کروبی از رفع حصر ناامید شده؟!/ گرامی‌مقدم: کروبی برای انتخاب دبیر کل جدید استعفا کرد/ گزینه‌های جانشینی کروبی چه کسانی هستند؟

    کد خبر :292657

حجت الاسلام «مهدی کروبی» در نامه ای خطاب به اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، خواسته تا برای دومین بار، درخواست او مبنی بر استعفاء از سمت دبیرکلی حزب را بررسی و با آن موافقت کنند. دبیرکل اعتماد ملی در حالی درخواست استعفا کرده که جمعه گذشته، دومین کنگره سراسری حزب اعتماد ملی، با وجود برخی اختلافات داخلی در این حزب برگزار شد و البته شاهد تنش هایی نیز بود.

به گزارش تابناک، کروبی که به نظر می رسد این نامه را بیشتر از جهت انتقاد به حصر و تاکید بر تعیین سرنوشت حزب اعتماد ملی از طریق انتخاب دبیرکلی که در حصر نباشد، نوشته، به چگونگی تاسیس حزب تحت دبیرکلی خود اشاره کرده و یادآور شده است: «همه اعضای شورای مرکزی حزب اعم از آقایان و خانم‌ها به خوبی واقف هستند که برای تأسیس و تشکیل این حزب آنهم پس از انتخابات ۸۴ چه زحماتی کشیده شد. با توکل به خداوند متعال و با کار بی وقفه و پشتکار جمعی دوستان صاحب خرد و اندیشه و هزینه‌های مادی و معنوی در مقابل کارشکنى ها ایستادیم و نتیجه مطلوبی گرفتیم و در اغلب استان‌های کشور دفاتر این حزب را با حضور نیروهای مخلص فعال کردیم.»

توصیه کروبی به اعضای اعتماد ملی درباره استعفایش

وی همچنین به ماجراهایی که در سال 88 برای این حزب، روزنامه و برخی اعضایش پیشامد کرد اشاره می کند و ضمن ناامیدی از رفع حصر در ادامه این نامه آورده است که «به هرجهت در شرایط فعلی امکان حضور و حل و فصل اختلافات دوستان نیست و واضح است که تداوم چنین شرایطی به مصلحت کلى حزب نمی باشد. لذا همانطور که قبلاً از شورای مرکزی حزب خواستم و دوستان و همکاران مخالفت کردند بار دیگر مصرانه می خواهم که استعفای اینجانب را در جلسه‌ شوراى مرکزی مطرح و انتظار دارم اعضاى این شورا به اتفاق آراء با آن موافقت کنند تا راه انتخاب دبیرکل مطابق اساسنامه با اکثریت آرا فراهم گردد.»

شیخ اصلاحات که نامه را از خانه اش در جماران نگاشته، به شرایط احتمالی خود پس از رفع حصر هم اشاره کرده و گویی که نمی خواهد سرنوشت حزبش و حصر با یکدیگر گره خورده باشد، عنوان کرده است که «یقین داشته باشید که اگر روزی از حصر خارج شوم بعنوان عضوی از حزب در کنار شما خواهم بود.»

ما و آقای کروبی خیلی به «رفع حصر» امیدوار بودیم

«اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» به چرایی نگارش نامه مذکور از سوی حجت الاسلام «مهدی کروبی» پرداخت و اظهار کرد: ما (اعضای حزب اعتماد ملی) و شخص آقای کروبی در این چند سال خیلی امیدوار بودیم که حصر هرچه زودتر برداشته شود تا حزب بتواند در حضور دبیرکل به فعالیت خود ادامه بدهد و البته برخی اختلافات درونی هم بواسطه حضور آقای کروبی مرتفع شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چه اختلافاتی در حزب اعتماد ملی و میان چه کسانی وجود دارد، افزود: اختلافاتی که در اعتماد ملی وجود دارد در هر حزبی بوجود می آید. سال 1395 هم وقتی این اختلافات درون حزب برطرف نشد آقای کروبی از دبیرکلی استعفاء کرد و اعتقاد داشت که در صورت انتخاب دبیر کل جدید که می تواند حضورا در حزب به مسائل بپردازد، مشکلات هم مرتفع خواهد شد.

دلایل حاشیه‌سازی در کنگره اخیر اعتماد ملی

گرامی مقدم درباره استعفای دوباره آقای کروبی که امروز در نامه ای توسط وی مطرح شد نیز تصریح کرد: پس از گذشت 2 سال از استعفای اول، آقای کروبی وقتی دید که اختلافات درون حزب دوباره بوجود آمده و دامنه آن به حاشیه سازی در کنگره اخیر هم کشیده شد؛ در عین حال که از برداشتن حصر رفع امید کرده است؛ دوباره تصمیم به استعفاء گرفت.

وی ادامه داد: استعفای آقای کروبی از دبیر کلی حزب اعتماد ملی دارای یک منطق است چون ایشان می خواهد حزب راه خود را برود و مساله حصر هم مسیر خود را بپیماید؛ در حقیقت او نمی خواهد این دو موضوع به هم گره بخورد؛ چون در نهایت مشکلات آن دامن حزب را خواهد گرفت.

بزودی درباره استعفای کروبی تصمیم می‌گیریم

سخنگوی حزب اعتماد ملی، تصمیم گیری در خصوص استعفای مهدی کروبی را به برگزاری جلسه شورای مرکزی این حزب که با اعلام «الیاس حضرتی» رئیس این شورا برگزار خواهد شد، موکول کرد و در پاسخ به این سئوال که معتقدید اینبار اعضا با استعفاء مخالفت خواهند کرد یا موافقت؟ گفت: الان تا زمانی که جلسه برگزار نشود، برآوردی ندارم و نمی توانم بگویم موافقت خواهد شد یا مخالفت.

وی در عین حال تاکید کرد: به نظرم حتما اعضای خانواده آقای کروبی (همسر و پسر ایشان) در جلسه شورای مرکزی حضور خواهند یافت و به تبیین دلایل و چرایی استعفای دوباره آقای کروبی خواهند پرداخت.

موافق استعفای دبیرکل غایب هستم

گرامی مقدم در پاسخ به این سئوال که برآورد شخصی شما از نتیجه جلسه آتی شورای مرکزی اعتماد ملی چیست؟ نظرتان این است که باید استعفا را بپذیرند یا نه؟ عنوان کرد: نظر من هم مثل آقای کروبی است و معتقدم که حزب دبیرکل می خواهد. علیرغم همه علاقه ای که به ایشان دارم در جریان استعفای اول هم به عنوان موافق صحبت کردم؛ چون اعتقاد دارم اگر حزبی دبیرکل نداشته باشد، دچار عارضه می شود. هرچند در نهایت برای احترام به رأی جمعی رأی مخالفت با استعفاء دادم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی با استعفای آقای کروبی موافقت کنند، چه کسانی برای دبیر کلی مطرح هستند؟ آیا آقای منتجب نیا و آقای حضرتی جزو گزینه های کاندیداتوری برای دبیرکلی خواهند بود، خاطر نشان کرد: دوستان فراوانی در حزب اعتماد ملی حضور دارد که چنین قابلیتی دارند، اما اجازه بدهید که اعضاء خودشان تصمیم بگیرند. به نظرم آقای حضرتی هم می تواند یکی از کاندیداها باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید