ماه امسال به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها رسیده که بیشترین سهم تخلف‌ها مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی و درج نکردن قیمت است .-

از مجموع شکایات دریافتی، ۹۲ درصد مورد رسیدگی قرار گرفت و بقیه در مرحله رسیدگی است.
نان، میوه، سبزی و پوشاک بیشترین شکایات

به گزارش ایرنا، سازمان مزبور در گزارش خود آورده است، بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاک است و تعداد ۶۶ درصد شکایت‌های دریافتی به صورت تلفنی، ۱۶ درصد حضوری و ۱۸ درصد باقیمانده به صورت کتبی است.
بیشترین شکایت خدمات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک

همچنین در حوزه خدمات، بیشترین شکایات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک، پارکینگ شهری و مشاورین املاک است.

تاکنون ۹۲ درصد شکایت‌ها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفته و هشت درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلام حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی قرار دارند.
احراز ۴۰ درصد تخلف‌ها

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این گزارش افزوده است، از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده ۵۴ هزار و ۶۹۳ فقره با سهم ۴۰ درصدی تخلف‌ها احراز شد و ۷۱ هزار و ۸۷۴ فقره برابر با ۵۲ درصد، متخلف شناخته نشدند و اکنون حدود ۱۱ هزار و ۳۹۸ فقره هم با سهم هشت درصدی در حال بررسی است.
۸۵ درصد شکایت‌ها مربوط به کالا

برپایه این گزارش، ۱۱۷ هزار و ۱۹۲ فقره از شکایت‌های دریافتی با سهم ۸۵ درصدی مربوط به کالا و ۲۰ هزار و ۷۷۳ فقره با سهمی به میزان ۱۵ درصد مربوط به خدمات است.
سه درصد از شکایت‌ها منجر به مصالحه

همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در ۹ ماه امسال، از مجموع شکایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پنج هزار و ۸۷ فقره برابر با سه درصد از شکایت‌های دریافتی با ارزش بیش از ۱۱۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۷۸ هزار ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد.

پارسال هم بر اساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت شکایات و تخلف‌ها در سال ۱۳۹۵، بیشترین تعداد شکایات دریافتی به ترتیب مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی و درج نشدن قیمت بود.

سال گذشته ۲۰۷ هزار و ۹۷۹ فقره شکایات مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و بررسی شد که ۸۵ درصد در بخش کالا و ۱۵ درصد در بخش خدمات بود.

نان، میوه و سبزیجات، پوشاک، گوشت مرغ و گوشت قرمز و همچنین پارکینگ شهری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری به ترتیب بیشترین سهم شکایات را در بخش کالا و خدمات به‌خود اختصاص دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید