کمک 1 میلیون یورویی آمریکا به ایران

  • سیاسی
  • جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۲۶
    کد خبر :1035111
آژانس

 نماینده آمریکا در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که دولت این کشور یک میلیون یورو از هزینه فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را تقبل کرده است.

«لارا هولگِیت» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام ضمن حمایت از مواضع تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اعلام کرد: مایلیم از این فرصت استفاده کرده و حمایت یک میلیون یورویی آمریکا برای کمک به تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی در ایران در طی سال آتی را اعلام کنیم.

هولگیت در این بیانیه که در وبگاه نمایندگی آمریکا در وین منتشر شده، گفت: می‌دانیم که آژانس برای اجرایی کردن این هدف به ۲.۲ میلیون یورو نیاز دارد و به همین دلیل، از کشورهای عضو که امکان آن را دارند، می‌خواهیم کمبود ۱.۲ یورویی را جبران کنند.

نماینده آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری‌های آژانس و ایران گفت: این کمک ما نشان‌دهنده حمایت راسخ و محسوس‌مان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و با توجه به اقدامات اخیر ایران در جهت تضعیف توان آژانس برای انجام دادن مسئولیت‌های پادمانی آن، از جمله از طریق لغو انتصاب بازرسان خبره آژانس در سپتامبر اهمیت ویژه‌ای دارد.

اظهارات این دیپلمات درباره اقدامات ایران در حالی مطرح می‌شود که آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم‌های پیشین تحریم‌های متعدد تازه‌ای را نیز علیه ایران اعمال کرد و شرکای اروپایی برجام که از آن پس، تعهدات‌شان نسبت به کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران را عملی نکرده‌اند، اقدامات متقابل ایران را که بر اساس حقوق قانونی تعیین‌ شده آن در برجام، به طور گام‌به‌گام و با اطلاع قبلی انجام شد را نقض تعهدات برجامی آن تلقی کرده و در جلسات متعددی در شورای حکام به صدور بیانیه‌های سرزنشی متعددی علیه ایران پرداخته‌اند.

آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای با بهانه کردن ادعاهایی علیه ایران در زمینه موضوعات فرابرجامی، از جمله امور داخلی ایران و شراکت دفاعی آن با روسیه مسیر مذاکرات وین را منحرف کردند و این مذاکرات بیش از یک سال است که با وقفه روبه‌رو شده است.

مقامات ایران، با این وجود، تاکید کردند که اقدامات متقابل هسته‌ای ایران بازگشت‌پذیرند و در صورت اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل به حالت قبل بازخواهند گشت.

ایران همچنین گفته است در صورتی که طرف مقابل در مذاکرات وین اراده سیاسی لازم را برای انجام دادن توافقی جهت احیای اجرای برجام نشان دهد، آماده خواهد بود با «حسن نیت» توافقی را برای لغو تمامی تحریم‌ها در وین نهایی کند که تامین‌کننده منافع ملی ایران باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید