گاف حیاتی یا تحریریه خبر

کاش به سفر قطر می‌کرد اما روی اره برگزیت نمی‌نشست

    کد خبر :620534

کاش حیاتی از آن دست اشتباهات لپی همچون «به سفر قطر کرد» را بارها تکرار می‌کرد؛ اما سوتی‌های چون «انگلیس نشسته بر روی اره برگزیت» را هرگز مرتکب نمی‌شد.

 

گروه فرهنگ و هنر بازتاب: محمدرضا حیاتی خبر را می‌گوید: «انگلیس نشسته بر روی اره برگزیت، راه پیش و پسی که هر دو را دشوار می‌کند.» همین کافی بود تا واکنش گسترده کاربران صفحات اجتماعی را به همراه داشته باشد و هجمه بسیاری به سمت این گوینده خبر و تحریریه خبر سیما، روانه شود.

 

کاربری دراین‌باره می‌نویسد: «من فکر می‌کنم دیگر گفتن از مشکلات صداوسیما فایده‌ای نداشته باشد! سازمانی که برای مخاطبش ارزش چندانی قائل نیست. تلویزیون نه گوشی دارِد برای شنیدن و نه چشمی برای دیدن، فقط دهانی دارِد که رنگ‌ووارنگ دروغ و راست‌ را مخلوط می‌کند و حال انسان رو خراب می‌کند!»

 

کاربری با عنوان علیرضا دباغ می‌نویسد: جناب آقای حیاتی! عمر 60 یا 70 ساله ارزش این را ندارد که هر خبری را که یک دبیر بی‌ادب بنویسد و یک سردبیر بی‌خرد به دستتان می‌دهد بخوانید… آبروی حرفه‌ای چندین ساله‌تان را بعد از بازنشستگی به چه قیمتی مبادله می‌کنید؟ ادب مرد به ز دولت اوست.»

 

کاربر دیگری که گویا دانشجوی خبر نیز هست، نوشته: چرا گند می‌زنند به حیثیت یک مملکت که بهترین و بزرگ‌ترین شعرای چند قرن را دارد، یعنی الآن به این نقطه رسیدند که اسم آن‌همه بزرگ‌مردان ادبی‌مان را یدک بکشند؟ این سواد رسانه و الفبای ارتباطاتی که از آن حرف می‌زنند فقط برای چپاول دانشجویان حوزه خبر کاربرد دارد.»

 

محمدرضا حیاتی: شانس بد من است که این‌گونه نوشتارها باید از زبانم گفته شود

 

محمدرضا حیاتی در واکنش به این انتقادهای گسترده در گفتگویی خود را بی‌اختیار معرفی می‌کند و می‌گوید: متن خبر را اولین بار هنگام خواندن دیدم و حتی اگر پیش از آن می‌دیدم هم اختیاری برای تغییر آن نداشتم.

 

در صفحه‌ای اینستاگرامی به نقل از این گوینده باسابقه خبر نقل‌شده بود:

 

«سلام واقعاً به‌عنوان گوینده خبرهایی که آقای خانمحمدی تنظیم می‌کنند شرمنده‌ام. این بار اول نیست که ایشان این‌چنین بی‌ادبانه خبر می‌نویسند و نگارش می‌کنند.

ما خود را پیرو پیامبری می‌دانیم که به ما ادب و حکمت و خوش برخوردی آموخته حتی با دشمنانمان تا آن‌ها را جذب ادب و انسانیت و فرهنگ خود کنیم و در کشوری رشد کرده‌ایم که ایران نام دارد؛ مهد فرهنگ و ادب. ولی اکنون سال‌هاست که در صداوسیما و در اخبار ما که باید منبع ادب و آموختن و فرهنگ باشد این‌چنین خبر نگاشتن.

متأسفانه این‌گونه خبرنویسی‌ها چندین بار سهم من شده است و تاختن فضای مجازی به این خدمتگزار رسانه و شگفتا که کسانی که در فضای مجازی کار می‌کنند، چگونه نمی‌دانند گوینده خبر صرفاً یک پیامرسان و یک گوینده است و نه قدرتی در نگارش و تنظیم خبر ندارد و نه صاحب‌نظر است که اگر در این زمینه بنده صاحب‌نظر و عقیده بودم قطعاً سال‌های سال بود که خبر رنگ و بوی دیگری داشت. چون آن‌هایی که مرا می‌شناسند می‌دانند نه دشنام و حرف بد شخصاً در ذات من جایی دارد و هرگز کسی از زبان من نشنیده است، نه اصلاً عرصه خبر و اطلاع‌رسانی را جایی برای این‌گونه سخن گفتن میدانم.

شاید هم این شانس بد من است که این‌گونه نوشتارهای سردبیرانی چون آقای خانمحمدی باید از زبان من گفته شود و چون مرا نماد خبر می‌دانند انعکاس پیدا می‌کند و واکنش‌ها را متوجه این حقیر می‌کند. آرزوی همیشگی من داشتن صداوسیما و رسانه و اخباری باوقار و راست‌گو و مطمئن و متقن و قابل استناد و باادب بوده و هست. چنین باد. ارادتمند و خدمتگزار کوچک عرصه خبر و اطلاع‌رسانی محمدرضا حیاتی»

 

حیاتی پیش‌ازاین در یک گاف لپی گفته بود: «به سفر قطر کرد» که مخاطبان با آن شوخی‌های بسیار کردند؛ اما کاربران فضای مجازی این بار درباره جدیدترین سوتی خبری او بسیار خشمگین شدند؛ که اشتباهاتی که در قاب تلویزیون رخ می‌دهد، لپی باشد نه اینکه با تأمل و تعمد خشم یک نویسنده، دبیر و سردبیر را به جامعه منتقل کند.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید