کشف قابلیت جالب از مغز انسان

    کد خبر :889371

اگر بشر بخواهد آینده به تمدنی بین سیاره‌ای تبدیل شود، باید از آثار سفر به فضا و نبود جاذبه به مدت طولانی روی بدن خود آگاهی کامل داشته باشد. حال یک تحقیق روی مغز فضانوردان، نتایج جالبی از تاثیر سفر به فضا روی انسان را برای ما آشکار کرده است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_ این تحقیق که در یک ژورنال علمی با نام Frontiers in Neural Circuits به چاپ رسیده، تغییرات نوروپلاستیسیتی یا جابه‌جایی در مسیرهای عصبی مغز فضانوردان را هدف قرار داده است. آژانس‌ فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه در همکاری با دانشگاه آنتورپ بلژیک این تحقیق را پایه‌ریزی کرده‌اند تا تغییرات مغزی فضانوردان ساکن ایستگاه بین‌المللی فضایی را مطالعه کنند.

محققان 12 فضانورد مرد را که به صورت میانیگن 172 روز در ایستگاه فضایی به انجام ماموریت مشغول بوده‌اند را یک بار دقیقاً بعد از بازگشت به زمین و یک بار بعد از 7 ماه مورد بررسی قرار داده‌اند. دانشگاه آنتورپ می‌گوید که هرچند پیش از این، تاثیرات ساختاری سفر به فضا روی مغز مورد بررسی قرار گرفته بود، این یکی از اولین تحقیق‌ها برای بررسی تغییرات سیناپسی در رابط‌های عصبی مغز فضانوردان به شمار می‌رود.

برای رسیدن به نتایج جالب توجه، مغز فضانوردان با استفاده از روش تصویربرداری dMRI به صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی است. آن‌ها با انجام این کار متوجه شده‌اند که مایع مغزی نخاعی جای مقداری از مواد خاکستری و سفید مغز را گرفته و همچنین در رابط‌های عصبی مخصوص حرکت قسمت جسم پینه‌ای مغز که وظیفه پیوند دو نیم کره مغز به یکدیگر را دارند، تغییراتی ایجاد شده است.

دانشمندان این تغییرات را نتیجه تلاش بدن برای سازگار شدن با شرایط حرکتی جدید در حالت بی‌وزنی می‌دانند و می‌گویند که مغز برای حرکت و کنترل بهتر روی اعضای بدن در این شرایط، خود را دوباره سیم کشی می‌کند.

با این حال تغییرات در شکل و جابه‌جایی مایع مغز می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد و از این رو محققان پیشنهاد کرده‌اند که در ایستگاه‌های فضایی و سفینه‌های بین سیاره‌ای آینده از جاذبه مصنوعی استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید