کاهش مرگ و میر سرطان با مصرف ویتامین D

    کد خبر :1013448
ویتامین دی

پژوهشگران مرکز پژوهش سرطان آلمان به ارزیابی ۱۴ بررسی با کیفیت بالا پرداختند که شامل حدود ۱۰۵۰۰۰ شرکت‌کننده می‌شد. یافته‌های آنها نشان داد که دریافت مکمل ویتامین D می‌تواند مرگ‌ومیر سرطان را تا ۱۲ درصد کاهش دهد. البته به گفته این پژوهشگران این ویتامین باید به طور روزانه دریافت شود.

کمبود ویتامین D در سراسر جهان و به خصوص در بیماران دچار سرطان شایع است. بر اساس بررسی‌ها  میزان خونی ویتامین D در میان حدود ۱۵ درصد بزرگسالان آلمانی پایین‌تر از حد تعیین‌شده برای کمبود این ویتامین است.

پژوهشگران در بررسی بیماران دچار سرطان روده بزرگ و راست‌روده دریافتند که ۵۹ درصد افراد مورد بررسی دچار کمبود ویتامین D3 هستند.

در بررسی پژوهشگران آلمانی درباره تاثیربخشی ویتامین   D3 بر مرگ‌ومیر سرطان  یک جستجوی سیستماتیک مقالات مربوط انجام شد و در نهایت ۱۴ بررسی شناسایی شد که شامل حدود ۱۰۵۰۰۰ شرکت‌کننده می‌شد.

پژوهشگران فقط بررسی‌هایی با بالاترین کیفیت را انتخاب کردند که در آن شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده ویتامین D3 یا دارونما انتخاب می‌شدند.

هنگامی که داده‌های همه افراد شرکت‌کننده در هر ۱۴ بررسی گردآورده شدند، هیچ نتیجه قابل‌توجه از لحاظ آماری به دست نیامد.

اما هنگامی که بررسی‌ها بر اساس اینکه ویتامین D3 با دوز کم به طور روزانه یا با دوزهای بالاتر با فواصل بیشتری مصرف می‌شدند، تفاوت قابل‌توجهی مشاهده می‌شد. در چهار بررسی با با مصرف دوزهای بالاتر ویتامین به شکل غیر مکرر، هیچ اثری بر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دیده نمی‌شد.

اما در مجموعه ۱۰ بررسی که در آن افراد دوزهای روزانه ویتامین را مصرف کرده بودند، پژوهشگران کاهش ۱۲ درصدی قابل‌توجه از لحاظ آمار را از لحاظ مرگ‌ومیر سرطان به دست آوردند.

تاثیربخشی دوزهای روزانه ویتامین D3 به خاطر دسترس‌پذیری زیستی منظم‌تر شکل فعال ویتامین D یعنی هورمون ۱و۲۵ دی‌هیدروکسی ویتامین D بود که بوسیله واکنش‌های  این ویتامین در بدن تولید می‌شود و احتمال می‌تواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند.

به علاوه، آنالیز مشروح‌تر بررسی‌های با مصرف روزانه ویتامین D نشان داد که افراد در سنین ۷۰ و بالاتر از درمان با ویتامین D3 سود بیشتری می‌برند.  این اثر بیش از همه هنگامی آشکار بود که افراد پیش از تشخیص سرطان دریافت ویتامین D را آغاز کرده بودند.

این کارشناسان می‌گویند یافته‌هایشان بر اثر بالقوه عمده تجویز ویتامین D3 در پیشگیری از مرگ‌های سرطان تاکید دارد. مصرف منظم دوزهای کم این ویتامین تقریبا هیچ خطری ندارد و هزینه آن هم بسیار پایین است.

 ایسنا/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید