چرا جنگ در خاورمیانه قیمت نفت را گران نکرد؟

    کد خبر :1027327
قیمت نفت در خاورمیانه جنگی

با وجود گذشت چند روز از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، قیمت نفت با افزایش قابل توجهی همراه نشده است. بلومبرگ دلایل افزایش نیافتن قیمت نفت را با وجود جنگ در منطقه‌ای که از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی جهان است،‌ مورد بررسی قرار داده‌اند.

قیمت نفت در روز جمعه (21 مهر) واکنش شدیدی به جنگ حماس و اسرائیل نداشت و با افزایش 5 دلاری، به 91 دلار به ازای هر بشکه رسید.

با این حال‌ معامله‌گران به شدت نگران هستند که قیمت نفت در بدترین سناریو از 100 دلار به ازای هر بشکه عبور کند؛ در این میان، افزایش قیمت طلا که به بالاترین سطح خود از ماه مارس رسیده، نگرانی معامله‌گران را بیشتر کرده است.

عملیات زمینی احتمالی ارتش اسرائیل به نوار غزه هنوز آغاز نشده و آمریکا در تلاش است از گسترده‌تر شدن درگیری‌ها و بروز یک فاجعه در منطقه جلوگیری کند. معامله‌گران در حال حاضر، پیدا کردن بهترین راه برای انجام معامله در بازار کنونی نفت را دشوار می‌بینند. با وجود درگیری حماس و اسرائیل، تاکنون هیچ ضرر مستقیمی در عرضه نفت وجود نداشته است. با این حال،‌ این واقعیت که منطقه درگیری به کشورهای قدرتمند دیگری مانند ایران نزدیک است، باعث شده معامله‌گران نسبت به آینده قیمت نفت نامطمئن باشند.

سوال اصلی اکنون این است که چرا با وجود اینکه سازمان اوپک پلاس به سیاست کاهش عرضه نفت ادامه می‌دهد و احتمال گسترده‌تر شدن درگیری حماس و اسرائیل وجود دارد،‌ قیمت نفت بالاتر نرفته است؟

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد عقب‌نشینی اخیر قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های بالاتر نفت در اواخر سپتامبر،‌ نشان می‌دهد که تقاضا با کاهش همراه شده‌ است، به‌ویژه در آمریکا که گزارش‌ها از مصرف پایین‌تر فصلی بنزین حکایت دارد.

بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت انتظار دارند که تقاضا در این بازار در اوایل سال 2024 میلادی با کاهش همراه شود که دلیل آن، رشد آهسته‌تر تقاضا و عرضه جدید نفت به بازار از آمریکای جنوبی است.

همچنین عربستان سعودی و متحدان این کشور در اوپک پلاس که با هدف افزایش قیمت نفت، تولید خود را کاهش داده‌اند، دارای ذخایر خوبی از تولید مازاد هستند که می‌توانند با شوک‌های مختلف در بازار نفت مقابله کنند.

در حال حاضر، بازار نفت بین خطر گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه و چشم‌انداز نامطمئن اقتصاد جهانی گیر افتاده است. تا زمانی که معامله‌گران نتوانند شفافیت بیشتری در این موضوعات پیدا کنند، قیمت نفت مسیر مشخصی پیدا نخواهد کرد.

از سوی دیگر،‌ پس از آغاز درگیری‌های حماس و اسرائیل،‌ هزینه حمل و نقل نفت تقریبا در تمام مسیرهای اصلی تجاری با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

طبق گزارش‌ اکوایران؛ نرخ انتقال نفت‌ در 16 مسیر تجاری جهان به طور متوسط با افزایش بیش از 50 درصدی نسبت به نرخ‌های 9 اکتبر (17 مهر) روبه‌رو شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به حمل نفت در دریای مدیترانه بوده که دو برابر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید