کاهش فروش کالاهای ضروری پس از حذف ارز ترجیحی

    کد خبر :932649

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست حذف ارز ترجیحی در ماه‌های ابتدایی سال گفت: با وجود تخصیص ماهیانه ۲۴هزار میلیارد تومان سهم فروش شرکت‌های مرتبط با کالاهای اساسی کاهش قابل‌توجهی داشته است.

ناصر پاشاپور با اشاره به چالش افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های ابتدایی سال گفت؛ تحقیقات بازار در خصوص کالاهای اساسی نشان می‌دهد نان به‌نسبت روغن افزایش کمتری را تجربه کرده است، این درحالی است که نه فعالیت تبلیغاتی خاصی در این حوزه ایجاد شده و نه مصرف تغییر چشم‌گیری داشته است، از طرف دیگر مردم ترجیح داده‌اند به‌جای خرید از خرده‌فروشی‌ها نیاز خود را در خصوص نان به‌صورت مستقیم از نانوایی‌ها تأمین کنند.

وی با اشاره به مصرف لبنیات در 4ماهه ابتدایی سال گفت: قیمت پنیر سفید بیش از سایر پنیرها با رشد 136درصدی افزایش یافته است، این درحالی است که در فصل بهار تبلیغات پنیر 500 درصد افزایش یافته است، این موضوع نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها درخصوص نگرانی‌ها در مورد از دست دادن سهم بازار است.

این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد گفت: بعد از چالش‌های مطرح‌شده در حوزه تهیه آرد ماکارونی، شاهد افزایش شدید 150درصدی قیمت کنار افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها بودیم.

پاشاپور در خاتمه با اشاره به سیاست جدید اقتصادی دولت و حذف ارز 4200تومانی و تزریق ماهیانه 24هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، گفت: طی دو الی سه ماه اخیر به‌صورت مشخص سایز بازار محصولات اساسی کوچکتر و حاشیه سود شرکت‌ها کاهش قابل‌توجهی داشته است‌، این درحالی است که افزایش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های جاری مربوط به حقوق و دستمزد و مواد اولیه رشد چشم‌گیری داشته است. با وجود تزریق 24هزار میلیارد تومان یارانه نقدی سایز بازار محصولات اساسی از جمله روغن، لبنیات و… کوچک شده است و تولیدکننده از حاشیه سود جدید ناراضی است چراکه با حجم فروش بسیاری کمتری روبه‌رو شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید