کاهش بیش از یک میلیارد مترمکعبی آب سدهای کشور در مهرماه

    کد خبر :854117

حجم خروجی آب از سدهای کشور از ابتدای سال آبی جدید(ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ ) تا روز بیست وسوم مهر به یک میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب رسیده که این امر ضرورت توجه جدی‌تر به مدیریت مصرف را دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، سال آبی امسال از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که وضعیت بارشی کشور نسبت به دوسال قبل با کاهش چشمگیری همراه شده است به گونه‌ای که بر اساس پیش بینی قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پاییز امسال بارش کمتری در کشور خواهیم داشت.

این وضعیت بارشی فوری‌ترین اثر خود را برروی موجودی آب سدهای کشور که عمده ترین منبع تامین آب مورد نیاز بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب هستند به نمایش گذاشته است.

تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در بیست و سومین روز از سال آبی جدید(ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) ۱۸ میلیارد و ۳۸میلیون مترمکعب شده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که موجودی آب ۲۵ میلیارد و ۵۸ میلیون متر مکعب بوده کسری ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

از ابتدای مهرماه تا بیست و سومین روز آن ورودی آب به مخازن سدها ۸۶ میلیون متر مکعب گزارش شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال آبی تازه گذشته که یک میلیارد و ۱۹ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۲۸ درصدی دارد به این معنا که وضعیت ورودی آب به مخازن سدها طی بیست و سه روز اخیر بسیار نگران کننده است و باید توجه داشت که این وضعیت احتمال دارد در فصول بعد تداوم داشته باشد.

وضعیت خروج آب از سدهای کشور نیز نسبت به سال آبی گذشته(مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) به این قرار است که از ابتدای مهرماه تا بیست و سومین روز آن یک میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب خروجی آب از سدها بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب بوده ۳۹ درصد کاهش یافته است.

اکنون درصد پرشدگی سدهای کشور به ۳۷ درصد رسیده و حجم کلی سدهای کشور ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

این وضعیت در استان تهران بسیار نگران کننده تر از کل کشور است به گونه‌ای که در روزهای اخیر مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: مخازن سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند.

«محمدرضا بختیاری» افزود: بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب بیش از میزان مجاز از منابع آب زیرزمینی تهران برداشت می‌شود.‌ سال آبی گذشته بدترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و در تهران ۳۷ درصد کاهش بارندگی و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود در مخازن داشتیم.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری نیز تنها ۴میلی‌متر بارندگی داشتیم و در حال حاضر مخازن شهر تهران ۴۵۲ میلیون مترمکعب آب دارد که در سال گذشته این رقم ۷۵۱ میلیون مترمکعب بوده و ۳۰۰ میلیون کسری مخازن را داریم. مخازن سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند.

این وضعیت نگران کننده ضرورت توجه جدی تر به مسئله مدیریت مصرف را دوچندان می‌سازد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید