کاهش ۶ درصدی سزارین در کشور

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۰۵

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات این وزارتخانه را در راستای تحقق برنامه ترویج زایمان طبیعی در کشور تشریح کرد.

 علی ماهر در مراسم روزجهانی ماما که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد، گفت:در برنامه ترویج زایمان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زایمان رایگان تحت پوشش این بسته انجام شد. همچنین در این دوره شاهد کاهش شش درصدی سزارین طبیعی و رسیدن نرخ آن از ۵۶ به ۵۰ درصد بوده‌ایم. در راستای توانمندسازی گیرندگان خدمت و در قالب برنامه ترویج زایمان طبیعی ۵۰۰ هزار نفر در کلاس‌های آمادگی زایمان که به صورت رایگان برگزار می‌شود، شرکت کردند. دوره‌های ارزیابی جنین، فوریت‌های مامایی و مدیریت شوک نیز برای توانمندسازی ارائه دهنگان خدمت در گروه‌های مامایی و مهارت آموزی بالینی اعضای هیئت علمی گروه زنان در بیشتر دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شده‌ است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در آغاز برنامه، عدم مهارت کافی متخصصان زنان در زایمان طبیعی به دلیل بالا بودن نرخ سزارین بود. در برنامه ترویج زایمان طبیعی، ۱۴۰۰ اتاق زایمان به بهره برداری رسید که قرار است به ۱۸۰۰ مورد افزایش پیدا کند. می‌توان گفت که اتاق‌های زایمان بی‌نظیر هستند و ایران یکی از معدود کشورهایی است که این اقدام را در بخش دولتی انجام می‌دهد.

معاون فنی وزارت بهداشت، هدف از ایجاد این اتاق‌ها را ایجاد محیطی امن با محرمانگی کافی برای تجربه زایمانی ایمن دانست و گفت: ترویج زایمان طبیعی نیازمند صبر و حوصله کافی است و ما انتظار تغییر سریع نداریم. در این راستا تلاش شده است که این مبحث در منشور حقوق بیمار گنجانده شود.

ماهر، همکاری با صندوق جمعیت ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی، تدوین و ابلاغ دستورالعمل برای افزایش کیفیت خدمات زایمان، پیش نویس دستور العمل تریاژ اورژانس مامایی، جذب ۳۰۰ ماما و پیشرفت مشارکت ماماها در زمینه اعتبار بخشی خدمات سلامت مادران و کودکان را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در چارچوب برنامه ترویج زایمان طبیعی اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید