کشف سه سیاه چاله اَبَرجِرم در مرکز یک کهکشان

    کد خبر :648116

ستاره شناسان برای اولین بار موفق به کشف سه سیاه چاله اَبَرجِرم در مرکز یک کهکشان شده‌اند.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی تک اکسپلوریست، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به ریاست محققانی از دانشگاه گوتینگن و موسسه اختر فیزیک لوتینز پوتسدام (AIP) موفق شدند که این سه سیاه چاله اَبَرجِرم را در مرکز کهکشان NGC ۶۲۴۰ کشف کنند. این رصدها با استفاده از تلسکوپ ۸ متری VLT صورت گرفت، VLT تلسکوپی است که توسط «رصدخانه سوترن یوروپن» در شیلی اداره می‌شود. نکته جالب توجه این رصد این است که سه سیاه چاله یاد شده بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

 

تصاویر گرفته شده از این سه سیاه چاله با استفاده از فناوری پیشرفته و با وضوحی نظیر تلسکوپ فضایی هابل به دست می‌آید.

 

کهکشان NGC ۶۲۴۰ به دلیل شکل خاص خود به عنوان یک کهکشان نامنظم شناخته می‌شود. تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که این کهکشان از برخورد دو کهکشان کوچکتر تشکیل شده و بنابراین در مرکز خود دارای دو سیاه چاله است. این اجداد کهکشانی با سرعت چند صد کیلومتر بر ثانیه به سمت یکدیگر حرکت کردند و هنوز در مرحله ادغام قرار دارند.

 

پروفسور «ولفرام کولاتشنی» از دانشگاه گوتینگن گفت: از طریق رصدهایی که با وضوح فضایی بسیار بالا انجام دادیم، موفق شدیم نشان دهیم که سیستم کهکشانی NGC ۶۲۴۰ میزبان دو سیاه چاله‌ای که قبلا تصور می‌شد، نیست بلکه سه سیاه چاله اَبَرجِرم در مرکز آن قرار دارد.

 

وی افزود: هر یک از این سه چاله، جرمی بیش از ۹۰ میلیون خورشید دارند. این سیاه چاله‌ها در یک منطقه فضایی با گستره کمتر از ۳ هزار سال نوری قرار دارند؛ یعنی این سه سیاه چاله در منطقه‌ای کمتر از یک صدم اندازه کل این کهکشان واقع شده‌اند.

 

دکتر «پیتر ویلباچر» از موسسه اخترفیزیک لوتینز پوتسدام (AIP) گفت: تاکنون هرگز چنین تمرکزی از سه سیاه چاله اَبَرجِرم در جهان کشف نشده بود. این مورد حاضر شواهدی از فرآیند ادغام همزمان سه کهکشان را به همراه سیاه چاله‌های مرکزی آن‌ها ارائه می‌دهد. کشف این سیستم سه تایی برای درک تکامل کهکشان‌ها در طول زمان اهمیت اساسی دارد.

 

این رصدهای منحصر به فرد در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید