کار مذاکرات به کارگروه رفع تحریم رسید

    کد خبر :866382
کار مذاکرات به کارگروه رفع تحریم رسید

این روزها وین کانون دیپلماسی برجامی است و گفت‌وگو و رایزنی‌ها پیرامون احیای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ همچنان ادامه دارد؛ مذاکراتی که با محوریت لغو تحریم‌ها در جریان است و بنا به اذعان طرفین، نشانه‌های مثبتی نیز از پیشرفت در مسیر تفاهم به‌چشم می‌خورد و قرار است ۲کارگروه «رفع تحریم‌ها» و «هسته‌ای» مذاکرات دور هفتم را پیش ببرند.

نشست افتتاحیه دور هفتم مذاکرات وین درحالی به پایان رسید که برآورد دیپلمات‌های دو طرف نشان می‌دهد امیدها به احیای برجام بیشتر شده‌است؛ موضوعی که اساسی‌ترین پیش‌شرط آن لغو همه تحریم‌ها از سوی ایالات‌متحده است و مسئولان جمهوری‌اسلامی و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در وین بارها بر آن تأکید کرده‌اند. دستیابی به «تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد» مهم‌ترین موضوعی‌ است که تحقق آن در دستور کار هیأت مذاکره‌کننده ایرانی قرار دارد و در نخستین نشست دور هفتم مذاکرات وین ازسوی علی باقری‌کنی، رئیس هیأت ایرانی مورد تأکید قرار گرفت.

برهمین اساس هم بود که دیروز و در دومین روز مذاکرات دور هفتم در وین، نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها برگزار شد تا راهکارهای تحقق مهم‌ترین شرط ایران برای به موفقیت رسیدن مذاکرات مورد بررسی طرفین قرار گیرد. این درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد عزم جزم جمهوری‌اسلامی ایران برای لغو همه تحریم‌های ایالات‌متحده در سخنان همه دیپلمات‌های حاضر در وین بازتاب داشته‌است و اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که راه موفقیت در مذاکرات وین از مسیر لغو مؤثر تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این موضوع می‌گذرد.

اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها

اصرار ایران به لغو تحریم‌ها ازسوی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز مورد تأیید قرار گرفت. او ضمن اینکه فضای نخستین کمیسیون مشترک برجام در وین را مثبت ارزیابی کرده‌، معتقد است «طرف ایرانی بر برچیدن همه تحریم‌ها اصرار دارد.» جدیت ایران در مذاکرات وین در جریان گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه نیز ازسوی سیدابراهیم رئیسی مورد تأکید قرارگرفت. وی با تأکید بر پایبندی ایران به تعهدهای هسته‌ای خود و تأیید این موضوع ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعزام یک تیم جامع به مذاکرات را بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات دانست.

رئیسی همچنین از مکرون خواست تلاش کند در همکاری با دیگر کشورهای حاضر در وین، مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های ایران ملغی شود؛ چراکه «تحریم نتوانسته است ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند و امروز همه دنیا می‌دانند ناقضان برجام چه کسانی هستند و آنها باید به تعهدات خود بازگردند.»

مکرون نیز دراین گفت‌وگو ضمن محکوم‌کردن خروج آمریکا از برجام، از انجام مذاکراتی با بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، پیرامون بازگشت این کشور به برجام خبرداد و گفت: مصمم هستیم مذاکرات را ادامه دهیم تا به نتیجه برسد. فرانسه مایل است گفت‌وگو با ایران را برای پیشرفت در حل‌وفصل مسائل ادامه دهد.

علاوه بر این مکرون در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی در ایران حمایت کرد.

موضع آمریکا در قبال لغو تحریم‌ها

اینها درحالی‌است که رویکرد ایالات‌متحده در قبال لغو همه تحریم‌های ناسازگار با برجام با تناقض‌هایی همراه‌ است که چشم‌انداز مذاکرات را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. با وجود این نماینده روسیه در وین معتقد است این کشور آمادگی‌اش را برای لغو تحریم‌ها اعلام کرده‌است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: آمریکا آمادگی‌اش برای لغو همه تحریم‌های ناسازگار با برجام را در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای تأیید می‌کند، اما در دیپلماسی دوجانبه این جزئیات هستند که دردسرسازند. فهرست قطعی تحریم‌هایی که باید لغو شوند، موضوع مذاکرات است.

در چنین شرایطی معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دیروز در یک کنفرانس خبری پیرامون لغو تحریم‌های ایران به مبهم‌گویی در این زمینه ادامه داد و گفت:‌ بر کسی پوشیده نیست که لغو تحریم‌ها در همه روند مذاکرات، اولویت ایران است اما، ما در یک نشست مطبوعاتی مذاکره نمی‌کنیم و نظری راجع به برخی ادعاهایی که درباره مذاکرات وجود دارند، نمی‌دهیم. ماهیت دقیق و توالی اقدامات مربوط به تحریم‌ها که آمریکا باید

انجام دهد تا به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسد، موضوعی است که باید در مذاکرات مطرح شود.

جالینا پورتر همچنین گفت: بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین انتخاب برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران است و بستری برای پرداختن به رفتار ثبات‌زدا ایجاد می‌کند. البته اگر ایران بیشتر مطالبه کند و حاضر به ارائه چیزهای کمتری باشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

رایزنی‌های دیپلماتیک در وین و تهران

ازسوی دیگر نشست کارشناسان در قالب کارگروه لغو تحریم‌ها دیروز درحالی برگزار شد که رایزنی‌های دیپلماتیک هیأت‌های حاضر در وین نیز در جریان بود و دیدار سه‌جانبه آمریکا، چین و روسیه درباره برجام نیز باحضور دیپلمات‌های این سه کشور برگزار شد و طرفین درباره ازسرگیری مذاکرات وین تبادل‌نظر و بر عزم مشترک در مسیر تلاش برای نهایی‌شدن موفقیت‌آمیز این مذاکرات تأکید کردند.

در چنین شرایطی، وزیر امورخارجه کشورمان نیز به‌صورت تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به تبادل‌نظر پرداخت که مذاکرات هسته‌ای در وین از اصلی‌ترین محورهای این گفت‌وگو بود.

به گزارش همشهری،‌حسین امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی ایران با وجود بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و ۳کشور اروپایی، با حسن‌نیت و جدیت وارد مذاکرات شده‌است، بر لزوم بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود در برجام تأکید و اعلام کرد که در این صورت است که ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. گوترش نیز در این گفت‌وگو ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و اعلام حمایت خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد. وی همچنین درخواست ایران برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها را معقول دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید