چین و هند تعیین‌کننده قیمت نفت خواهند بود

    کد خبر :662100

در سمت عرضه، توافق جدید اوپک پلاس و افزایش تولید نفت شیل مهمترین خبرهای نفتی ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند، اما در سمت تقاضا، چین و هند در سال آینده میلادی به همین اندازه اهمیت دارند.

 

به نقل از راشاتودی، در سمت عرضه، توافق جدید اوپک پلاس و افزایش تولید نفت شیل مهمترین خبرهای نفتی ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند، اما در سمت تقاضا، چین و هند به همین اندازه اهمیت دارند.

 

تحلیل‌گر رویترز، جان کمپ، در مقاله‌ای در مورد پیچیدگی پیش‌بینی قیمت نفت اشاره می‌کند: دو کشور هند و چین دو مورد از بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت خام جهان هستند و روی هم رفته یک پنجم کل مصرف نفت جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

کمپ می‌گوید برای پیش‌بینی قیمت نفت باید به ۱۰ مصرف‌کننده بزرگ آن در جهان توجه ویژه‌ای کرد چراکه آنها روی هم رفته نیمی از مصرف جهان و رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که چین و هند در سال‌های اخیر بارها توانسته‌اند از لحاظ اهمیت و تاثیرگذاری بر قیمت نفت عملکردی بهتر از آمریکا داشته باشند.

 

علت این اتفاق این است که رشد تقاضای نفت در چین و هند بسیار سریع‌تر از رشد آن در آمریکا صورت می‌گیرد. طبق داده‌های بریتیش‌پترولیوم که کمپ هم به آنها اشاره کرده است، متوسط رشد تقاضای نفت در چین از سال ۲۰۰۸ به بعد، سالانه ۵.۵ درصد و در هند حدود ۵.۱ درصد بوده است. این در حالی است که رشد تقاضای نفت در آمریکا در دهه اخیر به طور متوسط سالی ۰.۵ درصد بوده است.

 

یک عامل دیگر برای تاثیرگذاری بیشتر چین و هند بر قیمت نفت این است که این دو کشور بیشتر نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. چین ۷۰ درصد و هند بیش از ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات به دست می‌آورند. در حالی که مصرف روزانه چین ۱۳.۵ میلیون بشکه و مصرف روزانه هند ۵.۱ میلیون بشکه است، هر خبر اقتصادی‌ای از چین و تا حدودی از هند می‌تواند به راحتی بر قیمت‌های نفت تاثیر بگذارد.

 

به گزارش مهر،توسعه تولید نفت شیل در آمریکا و تبدیل شدن این کشور به برترین تولیدکننده نفت جهان باعث شده است که کمتر کسی به واردات ۶.۹ میلیون بشکه در روز این کشور و مصرف روزانه ۲۰ میلیون بشکه‌ای آن توجهی کند، در واقع در مورد پیش‌بینی قیمت نفت بیشتر به میزان تولید نفت آمریکا توجه می‌شود.

 

بنابراین در پیش‌بینی نفت در سمت تولید باید به آمریکا، اوپک و روسیه توجه کرد و در سمت تقاضا باید مصرف چین و هند را در نظر گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید