چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم؟

    کد خبر :900066

موضوع خرید بلیط هواپیما برای همه و به ویژه افرادی که زیاد به سفر می‌روند، اهمیت زیادی دارد. بخش زیادی از هزینه‌ی هر سفر هوایی، به بلیط هواپیما مربوط می‌شود. بسیاری از مسافران در جست‌وجوی بلیط هواپیمای ارزان به شرکت‌های هواپیمایی و وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. اما خرید بلیط ارزان قواعدی دارد که اگر از آنها اطلاع داشته باشید، می‏توانید راحت‌تر بلیط خود را با بهترین قیمت خریداری کنید. با خواندن این مطلب با روش‌هایی که می‌تواند در خرید بلیط هواپیما با مناسب‌ترین قیمت به شما کمک کنند، آشنا شوید. شما هم‌چنین می‌توانید انواع بلیط‌های ارزان را بشناسید.

زمان سفر خود را در نظر بگیرید

اگر خیلی اهل گشت‌وگذار هستید و زمان سفر برایتان اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید به خرید بلیط هواپیما ارزان در زمانی بپردازید که بقیه در سفر نیستند. در بازه‌ی زمانی منطقه‌ی مرده (dead zone) افرادی با شغل‌ها و مسئولیت‌های معمولی مانند کارمندها، دانشجویان و خانواده‌های دارای محصل که نیاز به تعطیلات دارند، از سفر بازگشته‌اند. به عنوان مثال اگر قصد سفرهای خارجی را دارید، تعطیلات ژانویه را برای سفر انتخاب نکنید و بعد از آن به خرید بلیط اقدام کنید زیرا این زمان، منطقه‌ی مرده محسوب می‌شود. شما می‌توانید با خرید بلیط برای تعطیلات نوروز، به آن دسته از کشورهای خارجی که مسافر ایرانی کمتری دارند، بلیط ارزان‌تری خریداری کنید. البته باید حواستان باشد که در کشور مقصد تعطیلات بهاری نباشد ولی به هر صورت برای سفرهای خارجی زیادی برای خرید بلیط هواپیما ارزان وجود دارد. از سوی دیگر اگر قصد سفر داخلی را دارید، دور عید نوروز و تعطیلات مذهبی را خط بکشید. اما بلافاصله پس از پایان یافتن تعطیلات، زمان مناسبی برای خرید بلیط هواپیمای ارزان‌تر برای مقاصد داخلی است.

آیا تعطیلات و مناسبت‌ها در قیمت بلیط تاثیر دارد؟

بله. همان‌طور که گفته شد، اصطلاحی به نام منطقه‌ی مرده وجود دارد که در آنها قیمت بلیط ارزان‌تر است. مسافران برای خرید بلیط هواپیما ارزان به دو عبارت رایج «های سیزن» و «لو سیزن» در صنعت گردشگری توجه می‌کنند. های سیزن زمانی است که میزان مسافران به اوج خود می‌رسد و طبیعتاً بلیط هواپیما قیمت بیشتری دارد. های سیزن علاوه بر زمان تعطیلات مقطعی، فصل تابستان را نیز در بر می‌گیرد که بسیاری از گردشگران خود را برای سفر آماده می‌کنند. البته بسته به آب‌وهوای منطقه یا کشور مقصد، های سیزن و لو سیزن متفاوت است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید به شهرهای گرمسیری کشورمان سفر کنید، می‌بینید که تابستان در آنجا های سیزن نیست بلکه برعکس، این مناطق در پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار گردشگر بیشتری دارد و در تابستان بلیط‌های پرواز به این مناطق ارزان‌تر است. بنابراین های سیزن و لو سیزن با توجه به شرایط آب و هوای مقصد شما متفاوت است.

خرید بلیط در روزهای وسط هفته

مسئله‌ی زمان به شکل‌های مختلف روی خرید بلیط تاثیر می‌گذارد زیرا با عرضه و تقاضا در ارتباط است. این مسئله به روزهای هفته نیز مرتبط است. طبیعی است که بسیاری از افراد کارمند، دانشجو و … باید در روزهای مشخصی و به ویژه اول هفته سر کار خود حاضر باشند. بنابراین بلیط پرواز خود را برای روزهای آخر هفته و یا ساعات آغازین روزهای اول هفته خریداری می‌کنند. همین تقاضا، باعث بالا رفتن قیمت محصول یعنی بلیط هواپیما می‌شود. بنابراین این روزها برای کسانی که عجله‌ی زیادی در زمان‌بندی سفر خود ندارند، مناسب نیست. آنها می‌توانند با خرید بلیط در روزهای وسط هفته، بهای کمتری را برای پرواز خود بپردازند.

در اسرع وقت برای خرید بلیط اقدام کنید

باز هم به موضوع زمان توجه کنید و در همان لحظه‌ی اولی که برای سفر خود برنامه‌ریزی کردید، بلیط بخرید. در اینجا نیز مسئله‌ی عرضه و تقاضا مطرح است زیرا در حالت معمول، متقاضی بلیط مثلاً برای سه ماه بعد کمتر است و به همین دلیل یعنی به دلیل تقاضای کم، قیمت بلیط خیلی بالا نیست. اگر فرد دقیقی هستید و برنامه‌ی سفر منظمی دارید و یا برای زمان مشخصی به مراسمی مانند جلسه کاری یا کنفرانس و نظایر آن دعوت شده‌اید، به محض دریافت کردن دعوتنامه بلیط خود را بخرید تا قیمت کمتری برای آن بپردازید و با در دست داشتن بلیط خود، با خیال آسوده‌تری سفر کنید.

بلیط چارتری چیست؟

بلیط‌های چارتری، یک نوع بلیط ارزان است که پیشنهاد تخفیفی شرکت‌های هواپیمایی برای مسافران محترم است. این بلیط‌ها به صورت یکجا توسط شرکت‌ها خریداری شده و به همین خاطر با قیمت ارزان‌تر به مشتریان ارائه می‌شوند. اگر فکر می‌کنید بلیط‌های چارتری با قیمت پایین‌ترشان از کیفیت کمتری برخودار هستند، اشتباه می‌کنید زیرا شما با خرید بلیط چارتر، سوار همان هواپیمایی می‌شوید که افراد دیگر بلیط غیرچارتری را از آن خریده‌اند. یعنی کیفیت پرواز و هواپیمای شما با سایر پروازها تفاوتی ندارد و تنها بلیط قیمت پایین‌تری دارد. در هنگام خرید بلیط چارتری دقت کنید که امکان تعویض و یا کنسلی برای این بلیط‌ها بسیار کم است و معمولاً قیمت بلیط افراد بزرگسال با کودکان یکی است.

بلیط لحظه‌ ‌آخری

یکی دیگر از انواع بلیط ارزان هواپیما، بلیط‌های لحظه آخری هستند. به 24 ساعت قبل از پرواز تا زمان پرواز لحظه آخر می‌گویند که قیمت بلیط در این زمان، نسبت به حالت عادی کمتر است. یعنی شما یا باید بلیط خود را خیلی زود خریداری کنید و یا در لحظه‌ی آخر. در هر دو حالت این امکان برای شما وجود دارد تا با صرف هزینه‌ی کمتر بلیط بخرید. اما بلیط لحظه آخری این ریسک را نیز دارد که در زمانی که قصد سفر دارید، بلیط پیدا نکنید. به ویژه اگر تعداد همسفران شما زیاد باشد و بخواهید برای بیش از یک نفر بلیط بخرید، کارتان سخت‌تر هم می‌شود. با این همه خرید بلیط لحظه آخری باعث می‌شود که شما بتوانید رقم زیادی در هزینه‌ی سفرتان صرفه‌جویی کنید.

آیا انتخاب شرکت‌های هواپیمایی روی قیمت بلیط تاثیر دارد؟

پاسخ این پرسش مثبت است و علت آن در این است که بعضی از شرکت‌های هواپیمایی، به دلیل گستردگی و فعالیت بیشتر خود، قادر به ارائه‌ی انواع متنوعی از بلیط برای شما خواهند بود. این شرکت‌ها می‌توانند با ارتباط با ایرلاین‌های مختلف بلیط‌های لحظه‌ آخری و چارتری بیشتری را به شما پیشنهاد کنند تا شما بتوانید از میان این گزینه‌ها بهترین و مناسب‌ترین بلیط را برای خود پیدا کنید. همچنین علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی، خطوط هوایی مختلف نیز قیمت‌های متفاوتی دارند که به درجه‌بندی آنها مربوط است. شما می‌توانید با مراجعه به یک شرکت هواپیمایی معتبر و پیشرفته، تمامی این گزینه‌ها را بررسی کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید