کشتی غرق شده پس از ۱۰۷ سال پیدا شد/تصاویر

    کد خبر :894211
کشتی غرق شده پس از ۱۰۷ سال پیدا شد

موسسه میراث دریایی فالکلند اعلام کرد که بقای کشتی سر ارنست شاکلتون ۱۰۰ سال پس از مرگ وی در سواحل قطب جنوب پیدا شده است. به گفته محققان با این که کشتی بیش از یک قرن در عمق سه کیلومتری دریا بوده، تقریبا به همان شکلی باقی مانده که در یک روز نوامبر سال ۱۹۱۵ غرق شد.

اندورنس به معنای پایداری در سال ۱۹۱۵ در جریان ماموریتی سلطنتی، بعد از برخورد با توده‌های یخ غرق شد و شکلتون و همراهانش با پای پیاده و قایق‌های کوچک به شکل معجزه‌آسایی نجات پیدا کردند. ماه گذشته کشتی اکسپدیشن Endurance۲۲ از کیپ تاون آفریقای جنوبی برای یافتن مکان آن حرکت کرد.

کشتی اندورنس در عمق ۳۰۰۸ متری و تقریباً چهار مایلی جنوب موقعیتی که در ابتدا توسط کاپیتان کشتی، فرانک ورسلی ثبت شده بود، پیدا شد.

دکتر جان شیرز، رهبر اکسپدیشن، گفت: اکسپدیشن Endurance۲۲ به هدف خود رسیده است. ما با کشف اندورنس تاریخ قطبی را ساختیم و چالش برانگیزترین جستجوی کشتی غرق شده در جهان را با موفقیت به پایان رساندیم.

وی افزود: علاوه بر این، ما تحقیقات علمی مهمی را در بخشی از جهان انجام داده ایم که به طور مستقیم بر آب و هوا و محیط زیست جهانی تأثیر می‌گذارد. ما همچنین یک برنامه آموزشی بی‌سابقه را با پخش زنده از داخل کشتی اجرا کرده‌ایم که به نسل‌های جدید از سراسر جهان اجازه می‌دهد تا با Endurance۲۲ آشنا شوند و از داستان‌های شگفت‌انگیز اکتشاف قطبی الهام بگیرند.

مدیر اکتشاف اکسپدیشن گفت که تصاویر گرفته شده از اندورنس نشان می‌دهد که کشتی دست نخورده است و بهترین کشتی شکسته چوبی است که او دیده است.

دن اسنو، تاریخ‌دان و مجری برنامه‌های تلویزیونی، گفت که این کشتی در وضعیت حیرت‌انگیزی قرار دارد. او در توییتی نوشت: لاشه غرق شده منسجم است و در وضعیت حیرت‌آوری حفظ شده است. بستر دریای قطب جنوب هیچ گونه میکروارگانیسم چوب‌خوار ندارد، آب شفافیت آب مقطر را دارد. ما توانستیم از کشتی با کیفیت فوق العاده بالا فیلم برداری کنیم.

تیر و تخته‌های کشتی با آن که فرسوده شده، هنوز به هم وصل است و نام کشتی به وضوح روی بدنه آن دیده می‌شود.

سِر ارنست هنری شکلتون کاوشگر جنوبگان اهل ایرلند بود که سه مأموریت اکتشافی بریتانیا در سرزمین جنوبی را هدایت کرد. وی یکی از اشخاص سرشناس و مهم در دوره‌ای بود که به نام دوران قهرمانانه اکتشاف جنوبگان شناخته می‌شود. وی در سال ۱۹۲۱ طی سفر اکتشافی شکلتون–رووت به سرزمین جنوبی بازگشت ولی در زمانی کشتی وی در جزیره جورجیای جنوبی لنگر انداخته بود، بر اثر حمله قلبی درگذشت. شکلتون را به درخواست همسرش در همان‌جا به خاک سپردند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید