کشف اولین کرم انگلی زنده در مغز یک زن استرالیایی

    کد خبر :1018078
کشف اولین کرم انگلی زنده در مغز زنان (1)

زنی که دچار فراموشی و افسردگی بود، یک کرم گرد انگلی به طول 8 سانتی متر از مغزش خارج شد.

بازتاب این زن 64 ساله انگلیسی که در نیو ساوت ولز استرالیا زندگی می کرد، در ژانویه 2021 پس از سه هفته درد شکمی و اسهال و به دنبال آن سرفه خشک و تعریق شبانه در بیمارستان بستری شد.

به نوشته اسکای نیوز؛ تا سال 2022، عمده ترین علائم او فراموشی و افسردگی بود به همین دلیل در بیمارستان کانبرا بستری شد. اسکن ام آر آی از مغز او نشان داد که یک کرم حلقوی متحرک – یک کرم گرد انگلی – در ضایعه لوب پیشانی راست مغزش زندگی می کند. پزشکان با جراحی کرم گرد را که 8 سانتی متر (80 میلی متر) طول و 1 میلی متر قطر داشت، خارج کردند.

کشف اولین کرم انگلی زنده در مغز زنان

کرم گرد زنده پس از خارج شدن از لوب پیشانی راست بیمار.

این مورد که به عنوان لارو مرحله سوم شناسایی شده است، در تاریخ پزشکی بی سابقه بوده و در مجله بیماری های عفونی نوظهور (Emerging Infectious Diseases) ثبت شده است.

به طور معمول، این کرم انگلی در دستگاه گوارش پیتون های بومی ایالت نیو ساوت ولز استرالیا زندگی می کند.

متخصصان گمان می‌کنند که این زن با خوردن علف‌های خوراکی آلوده به مدفوع مار ناخواسته تخم‌های کرم را بلعیده است، با این حال، علت واقعی آن را تایید نمی کنند. لاروها پس از بیرون آمدن از تخم ها، سفری به مغز بیمار را آغاز کردند. این ممکن است تحت تأثیر داروهایی باشد که او مصرف می کرده، و در نهایت سیستم ایمنی بدن او را به خطر انداخته بود.

به نظر می رسد مصیبت این زن در ژانویه 2021 زمانی که او در بیمارستانی در کانبرا بستری شد آغاز شده است به طوریکه با وجود آزمایش‌های جامع، نتایج آزمایش‌های پزشکی متعدد او بی‌نتیجه ماند. سرانجام، از یک منبع نامشخص برای او ذات الریه تشخیص داده شد و برایش استروئید تجویز شد.اگرچه وضعیت او در ابتدا نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌داد، اما چند هفته بعد دوباره در بیمارستان بستری شد و تب و سرفه‌های بی‌امان داشت.

در این شرایط، پزشکان مشکوک به وجود سندرم هیپرائوزینوفیلیک مبتنی بر سلول T بودند، وضعیتی که می تواند تهدید کننده زندگی باشد، که مشخصه آن فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی است. برای رفع این مشکل، به عنوان بخشی از درمانش، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به او داده شد. سی تی اسکن او همچنین یافته های نگران کننده متعددی از جمله ضایعه ریوی، کبدی و طحال را نشان داد.

کشف اولین کرم انگلی زنده در مغز زنان (2)

سه هفته بعد، وضعیت او بدتر شد و باعث بستری شدنش در بیمارستان شد. تا ژانویه 2022، او تغییرات بیشتری از جمله فراموشی و بدتر شدن افسردگی را در طی یک دوره سه ماهه تجربه کرد که باعث شد پزشکان مغز او را بررسی کنند.

در طول عمل جراحی، یک “ساختار نخ مانند” غیرمعمول در داخل ضایعه کشف شد و در کمال تعجب پزشکان، شروع به چرخیدن کرد.

بررسی این کرم نشان دهنده وابستگی آن به خانواده ای از انگل ها بود که معمولاً مختص مارها است. این اولین نمونه مستند از ابتلای انسان به چنین انگلی بود.

اقدامات پزشکی بعدی نشان داد که هیچ کرم اضافی در بدن او وجود ندارد.

نیم سال پس از جراحی، در حالی که فراموشی و افسردگی این زن علائم بهبودی را نشان داده بود، بیماری وی تا حدودی ادامه یافت. کارشناسان پزشکی بر اهمیت نظارت مداوم تاکید کردند، زیرا مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که تخم‌های کرم می‌توانند بیش از چهار سال در بدن دوام بیاورند.

پزشکان گفتند که در حالی که کرم خاص مورد بحث منحصر به استرالیا است، گونه های مشابهی در سایر نقاط جهان وجود دارد که نشان دهنده احتمال وقوع بیشتر در آینده است.

آنها همچنین تاکید کردند که این مورد بر خطر تداوم بیماری های مشترک بین انسان و دام که بین انسان و حیوان منتقل می شود، تاکید می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید