چگونه پس انداز خود را افزایش دهیم؟

فقط کافی است که اعداد و ارقام ایران را با سایر کشورها مقایسه کنید. شاید بلافاصله به این مساله این گونه جواب بدهید که آنقدر وضع خراب است که پولی برای پس انداز باقی نمی ماند. اما متاسفانه درآمد کم، اصلا دلیل قانع کننده ای برای پس انداز نکردن نیست. شما در هر وضعیت مالی که باشید، می توانید بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. تجربه بسیاری از مردم نشان می دهد که تعداد زیادی از افرادی که درآمدهای بسیار بالایی هم دارند، از پس انداز کردن عاجز اند. پس بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که پس انداز کردن، یک مهارت است. مهارتی که ربطی به سطح درآمد شما ندارد. پس 6 نکته زیر را به خاطر بسپارید و تلاش کنید آن ها را به کار ببرید.

هزینه های خود را ثبت کنید

اگر می خواهید پس انداز را با کمترین مشکلی انجام دهید، لازم است از مخارج خود سر در بیاورید. باید تمام هزینه هایی که انجام می دهید را بنویسید. هزینه های ریز و درشتی که روزانه انجام می دهید.

بهترین حالت زمانی است که تمام مخارج را ثبت کنید. از خرید نوشابه برای ناهار تا اجاره خانه. بعد از این که هزینه های خود را ثبت کردید، آن ها را طبقه بندی کنید.

مثلا یک سرفصل برای هزینه های خانه در نظر بگیرید و اجاره خانه، قبض آب و برق و  … را ذیل آن ثبت کنید. این کار به شما کمک می کند که درک بهتری نسبت به وضعیت مالی خود پیدا کنید.
بودجه خود را تعیین کنید

گام دوم برای بهبود وضعیت پس انداز، برنامه ریزی است. ابتدای هر ماه برای مخارج خود برنامه ریزی کنید.

در برنامه خود بنویسید که چه بخشی از درآمد های خود را صرف چه بخش هایی می کنید.

مثلا رقمی که قرار است صرف بنزین کنید را مشخص کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید.

البته توجه کنید که بخشی از هزینه ها برنامه ریزی شده نیست. لذا، حدود 10 درصد بودجه خود را برای مخارج برنامه ریزی شده کنار بگذارید.

برای پس انداز برنامه ریزی کنید

زمانی که بودجه خود را برنامه ریزی می کنید، یک سرفصل برای پس انداز کنار بگذارید. معمولا 10 تا 15 درصد عدد مناسبی برای  پس انداز است. اگر هزینه های شما بالاست، این رقم قابل توجه می شود. این 10 تا 15 درصد را می توانید از هزینه های غیرضروری خود بزنید. هزینه هایی مانند غذای بیرون معمولا بخشی از بودجه شما را می بلعد که متوجه آن نیستید. توصیه می شود که مبلغ پس انداز را خیلی زود کنار بگذارید.چراکه اگر این کار را انجام ندهید، خیلی زود پول پس انداز خرج بی خودترین اقلام می شود.

برای پس انداز خود، چاه بکنید

اگر قرار باشد که پس انداز خود را کنار بگذارید، بهتر است یک هدف برای خود تعیین کنید. مثلا یک وام با سود پایین بگیرید و خود را مجبور کنید تا پس انداز خود را صرف آن کنید. صندوق های خانوادگی نیز گزینه مناسبی است. ماهانه بخشی از درآمد خود را کنار بگذارید و در این صندوق ها پس انداز کنید. بعد از پایان دوره، در صندوق دیگری پس انداز کنید. وجود چاه برای پس انداز، شما را مجبور می کند تا به پس انداز خود پایبند باشید.

هدف گذاری را فراموش نکنید

سعی کنید چند هدف برای خود داشته باشید. مثلا هدف کوتاه مدت که یک ساله است. در این هدف گذاری صندوق های خانوادگی هدف مناسبی است.هدف میان مدت و بلند مدت نیز معمولا3 تا5 سال و 10 سال است. هدف میان مدت خرید خودرو و افزایش رهن خانه است. اما هزینه بلندمدت برای خرید خانه است. این هدف گذاری می تواند به شما کمک کند تا انگیزه بیشتری برای پس انداز داشته باشید.

بهترین گزینه را برای پس انداز انتخاب کنید

بعد از اینکه بخشی از پس انداز خود را کنار گذاشتید، بهترین کار این است که به خوبی آن را سرمایه گذاری کنید. روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد. از حساب های بانکی گرفته تا  خرید خودرو و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری. سعی کنید با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر اهل ریسک هستید، گزینه های پر ریسک را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید ریسک را کنار بگذارید، بانک ها گزینه مناسبی هستند. اما برای عموم مردم صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت مناسب به نظر می رسد. در هفته های بعدی توضیحات بیشتری در مورد روش های سرمایه گذاری خواهیم داد.

نکات طلایی پس انداز

گاهی حتی  فکر کردن به بی پولی هم سخت است. بنابراین این توصیه های سایت DaveRamsey.com را جدی بگیرید تا گرگ بی پولی را از در خانه تان دور کنید! این گزارش به نقل از پنجره خلاقیت را بخوانید.

اهداف بلند مدتتان را در اولویت قرار داده و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید. پس انداز پول برای دوران بازنشستگی مهم تر و در اولویت بیشتری از کنار گذاشتن پول برای کلاس های هنری تان است.

در مورد مسائل مالی با شریک زندگی تان مشورت کنید. بودجه بندی ماهانه و سالیانه و پرداخت قبض ها را به صورت دونفری انجام داده یا در مورد آن ها مشورت کنید تا از جر و بحث و مشاجره دوری کرده باشید.صبور باشید. پس انداز کنید تا به خودروی دلخواه، سینما خانگی مورد علاقه یا مسافرتی که همیشه دوست داشتید، دست پیدا کنید.

حساب پس انداز خود را تحت کنترل داشته باشید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا راحت تر به بودجه بندی بپردازید.

پس انداز و حساب جاری خود را در حساب های بانکی متفاوتی قرار دهید. اگر پول پس انداز شده خود را در حسابی که بیشتر از آن استفاده می کنید، نبینید، کمتر وسوسه می شوید که آن را برداشت و استفاده کنید.

در هر ماه بخشی از حقوق خود را برای تفریح و خوش گذرانی کنار بگذارید. زمانی که آن پول به اتمام رسید دیگر حق ندارید مقدار پول بیشتری را صرف تفریح کنید.

مبلغی برای امور اضطراری کنار بگذارید. اگر زمانی از کار بیکار شده یا هزینه زیادی را متقبل شوید، این مقدار پول به کمک شما خواهد شتافت. (همچنین مقدار کمتری پول را برای مخارج غیرعادی و ناگهانی مانند هزینه دارو و درمان ساده یا تعمیر وسایل خانگی کنار بگذارید).

قدرت پول نقد را در نظر داشته باشید. عدم تمایل ذاتی انسان به پرداخت پول نقد (و قابل لمس) باعث می شود که از برخی خریدها چشم پوشی کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید