کاهش تولیدات علمی آمریکا در مقابل چین

    کد خبر :343390

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: شاخص نیچر نشان می دهد که طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ تعداد انتشارات علمی چین افزایش یافته در حالیکه انتشارات علمی آمریکا رو به کاهش است.

جعفر مهراد گفت: در سال های اخیر سرعت انتشارات علمی چین شتاب بیشتری پیدا کرده و احتمال می رود آمار تولید علم این کشور تا سال ۲۰۲۵ بیشتر از تولیدات علمی غرب شود.

وی افزود: شاخص نیچر که چگونگی مشارکت کشورها و موسسات علمی را در ۸۲ رشته پراهمیت علوم طبیعی اندازه گیری می کند، نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا بیش از دو برابر چین و سه برابر آلمان و انگلستان آثار علمی تولید کرده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: شاخص نیچر نشان می دهد که طی همان بازه زمانی تعداد انتشارات علمی چین سال به سال افزایش یافته در حالیکه انتشارات علمی آمریکا همزمان رو به کاهش گذاشته است.

مهراد اظهار داشت: اگر این روند ادامه یابد چین در طی هفت سال بیشتر از آمریکا تولیدات علمی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در خلال جنگ سرد و بعد از آنکه آمریکا بودجه‌های زیادی را برای تحقیقات علمی اختصاص داد، سرمایه گذاری های علمی این کشور از ۲۶۵ میلیون دلار در سال ۱۹۵۳ به ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ یعنی ۱۵ برابر افزایش یافت.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: از سال ۲۰۰۷ به بعد موسسات دولتی و خصوصی آمریکا سرمایه‌گذاری بر روی آموزش های علوم، فناوری و مهندسی (STM) را شروع کردند.

مهراد گفت: به گفته پانا (Proceedings of the National Academy of Sciences (PANA موقعیت رو به فزاینده چین در حوزه علوم و اقتصاد، چین را به یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در باب انتشارات علمی با اهمیت مبدل کرده است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد پانا، چندین دلیل برای توسعه علمی چین وجود دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: پرداخت های چین به دانشمندان خود بهتر از آمریکا بوده بنابراین در جذب دانشمندانی که حقوق بهتری را دنبال می کنند موفق عمل کرده است.

مهراد عنوان کرد: در سال ۲۰۱۰، ۴۴ درصد دانشجویان دانشگاه های چین در رشته های STM درس می خواندند و در همین سال این رقم در آمریکا تنها ۱۶ درصد بود.

وی اضافه کرد: در سال ۲۰۰۸، دولت چین برنامه استخدام متخصصان جهانی را برای جذب حداکثری دانشمندان چینی راه اندازی کرد و براین اساس تعداد زیادی از آمریکایی‌های چینی تبار با حقوق های بیشتر به کشور خود بازگشتند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دولت چین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های علمی را افزایش داده است و از سال ۱۹۹۹ این کشور در آموزش عالی سرمایه‌گذاری های شگفت انگیزی بعمل آورده است.

مهراد عنوان کرد: دولت سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی را از ۰.۷ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش داده است.

به گزارش مهر ،وی عنوان کرد: در مقابل، آمریکا در این بازه زمانی سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی را از ۲.۴ درصد به ۲.۹ درصد رسانده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: طبق شاخص نیچر در هر ۱۰ کشور برتر تولیدکننده تحقیقات علمی علوم زمین و محیط زیست به استثنای چین در چند سال گذشته از بروندادهای علمی این کشورها کاسته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید