کاهش شاخص بورس‌های اروپایی

    کد خبر :746703

ارزش شاخص سهام بورس ‏‏پاریس (‏CAC ‎‎۴۰‎‏) در آغاز ‏معاملات ‏امروز با ‏‏۸۲ صدم درصد کاهش ‏نسبت به ‏پایان ‏معاملات روز ‏کاری پیشین، به پنج هزار و ۳۲ واحد رسید. شاخص سهام بازار بورس ‏فرانکفورت ‏آلمان (Dax) هم که سهام شرکت‌های مهم صادراتی این کشور درآن در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود در معاملات امروز ۹۲ صدم درصد کاهش یافت.
شاخص سهام بورس ‏فوتسی ۱۰۰ ‏‏لندن (FTSE ‎‎‎۱۰۰) هم که ‏‏در آن در هر ‏‏روز ‏کاری سهام ۱۰۰ ‏‏شرکت ‏مهم و ‏بزرگ ‏‏‏‏انگلیس، ارزشگذاری و ‏خرید ‏و ‏فروش ‏‏می‌شود در معاملات امروز ۸۶ صدم درصد کاهش یافت.
شاخص سهام بورس ‏یورواستاکس ۵۰ (EuroStoxx ‎‎۵۰ ‎‏) ‏ ‏که در آن در هر روز ‏کاری سهام ۵۰ شرکت ‏‏بزرگ منطقه یورو ‏‏ارزشگذاری و خرید و ‏فروش می‌شود، در معاملات ارموز یک و هفت صدم درصد کاهش یافت.
شاخص سهام ‏فوتسی یوروفرست ۳۰۰ (FTSEurofirst ۳۰۰) نیز که در ‏آن در هر روز کاری ‏‏سهام ۳۰۰ شرکت بزرگ ‏منطقه یورو، ‏ارزشگذاری و خرید و ‏فروش می ‏شود در معاملات امروز هشت صدم درصد کاهش یافت.
شاخص سهام بورس ‏استاکس ۶۰۰ (Stoxx ۶۰۰) ‏ نیز که در ‏آن در هر روز کاری ‏‏سهام ۶۰۰ شرکت کوچک، متوسط و بزرگ ‏ ۱۸ کشور اروپایی در آن ‏ارزشگذاری و خرید و ‏فروش می ‏شود و تقریبا ۹۰ درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های اروپایی را پوشش می‌دهد، نیز در معاملات امروز ۸۵ صدم درصد کاهش یافت.
شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور‌های اروپایی در معاملات امروز در حالی همگی کاهش یافتند که شاخص کل سهام ‏بورس ‏نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‏جونز‏، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‏پورز در پایان معاملات روز گذشته افزایش یافته بودند. به طوری که میانگین شاخص سهام صنعتی داو ‏جونز، یکی ‏از سه شاخص عملکرد بورس ‏اوراق ‏بهادار نیویورک، با ۱۳ صدم درصد افزایش به ۲۸ هزار و ۳۲ واحد رسیده بود.
اما در معاملات امروز در وال استریت، قرارداد‌های آتی که بر روی شاخص‌های ‏بورس ‏نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‏جونز‏، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‏پورز ۵۰۰‏، بسته می‌شود‏ و در آن تحویل دارایی و سهام در آینده صورت می‌گیرد بیش از یک درصد کاهش یافت.
شاخص سهام کل ‏بورس توکیو در پایان معاملات روز ۶۷ صدم درصد کاهش یافت. بعد از آنکه بانک مرکزی آمریکا (فدرال رِزِرو) تصمیم گرفت در سیاست‌های پولی خود تغییری ایجاد نکند ارزش سهام شرکت‌های صادراتی ژاپن با توجه به اینکه ارزش ین برابر دلار افزایش یافته است کاهش یافت. هنگامی که ارزش ین برابر دلار افزایش می‌یابد هزینه تولید و صادرات برای شرکت‌های صادرات کالا و خدمات افزایش می‌یابد و این امر باعث کاهش ارزش سهام آن‌ها در بورس می‌شود.
شاخص کل بورس اوراق بهادار چین نیز در معاملات امروز کاهش یافت. این دومین روز متوالی است که شاخص کل بورس اوراق بهادار چین کاهش می‌یابد. شاخص مبتنی بر میانگین موزون ارزش سهام سی اس آی ۳۰۰ (CSI ۳۰۰) چین که در آن عملکرد ۳۰۰ شرکت بزرگ این کشور از نظر ارزش بازاری که در هر روز کاری در بورس‌های شانگ‌های و شاخص سهام شنزن، به ترتیب نخستین و دومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار چین ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود در معاملات امروز نیم درصد کاهش یافت.
شاخص دلار برابر سبد ارزی مرجع بین المللی متشکل از شش ارز ‏‏‏مهم جهان ‏یعنی ‏‏‏یورو، پوند ‏انگلیس، ‏ین ‏‏‏‏ژاپن، ‏فرانک سوئیس، ‏‏دلار کانادا و ‏کرون ‏‏‏سوئد، در معاملات امروز ۱۵ صدم درصد افزایش یافت.
بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده است که از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور طی امسال سه و هفت دهم درصد کاسته خواهد شد. این درحالی است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رِزِرو) در گزارش ماه ژوئن خود پیش بینی کاهش شش و نیم درصد رشد اقتصادی کشور را در امسال کرده بود.
نرخ بیکاری در میان جمعیت فعال این کشور در آخر امسال به هفت و شش دهم درصد خواهد رسید. حال آنکه در گزارش سه ماه پیش پیش بینی شده بود که نرخ بیکاری در میان جمعیت فعال آمریکا به ۹ و سه دهم درصد برسد.
در بازار ارزی نیز ارزش یورو برابر دلار کاهش یافت. به طوری که هر ۱,۱۷۵۹ دلار در مقابل یک یورو داد و ستد می‌شد.
در معاملات امروز بازار اوراق قرضه و بهادار دولتی نیز نرخ سود‌ها نوسان داشت. به طوری که اوراق قرضه و بهادار وزارت خزانه داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، به ۰,۶۸ درصد رسید. اوراق قرضه و بهادار وزارت خزانه داری آمریکا با سررسید دو ساله آمریکا نیز در معاملات امروز به ۰,۱۳ درصد رسید.
به گزارش صداوسیما،نرخ سود اوراق قرضه و بهادار با سررسید ۱۰ ساله آلمان که نقش مبنا و مرجع را در کشور‌های عضو منطقه یورو ایفا می‌کند، به منفی -۰,۴۹ درصد رسید. در بازار بورس اروپا بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود با هفت صدم درصد کاهش به ۴۱ دلار و ۹۴ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) هم که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود با هشت صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۳۹ دلار و ۸۳ سنت رسید.
در معاملات امروز ‏بازار ‏فلزات ‏‏گرانب‌های اروپا نیز بهای هر اونس ‏طلا با ۹ صدم درصد کاهش ‏‏نسبت به ‏‏پایان معاملات ‏روز ‏کاری پیشین ‏‏به یک هزار و ۹۴۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید