کم‌کاری تیروئید از علل عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان

    کد خبر :999904
کم‌کاری تیروئیدعقب‌ماندگی ذهنی نوزادان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کم‌کاری تیروئید بدو تولد یکی از شایع‌ترین علل عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان بوده و تشخیص دیر هنگام موجبات عقب‌ماندگی ذهنی را فراهم خواهد کرد.

مجید شایسته اظهار کرد: غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از برنامه‌های مهم و موفق وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه این امر از سال ۱۳۸۴ در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار گرفت، افزود: تمام متولدین در شهر و روستا در سه تا پنج روز بعد از تولد از نظر ابتلا به تیروئید تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: سالانه به طور میانگین غربالگری ۱۵ هزار نوزاد زنده از نظر تیروئید در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در خراسان جنوبی انجام می‌شود که از این تعداد بیش از ۷۰ نوزاد مبتلا شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه نوزادان مبتلا در مراکز جامع خدمات سلامت مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: اکنون میزان پوشش غربالگری کم‌کاری تیروئید در خراسان جنوبی ۹۹.۷ درصد است.

شایسته با بیان اینکه میزان بروز این بیماری در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۴.۷۸ در هر هزار تولد زنده است، اظهار کرد: غربالگری نوزادان مهم‌ترین امر در پیشگیری از بیماری کم‌کاری تیروئید است.

وی افزود: شایع‌ترین علت ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان، کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری بوده که در این راستا از همه مادران باردار می‌خواهیم با مراکز خدمات جامع سلامت تعاملاتی برای ارائه آموزش‌ها و مراقبت داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اختلالات کم‌کاری تیروئید، تصریح کرد: کم‌کاری تیروئید در جنین، باعث اختلالاتی در قسمت‌هایی از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: اغلب نوزادان بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند، اما در صورت عدم تشخیص درست و به موقع بیماری، می‌تواند عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک را سبب شود که در صورت درمان مناسب و به موقع عوارض آن کاسته خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید